Do Pabianic dotarł pierwszy z 18 autobusów hybrydowych Solarisa

Do Pabianic dotarł pierwszy z 18 autobusów hybrydowych Solarisa. W piątek 19 października odbyła się prezentacja nowego pojazdu. Pabianice są pierwszym miastem, które otrzymuje pojazdy o nieco zmienionym projekcie, w nowej odsłonie stylistycznej. Pabianice są pierwszym miastem, które otrzymały Solarisa nowej generacji w wersji po „liftingu”. Główne zmiany dotyczą nowego kształtu ściany przedniej i osłon dachowych. Producent przekonuje, że nowe rozwiązania zapewniają lepszą widoczność przedniej tablicy kierunkowej oraz dla kierowcy. Pojazd jest też wyposażony w nowy system oświetlenia, który w całości bazuje na technologii LED-owej. W sumie Pabianice kupiły 18 autobusów o długości 12 m. Jeden autobus hybrydowy kosztuje 1 mln 845 tys. zł, a całość zamówienia opiewa na 33 mln 874 tys. zł. 85% kosztów kwalifikowalnych stanowi dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej. Jak informuje przewoźnik, dostawę autobusów zaplanowano w dwóch turach – pierwsza jesienią 2018 roku (autobusy oznaczone numerami 851-860), druga – do końca maja 2019 roku (autobusy o numerach 901-908). Dostawa nowych autobusów oznacza zakończenie eksploatacji autobusów marki MAN, produkowanych w latach 1996 – 2003. Każdy pojazd mieści 90 pasażerów, w tym 27 na miejscach siedzących. Dziesięć z nich dostępnych jest z poziomu niskiej podłogi. Co ciekawe, dwa siedzenia przeznaczone są dla matek z dziećmi, z odrębnym wzorem tapicerki dedykowanym właśnie najmłodszym pasażerom. W każdym z nowych autobusów znajdzie się biletomat, przyjmujący płatności bezgotówkowe kartą płatniczą lub BLIK. Kupimy w nim pełną ofertę biletów pabianickich, a także bilety łódzkie, łaskie na linię D, ŁKA na strefę A oraz Wspólny Bilet Łódzko-Pabianicki i Wspólny Bilet Aglomeracyjny. Można doładować Migawkę. Pojemność silnika to 4,5 dm3, a moc – 210 KM. Pojazdy są wyposażone w monitoring – cztery kamery wewnętrzne i cztery zewnętrzne (toru jazdy, cofania oraz na prawy i lewy bok pojazdu). Również dyspozytor ma możliwość podglądu on-line z kamer w autobusach. Ponadto pojazdy wyposażono w przycisk antynapadowy dla kierowcy, system detekcji i gaszenia pożaru oraz system EBS (elektroniczny układ hamulcowy), zawierający systemy ABS (zapobiegający blokowaniu kół) i ASR (system kontroli trakcji). Nowością są białe wyświetlacze. Nowością w pabianickiej komunikacji miejskiej jest wykorzystanie napędu hybrydowego, łączącego tradycyjny silnik diesla z silnikiem elektrycznym. Silnik elektryczny zasilany jest energią elektryczną z magazynu energii, który z kolei jest ładowany z generatora prądu napędzanego silnikiem wysokoprężnym o niewielkiej pojemności (4,5 litrowy silnik Cummins o mocy 210 KM, spełniający normę emisji spalin EURO-6). Podczas hamowania odzyskiwana jest energia kinetyczna, a następnie zamieniana w energię elektryczną i gromadzona w superkondensatorach na dachu. Nie są natomiast zastosowane akumulatory, które wymagałyby wymiany. Solaris montuje szeregowy układ hybrydowy amerykańskiego koncernu BAE Systems (na świecie jeździ ponad 8 tys. autobusów wyposażonych w ten system). Będzie on objęty aż 12-letnią gwarancją. Przeniesienie napędu nastąpi bez skrzyni biegów. System Stop-and-Go całkowicie wyłącza pracę silnika spalinowego podczas postoju na przystanku oraz umożliwia opuszczenie go w trybie bezemisyjnym – z wykorzystaniem energii, zgromadzonej w superkondensatorach. Umożliwia to cichy, niemal bezszelestny, odjazd autobusu z przystanku. Zastosowanie napędu hybrydowego pozwala na oszczędności w zużyciu paliwa. (Transport-publiczny.pl)

Komentarze