Solaris z Autosanem powalczą o zamówienie z Iławy

Miasto chce pozyskać dla Zakładu Komunikacji Miejskiej dziewięć autobusów. Część z zamówienia ma być pojazdami hybrydowymi. Do przetargu zgłosił się Solaris i Autosan. Dziewięć autobusów jest przedmiotem prowadzonego przez Iławę postępowania przetargowego. Dostawa pojazdów ma się odbyć w ramach projektu pn. „Utworzenie węzła integracyjnego transportu miejskiego z innymi systemami transportu zbiorowego w Iławie”. W ramach dwóch części miasto chce wydać łącznie 2,75 mln euro (ok. 12 mln zł). W pierwszej części przetargu miasto chce pozyskać 7 pojazdów z napędem spalinowym. Autobusy mają być niskoemisyjne, w całości niskopodłogowe o długości od 10,4 do 11 metrów i szerokości od 2,5 do 2,55 metra. Autobus ma pomieścić 85 osób, z czego od 20 do 25 na miejscach siedzących. Dostęp do co najmniej 6 siedzeń ma się odbywać z poziomu niskiej podłogi. Wejście do pojazdu zapewnią trzy pary podwójnych drzwi. Pojazdy mają być wyposażone w silnik o mocy od 180 do 220 kW. Ma on spełniać normy emisji spalin Euro 6. We wnętrzu znaleźć ma się klimatyzacja, monitoring, zapowiedzi głosowe i informacja pasażerska. Przewidziano montaż trzech portów USB do ładowania urządzeń mobilnych. Malowanie autobusów ma być zgodne ze wzorem identyfikacji wizualnej miasta. Oferty złożyły dwie firmy. Obie zmieściły się w przygotowanym na 7,7 mln zł brutto budżecie. Tańszą ofertę złożył Autosan za 7,25 mln zł. Za parametry techniczne, które na wstępie zadeklarował producent, oferent uzyskał jednak 55 punktów. Zdecydowanie w parametrach technicznych prowadzi za to Solaris, który otrzymał 77,5 punktów, przy czym nie uwzględniono na razie parametru liczby miejsc dostępnych z poziomu niskiej podłogi, gdyż zasłonięto się tajemnicą przedsiębiorstwa. Cena za autobusy to 7,62 mln zł. Druga część przetargu dotyczy dostawy dwóch autobusów z napędem hybrydowym. Pojazdy również mają być w całości niskopodłogowe. Inna będzie ich długość, bo zamawiający dopuścił w tej części pojazdy od 11,5 metra do 12 metrów. Autobusy mają pomieścić co najmniej 95 osób, z czego 30 na miejscach siedzących. Dostęp do co najmniej 8 siedzeń ma się odbywać z poziomu niskiej podłogi. Wejście do pojazdu zapewnią trzy pary podwójnych drzwi. Moc silnika spalinowego będzie nieco mniejsza – od 140 do 190 kW. Również ma on spełniać normy emisji spalin Euro 6. Napęd elektryczny ma mieć moc co najmniej 110 kW. Tak jak w przypadku pierwszej części, także tutaj we wnętrzu znajdzie się klimatyzacja, monitoring, zapowiedzi głosowe i informacja pasażerska. Przewidziano montaż trzech portów USB do ładowania urządzeń mobilnych. Na złożenie ofert w tej części zamówienia zdecydował się tylko jeden producent. – Solaris. Miasto chciałoby wydać na zakup tylko 3,69 mln zł brutto, jednak oferta jest dwukrotnie droższa i zamyka się w 7,6 mln zł. Zamawiający szczegółowo oceni teraz oferty w obu zadaniach pod kątem ceny (60 proc.) i parametrów technicznych (40 proc.). Szczegółowo oceniana będzie pojemność skokowa silnika, liczba miejsc z poziomu niskiej podłogi, materiał konstrukcyjny szkieletu, zastosowanie LED-ów, podział szyby przedniej, materiał poszycia zewnętrznego. W przypadku pojazdów hybrydowych oceniany będzie rodzaj napędu (szeregowy czy równoległy), a także dodatkowo rodzaj magazynu energii i konieczność doładowania magazynu energii z zewnętrznego źródła. Nowe autobusy mają być dostarczone najpóźniej o końca czerwca 2020 roku. Źródło: transport-publiczny.pl

Komentarze