Czy Elektryczne autobusy Rafako już w 2020 roku wyjadą na ulice?

Raciborska spółka, specjalizująca się przede wszystkim w budownictwie energetycznym, zaprezentowała elektryczny autobus w wersji z pełnym wyposażeniem. Kolejnym etapem prac nad projektem mają być testy drogowe oraz homologacja. Rafako liczy, że pojazd mógłby w 2020 r. pojawić się u pierwszych klientów.Już cztery miesiące temu, kiedy pokazaliśmy gotową bryłę, zainteresowanie tym projektem przeszło nasze najśmielsze oczekiwania - skomentował Jarosław Dusiło, wiceprezes Rafako. - Podaliśmy wtedy także harmonogram prac nad projektem a dzisiejsza prezentacja kompletnego już autobusu, pokazuje, że dotrzymujemy słowa. Kolejny etap to prace nad homologacją - dodał. Spółka podkreśla, że baterie umieszczono w podwoziu pojazdu, co znacznie obniżyło środek ciężkości i poprawiło stabilizację toru jazdy a zarazem pozwoliło zachować niską podłogę w przestrzeni pasażerskiej. Ma to być innowacyjne rozwiązanie Rafako, dzięki któremu, wysokość autobusu wynosi tylko 3,2 m, co pozwoli mu wjeżdżać pod niemal każdy wiadukt w polskich miastach. Ponadto długość 8,5 m i szerokość 2,45 m umożliwiają mu swobodne poruszanie się w centrach miast. - Sprawdzi się także w miastach, których starówki często z jednej strony objęte są strefą zeroemisyjną, a z drugiej, pełno w nich wąskich i krętych uliczek. Ta przewaga autobusu Rafako może stanowić także dużą szansę na eksport pojazdu - stwierdza firma z Raciborza. Do napędu autobusu przewidziano dwa rodzaje trójfazowych silników synchronicznych o mocy ok. 140 kW o dużej sprawności - rzędu 96 proc., znacznie wyższej od stosowanych dotychczas rozwiązań. Baterie również przewidziano w dwóch wersjach, NMC 144 kWh wraz z pokładową ładowarką, które pozwolą na przejechanie ok. 140 km, oraz LTO o pojemności 61 kWh - tu zasięg naładowanego pojazdu wyniesie ok. 70 km. - Prezentujemy już kompletną wersję pojazdu. Wszystkie systemy zostały uruchomione, autobus jest sukcesywnie przygotowywany do pierwszych jazd. Chcielibyśmy jesienią przeprowadzić testy, tak aby w 2020 mógł pojawić się u pierwszych klientów - zapowiedział Michał Maćkowiak, odpowiedzialny w Rafako za projekt E-busa. Spółka uważa, że jej autobus to „bardzo innowacyjna konstrukcja”. Dach i ściany są wyprodukowane z lekkich materiałów, a szkielet wykonany jest w technologii samonośnej - z lekkich otworowanych i giętych elementów ze stali nierdzewnej oraz z lekkich i wytrzymałych elementów z laminatów poliestrowych. - Zapewnia to odpowiednią wytrzymałość a zarazem bezpieczeństwo pasażerom i kierowcy. Każda wersja autobusu wyposażona jest w platformy do wjazdu oraz specjalne miejsca dla osób z niepełnosprawnościami - podsumowuje Rafako. (wnp.pl)

Komentarze