W 2018 roku firma DAF Trucks pobiła wszystkie rekordy

W 2018 roku firma DAF Trucks pobiła wszystkie rekordy. Dzięki historycznie wysokiemu udziałowi w rynku wynoszącemu 16,6% stała się drugą największą w Europie marką w segmencie ciężkich samochodów ciężarowych (o DMC powyżej 16 t). Przy udziale w rynku wynoszącym aż 19,8% firma DAF jest również liderem europejskiego rynku w ważnym segmencie ciągników siodłowych.DAF Trucks Polska te pomyślne dla holenderskiego producenta informacje przekazał podczas specjalnej gali, która odbyła się w Rzeszowie z okazji przyznania małopolskiej firmie Wanicki tytułu „Dealera Roku DAF 2019” w Polsce. Zanim to jednak nastąpiło, DAF Trucks Polska pochwaliło się osiągnięciami.

W 2018 roku europejski rynek pojazdów ciężarowych o DMC ponad 16 t obejmował niemal 319.000 pojazdów, podczas gdy w 2017 roku liczba ta wynosiła 306.000 jednostek. Europejska gospodarka stała się bardzo silna na przestrzeni ostatnich lat. To zaowocowało dużym zapotrzebowaniem na transport i, co za tym idzie, pojazdy ciężarowe. Aby zaspokoić wysoki popyt na swoje pojazdy, DAF wyprodukował w 2018 roku rekordową liczbę ponad 67.000 lekkich, średnich i ciężkich pojazdów ciężarowych, co zapewniło mu 10,1% wzrostu w stosunku do poprzedniego roku. Według szacunków firmy rynek ciężkich pojazdów ciężarowych wzmocni się w 2019 roku i osiągnie liczbę od 290.000 do 320.000 egzemplarzy. Tak jak w poprzednich latach, w 2018 roku firma DAF była liderem rynku w segmencie ciężkich pojazdów ciężarowych w Holandii (32%), Wielkiej Brytanii (26,5%), Polsce (23,2%) i na Węgrzech (32,6%). Holenderski producent był również najsilniejszym uczestnikiem rynku w Belgii (22,1%), Bułgarii (19,9%) i Czechach (19,5%). W Niemczech – na największym rynku pojazdów ciężarowych w Europie – firma DAF ponownie była czołową marką wśród importowanych pojazdów ciężarowych, osiągając 12,3% udziału w rynku.Łącznie europejski rynek lekkich pojazdów ciężarowych (o DMC 6-16 ton) zmniejszył się nieznacznie – z 52.500 jednostek w 2017 roku do niecałych 50.000 w 2018 roku. W tym segmencie udział rynkowy firmy DAF wynosił 9%. Firma DAF jest liderem w klasie lekkich pojazdów ciężarowych w Wielkiej Brytanii (32%) oraz Irlandii (18,2%). DAF jest również wiodącym dostawcą usług obejmujących kontrakty serwisowe DAF MultiSupport, usługi finansowe firmy PACCAR Financial i dostawy najwyższej klasy części zapewniane przez firmę PACCAR Parts. Opracowuje i wytwarza podzespoły, takie jak osie i silniki, zwłaszcza dla producentów autobusów i autokarów na całym świecie. DAF Trucks N.V. ma zakłady produkcyjne w Eindhoven w Holandii, Westerlo w Belgii, Leyland w Wielkiej Brytanii i Ponta Grossa w Brazylii oraz ponad 1000 punktów dealerskich i serwisowych w Europie i na świecie.– Nasza fabryka w Eindhoven też odnotowywała rekordy – codziennie opuszczały ją 254 samochody serii XF i CF. A do tego trzeba jeszcze dodać wyniki fabryki w Birmingham, z której każdego dnia wyjeżdżało 48 LF-ów – mówi Maciej Taniewski, dyrtektor zarządzający DAF Trucks Polska. – DAF postawił na jakość swoich pojazdów i obsługi klientów, a to wszystko nie mogło się obyć bez poważnych inwestycji. W latach 2013-2018 wyniosły one 530 milionów euro, z czego 110 mln pochłonęły prace nad udoskonaleniem zespołu napędowego, około 200 mln konstrukcja pojazdu, a 220 mln euro to pieniądze zainwestowane w rozwój działalności pozaprodukcyjnej, głównie w sieć serwisową i nowe usługi dla przewoźników. A to nie koniec, nie zamierzamy zwalniać tempa. Na lata 2019 – 2022 przewidziany jest kolejny etap inwestycji o wartości aż 975 mln euro – w dalsze prace nad rozwojem układów napędowych (150 mln) i pojazdów (aż 525 mln) oraz 300 mln euro w działalność. DAF sprzedał też 8700 pojazdów ciężarowych w państwach nienależących do Unii Europejskiej. Wzmocnił swoją pozycję lidera rynku na Tajwanie dzięki wprowadzeniu tam najnowszej generacji pojazdów ciężarowych DAF Euro 6. Udział firmy w rynku zwiększył się również w takich państwach jak Izrael, Białoruś i Republika Południowej Afryki. W Indonezji sprzedano rekordową liczbę pojazdów ciężarowych wyprodukowanych przez firmę. Montaż pojazdów DAF CF rozpoczął się w fabryce należącej do firmy PACCAR – będącej spółką macierzystą firmy DAF – w australijskiej mieście Bayswater. DAF sprzedał również ponad 3500 silników PACCAR czołowym producentom autokarów, autobusów i pojazdów specjalnych na całym świecie. Ponadto w 2018 roku rozpoczęła się sprzedaż silników w