Nowy Mercedes-Benz Actros jest naszpikowany systemami elektronicznymi

Na początku maja mieliśmy okazję z bliska nie tylko przyjrzeć się nowemu Mercedesowi Actrosowi, ale także doświadczyć, jak się nim jeździ. Można śmiało powiedzieć, że to rewolucyjna ciężarówka. I to nie tylko z racji słynnego systemu Mirror Cams zastępującego lusterka kamerami i umieszczonymi w kabinie monitorami, które wyświetlają przekazywane z nich obrazy w taki sposób jak lusterka. 

Ten samochód jest wręcz naszpikowany nowoczesnymi, ale gruntownie przetestowanymi systemami zwiększającymi bezpieczeństwo jazdy i wydajność tej transportowej maszyny. Najbardziej zaskakujące rozwiązanie to przewidujący tempomat PPC, który wyręcza kierowcę z obsługi skrzyni biegów oraz pedałów gazu i hamulca nie tylko na autostradzie, ale także na lokalnych drogach. Tego nie znajdziecie u żadnego z konkurentów Actrosa!Aby zwiększyć bezpieczeństwo i komfort, Mercedes-Benz Trucks wprowadza standardową możliwość jazdy częściowo zautomatyzowanej ‒ nowy system Active Drive Assist, który potrafi hamować, przyspieszać i kierować pojazdem. 
W odróżnieniu od systemów działających jedynie od określonej prędkości, ADA umożliwia kierowcy częściowo zautomatyzowaną jazdę we wszystkich zakresach prędkości ‒ po raz pierwszy w seryjnie produkowanej ciężarówce. Nowością jest aktywne prowadzenie poprzeczne, a także połączenie prowadzenia wzdłużnego i poprzecznego we wszystkich zakresach prędkości pojazdu, możliwe dzięki integracji informacji z czujników radarowych i kamer.Active Drive Assist bazuje na systemie automatycznego utrzymywania odległości z funkcją stop-and-go i asystencie utrzymania pasa ruchu. Active Drive Assist wyhamowuje ciężarówkę, gdy zbliży się ona za bardzo do poprzedzającego pojazdu, a następnie przyspiesza ją do ustawionej prędkości. Ponadto aktywnie utrzymuje pojazd na pasie ruchu. Jeśli zaistnieje niebezpieczeństwo niezamierzonego zjazdu z pasa, wtedy ingeruje, samoczynnie sprowadzając pojazd z powrotem na pas. Odstęp od poprzedzającego pojazdu i pozycję na pasie ruchu można przy tym regulować wielostopniowo w menu systemów asystujących.Co istotne dla bezpieczeństwa, funkcja aktywnego sprowadzania na pas działa także wtedy, gdy kierowca dezaktywował Active Drive Assist. Częściowo zautomatyzowana jazda z tym systemem może być wsparciem dla kierowcy na prostych drogach, lekkich zakrętach, w gęstym ruchu drogowym oraz w spowolnionym ruchu na autostradzie. Odpowiedzialność za monitorowanie zdarzeń w ruchu drogowym spoczywa w dalszym ciągu na kierowcy, jednak ADA znacznie go odciąża, stanowiąc istotny wkład w zwiększenie bezpieczeństwa. Czujnik umieszczony na kolumnie kierownicy bardzo skutecznie wyczuwa, czy kierowca dotyka koła kierownicy – jeśli tego nie robi przez pół minuty, na desce rozdzielczej pojawia się graficzny komunikat, który znika po minimalnym poruszeniu kołem. Gdy aktywny asystent jazdy działa, kierowca widzi niebieską ikonę kierownicy na centralnym wyświetlaczu kokpitu multimedialnego, wraz z niebieskimi oznaczeniami pasów. Zbytnie zbliżanie się do poprzedzającego pojazdu jest również wskazywane, a Active Drive Assist automatycznie spowalnia Actrosa. Gdy odległość do poprzedzającego pojazdu jest wystarczająca, system przyspiesza ciężarówkę do wybranej wcześniej prędkości. Żądaną odległość do poprzedzającego pojazdu można ustawić na różnych poziomach. Active Drive Assist pomaga również kierowcy w korku, ponieważ system opiera się na sprawdzonym asystencie kontroli zbliżenia z funkcją stop-and-go. 

