Polski rynek autobusów elektrycznych w I kwartale 2019

W okresie od maja 2015 roku do stycznia 2019 roku liczba zarejestrowanych autobusów elektrycznych w Polsce osiągnęła poziom 192 szt. pojazdów. To oznacza, że za moment świętowali dwusetny elektrobus w naszym kraju! Elektryczny marzec W lutym w Polsce nie zarejestrowano żadnego e-busa. Liczyliśmy na zamknięcie kontraktu Ursusa dla Zielonej Góry, ale tak się nie stało. Do finalizacji całego lubuskiego zamówienia (47 szt.) zostały jeszcze cztery sztuki, a w marcu nie odnotowaliśmy żadnej rejestracji pojazdu marki Ursus. Być może kwiecień przyniesie zakończenie tego kontraktu - jak dotąd największego zamówienia na elektrobusy w Polsce. Ostateczny termin to 17 maj. Łącznie w I kwartale 2019 r. w Polsce zarejestrowano równo 30 szt. autobusów elektrycznych. To naszym zdaniem dobry początek. Dla porównania dodajmy, że w tym okresie w całym segmencie miejskim odnotowaliśmy 250 wszystkich rejestracji, co daje elektrobusom udział na poziomie 12%. Zielona Góra górą Aktualnie najwięcej autobusów elektrycznych zarejestrowanych w naszym kraju jest w: Zielonej Górze - 43 szt. Warszawie - 31 szt. Krakowie - 26 szt. Jaworznie - 24 szt. W przeliczenie na poszczególne województwa to najwięcej elektrycznych autobusów mamy w: Lubuskim - 43 szt. Mazowieckim - 34 szt. Śląskim - 34 szt. Jeżeli chodzi o najpopularniejsze marki to zdecydowanie wygrywa tutaj Solaris, który od 2015 r. do stycznia 2019 r. dostarczył na polski rynek 112 elektrobusów. Drugie miejsce ma Ursus z liczbą 68 szt., a stawkę trzech najmocniejszych e-marek zamyka Volvo, które w tym roku awansowało na podium dzięki inowrocławskiemu zamówieniu (10 szt.) 
Dane I kwartał 2019 r. pokazują, że polski rynek elektrycznych autobusów zaczyna się rozkręcać i w tym roku czekają nas jeszcze kolejne rekordy. Aktualnie w trakcie dostaw i produkcji (z podpisanymi umowami) mamy 182 autobusy elektryczne i taka liczba na pewno dołączy do naszych statystyk w 2019 i 2020 roku. To oznacza, że w tym roku znajdziemy się blisko granicy 100 e-rejestracji rocznie, a w 2020 r. najprawdopodobniej ten próg zostanie przekroczony - oczywiście dzięki gigantycznemu kontraktowi MZA Warszawa na 130 przegubowych elektrobusów. Dla porównania dodajmy, że w całym 2018 r. odnotowaliśmy 63 rejestracje elektrobusów. Łączne oceniamy, że polski portfel zamówień na autobusy elektryczne (czyli z przyznanym dofinansowanym, ale bez podpisanych umów) obejmuje pulę 242 pojazdów. Oczywiście jest to liczba podlegająca dynamicznym zmianom i obliczona głównie na podstawie projektów zgłoszonych do unijnych programów: POIiŚ, RPO i POPW. W tym kontekście należy podkreślić, że polskie zakupy elektrobusów w zdecydowanej mierze opierają się na wsparciu ze strony Unii Europejskich. Po zamknięciu aktualnej perspektywy finansowej spodziewamy się, że dalszy rozwój tego rynku zapewni rządowy program Bezemisyjnego Transportu Publicznego, do którego miasta zgłosiły wole zakupu do 1082 elektrobusów. To ramowe zamówienie, także ile z nich trafi do finalnych odbiorców i kiedy to dokładnie nastąpi, jak na razie trudno jest jednoznacznie określić.

Komentarze