Singapurze i Mjanmie (dawniej Birma). Kwestiami priorytetowymi na rynku są niezawodność, niskie koszty eksploatacji i wysoki komfort kierowcy, które zapewniają nasze pojazdy ciężarowe. W ubiegłym roku udało się nam pozyskać wielu nowych klientów – od małych przedsiębiorstw aż po duże floty międzynarodowe – i tym samym zwiększyć nasz udział w rynku z 15,3% do 16,6% – powiedział niedawno Richard Zink, członek zarządu i dyrektor odpowiedzialny za dział marketingu i sprzedaży DAF Trucks. – Jesteśmy niezwykle dumni z osiągnięcia przez firmę DAF pozycji lidera rynku europejskiego w segmencie ciągników siodłowych. Pragniemy dokonać tego również w sektorach podwozi pojazdów ciężarowych oraz pojazdów do zastosowań specjalnych. Oferujemy idealne rozwiązania dla wszystkich zastosowań transportowych. Chociaż wciąż największe sukcesy DAF odnosi w sprzedaży ciągników siodłowych, nie zapomina o podwoziach, zarówno tych lżejszych o DMC mieszczącym się w przedziale od 6 do 16 ton, ale także tych ciężkich, powyżej 16 ton. Te pierwsze to w zasadzie jeden model – DAF LF produkowany z rożnymi kabinami i w różnych masach dopuszczalnych, dopasowanych do konkretnego przeznaczenia pojazdu. Jego sprzedaż powoli, ale systematycznie rośnie. W 2018 r. w segmencie 6 do 16 t LF „wywalczył” dla DAF-a 6,3-procentowy udział w rynku i jest to tendencja rosnąca. – Chcemy też znacząco zwiększyć nasze udziały w segmencie ciężkich podwozi – dodaje Zbigniew Kołodziejek, menedżer marketingu DAF Trucks Polska. – Mamy już silną pozycję w podwoziach do transportu międzynarodowego, dzięki bardzo dobremu produktowi pod zabudowy – czyli XF-owi, który jest optymalnie przygotowany do instalacji nadwozi przestrzennych i wymiennych. Współpraca z ich producentami jest bardzo dobra, a przewoźnicy bardzo chętnie kupują te ciężarówki. W tym roku zamierzamy też mocniej zaistnieć na rynku podwozi budowlanych i komunalnych – już niedługo pokażemy, co mamy na nim do zaoferowania – dodaje nieco tajemniczo Zbigniew Kołodziejek. – Plan na 2019 rok zakłada zwiększenie udziału w segmencie sprzedaży LF-a o 1,5 procent i o tyle samo w segmencie ciężkich podwozi. W ciągnikach siodłowych chcemy utrzymać obecną pozycję.Sprzedaż ciężarówek to oczywiście wciąż najważniejsza część „pracy” DAF Trucks Polska, ale nie jedyna. Firma w ostatnich latach wprowadziła i mocno rozwinęła całą gamę usług związanych z obsługą i funkcjonowaniem przedsiębiorstw transportowych korzystających z jej pojazdów. Teraz już inaczej się nie da. I nie chodzi tu tylko o rozwój sieci dealersko-serwisowej – w ub. roku otwarto dwa nowe serwisy w Suwałkach (DBK) i w Godzieszowie (ESA). Zwiększa się także biznes związany ze sprzedażą części zamiennych do aut ciężarowych – i to nie tylko w we własnych serwisach, ale także w sieci sklepów pod marką TRP, których jest już 6, a w planach na ten rok są trzy kolejne lokalizacje. Z dnia na dzień rośnie też liczba ciężarówek z aktywną usługą DAF Connect (już 20%), a klienci DAF-a coraz chętniej korzystają z fabrycznego finansowania oferowanego przez PACCAR Financial Poland (25%) i z kontraktów serwisowych DAF Multisupport (niemal 50% nowych ciężarówek kupowanych w Polsce jest w nie zaopatrzonych).W ósmej edycji konkursu organizowanego przez DAF Trucks Polska najwięcej punktów, a co za tym idzie tytuł „Dealera Roku DAF 2019”, wywalczyli pracownicy rzeszowskiego oddziału firmy Wanicki (serwis znajduje się w podrzeszowskiej Trzcianie). Kolejne miejsce na podium zajął oddział ESA Trucks z Konina. Nagroda za trzecie miejsce także trafiła do firmy Wanicki – za sprawą wyników ich lubelskiego oddziału. W konkursie „Dealer Roku DAF” ocena skupia się na tym, co najważniejsze, czyli działaniach bezpośrednio wpływających na satysfakcję klientów. Wśród kategorii, w których przyznawane są punkty, znaleźć można m.in.: poprawność wykonania usługi za pierwszym razem, wzrost satysfakcji klienta z obsługi w serwisie, wydajność obsługi w ramach serwisu ITS/PTS, sprzedaż kontraktów obsługowo-naprawczych DAF Multisupport, realizacja planów sprzedaży nowych pojazdów i części oraz jakościowe szkolenia z ekonomicznej jazdy. To jednak nie wszystko. Kolejne punkty dealerzy mogli otrzymać także za ponadstandardowy udział w akcjach specjalnych DAF jak Welcome Home (oferta zniżek na wybrane usługi serwisowe i części dla pojazdów starszych niż 3 lata) oraz zdobycie wyższych niż wymagane poziomów w szkoleniach (Standard of Excellence) przez mechaników.
Źródło:  Ciężarówki

Komentarze