Unia przyjęła dyrektywę ws. czystych autobusów

18 kwietnia Parlament Europejski przyjął nowe regulacje dotyczące zamówień publicznych, które mają zachęcić do inwestycji w czyste autobusy - elektryczne, wodorowe lub gazowe. Dyrektywa 2009/33/WE ma obowiązywać od drugiej połowy 2021 roku. Blisko dwie trzecie emisji powodujących smog pochodzi z transportu drogowego, dlatego 18 kwietnia Parlament Europejski przyjął nowe regulacje dotyczące zamówień publicznych, które zachęcą do inwestycji w czyste pojazdy i pomogą w zmniejszeniu skali tego problemu. Cele w dyrektywie dotyczą zarówno pojazdów lekkich jak i ciężkich. Nowe regulacje będą musiały być stosowane do przetargów, które będą ogłaszane od drugiej połowy 2021 roku. Wyznaczone cele obejmują 2025 i 2030 rok. W pierwszym okresie, do 31 grudnia 2025 roku w zamówieniach publicznych przynajmniej 32% będą musiały stanowić samochody czyste albo niskoemisyjne. Czyste, czyli te zasilane elektrycznie albo wodorem lub niskoemisyjne tzn. pojazdy napędzane gazem ziemnym, w tym biogazem. -"Sektor publiczny potrzebuje czystych, energooszczędnych autobusów, ciężarówek i samochodów dostawczych, a europejski przemysł długofalowego impulsu innowacyjnego, który pozwoli mu stawić czoła globalnej konkurencji. Przyjęty wczoraj dokument o wspieraniu czystych pojazdów, stanowi odpowiedź na te wyzwania" - powiedział sprawozdawcą dokumentu, europoseł Andrzej Grzyb. -"Przyjmujemy ambitne cele, rozliczane na poziomie państw członkowskich ale realizowane głównie przez samorządy. Dlatego zadbaliśmy o elastyczność i dopasowanie do możliwości i aspiracji samorządów, by stymulować rozwój czystej komunikacji publicznej. Ważne, by za dyrektywą szło wsparcie z unijnego budżetu i europejskich instytucji" - dodał europoseł. Transport to jedyny sektor w UE, który od 1990r. nie zarejestrował istotnego spadku emisji gazów cieplarnianych. Od 2014r.emisje gazów cieplarnianych w unijnym sektorze transportu wzrosły. W 2016r. sytuowały się one 25% powyżej poziomu z 1990r. (dotyczy to również międzynarodowego transportu lotniczego, lecz nie żeglugi morskiej). Ze wszystkich rodzajów transportu w UE to transport drogowy ma największy udział w emisji gazów cieplarnianych (72,9% w 2016r.) i odpowiada za około 20% łącznych emisji gazów cieplarnianych w UE.W 2015r. na transport drogowy przypadało 78% unijnego zużycia ropy naftowej. Zużycie energii w transporcie drogowym w 2015r. było o 23% wyższe niż w 1990r. Udział oleju napędowego wykorzystywanego w transporcie drogowym wzrósł z 51% w 2000r. do ponad 66% w 2015r.Szacuje się, że w latach 2012–2014 zamówienia publiczne stanowiły 3,4% nowych rejestrowanych samochodów osobowych, 2,8% nowych samochodów dostawczych, 6,4% nowych samochodów ciężarowych i 75% nowych autobusów. Z tych wszystkich względów wiele instrumentów polityki UE w sektorze transportu wymaga koordynacji, która jest niezbędna do realizacji celów w dziedzinie klimatu i energii na 2030r. oraz zobowiązań unijnych wynikających z porozumienia paryskiego. Cele na 2030r., zatwierdzone na posiedzeniu Rady Europejskiej w październiku 2014r.,zakładają, że sektory nieobjęte unijnym systemem handlu emisjami (EUETS) – takie jak transport, budynki, rolnictwo i odpady–do 2030r. zmniejszą swoje emisje o 30% w stosunku do poziomu z 2005r. I w osiągnięciu tego celu ma pomóc dyrektywa w sprawie ekologicznie czystych pojazdów. Warto dodać, że zakres dyrektywy obejmuje również inne formy udzielania zamówień niż zakup, a mianowicie dzierżawę, najem lub leasing pojazdów, a także zamówienia publiczne na usługi, których przedmiotem są: usługi w zakresie publicznego transportu drogowego i kolejowego osób, usługi w zakresie specjalistycznego transportu drogowego osób, nieregularny transport osób oraz wynajem autobusów i autokarów wraz z kierowcą. W odniesieniu do pojazdów lekkich wniosek zawiera definicję ekologicznie czystych pojazdów w oparciu o łączny próg emisji CO2i zanieczyszczeń powietrza, natomiast w odniesieniu do pojazdów ciężkich stosuje definicję opartą na paliwach alternatywnych (energia elektryczna, wodór, gaz ziemny, w tym biometan). Umożliwia on również przyjęcie aktu delegowanego dotyczącego stosowania progów emisji dla pojazdów ciężkich po przyjęciu w przyszłości norm emisji CO2dla takich pojazdów (oczekuje się, że wniosek ustawodawczy w tej sprawie zostanie przedstawiony w pierwszej połowie 2018r.). Progi emisji CO2 dla pojazdów lekkich wynoszą od 25 do 40 gramów CO2/km w 2025r. i spadają do zera do roku 2030. Tym samym państwa członkowskie muszą osiągnąć udział w wysokości od 16 % do 35 %, który jest taki sam dla terminów przypadających w 2025 i 2030 r.(PAP)

Komentarze