ADA wykorzystuje nowy, sterowany elektrycznie układ kierowniczy. W razie potrzeby zwiększa moment obrotowy kierowania – np. podczas manewrowania i tym samym poprawia obsługę.Wszystkie systemy asystujące w nowym Actrosie harmonijnie ze sobą współpracują i nawzajem się wspierają. Aby zapewnić wydajną pod względem zużycia paliwa technikę jazdy, Active Drive Assist działa zawsze zgodnie z ustawieniami ulepszonego, przewidującego tempomatu Predictive Powertrain Control. Ponadto do rejestrowania ruchu drogowego przed pojazdem Active Drive Assist wykorzystuje ten sam zmodernizowany układ radarów i kamer, co nowy Active Brake Assist 5.System zapewnia lepszą widoczność na wszystkie strony, a jego efektywność wykracza poza wymogi prawne. Oprócz wzrostu bezpieczeństwa, rezygnacja z lusterek obniża zużycie paliwa, ponieważ kompaktowe kamery cyfrowe mają niewielkie rozmiary, a ich wsporniki są aerodynamiczne i mają w porównaniu z lusterkami niewielką powierzchnię. Rejestrowane obrazy są widoczne w rozdzielczości 720 x 1920 pikseli na dwóch 15-calowych wyświetlaczach. Przyjemnym „efektem ubocznym” jest poprawa widoczności na ukos do przodu przez słupki A.Ponadto powlekana soczewka doskonale chroni przed zanieczyszczeniami w polu widzenia. To kolejne zalety z punktu widzenia bezpieczeństwa. Kierowcę wspiera wiele funkcji pomocniczych MirrorCam: podczas jazdy do przodu na wyświetlaczach widoczny jest klasyczny podział pól widzenia, analogiczny do zwykłych lusterek.Jednakże w ciągnikach siodłowych na zakrętach obraz na wyświetlaczu po wewnętrznej stronie zakrętu obraca się wraz ze skrętem, zapewniając optymalną widoczność na całą naczepę – to ogromna poprawa w porównaniu z układem tradycyjnych luster. Tu kierowca zawsze widzi koniec naczepy i jeszcze jakieś półtora metra za nią!olejnym elementem są linie odległościowe, ułatwiające prawidłową ocenę ruchu za pojazdem. Możliwe jest też indywidualne ustawienie dodatkowej linii, np. dla oznaczenia końca naczepy, co znacznie upraszcza manewrowanie z centymetrową dokładnością. O zmierzchu system przechodzi w tryb noktowizyjny.A to jeszcze nie koniec – MirrorCam wyposażono w specjalną funkcję widoku manewrowego podczas cofania. W górnej części wyświetlacza widoczny jest wtedy obszar przy pojeździe, a w dolnej obszar odległy od pojazdu, przy czym oba lekko na siebie nachodzą. Jeżeli pojazd jest wyposażony w asystenta martwego pola, w sytuacjach krytycznych wyświetlacz MirrorCam pokazuje też ostrzeżenia. Ramiona kamer składają się zarówno w kierunku jazdy, jak i w kierunku przeciwnym: taka konstrukcja pozwala uniknąć uszkodzenia kabiny w przypadku kolizji, co minimalizuje ewentualne koszty naprawy. Niektóre funkcje MirrorCam można ustawiać indywidualnie. Manualnie reguluje się jasność wyświetlaczy. Także pole widzenia można zmieniać, podobnie jak w zwykłych lusterkach za pomocą panelu na drzwiach. Naciskając przycisk, kierowca szybko powróci do preferowanego przez siebie ustawienia podstawowego. Kamery są też podgrzewane, co skutecznie chroni przed ich zaparowaniem przy nagłej zmianie temperatury lub wilgotności powietrza lub oblodzeniem. Wraz z zapadaniem zmroku system przechodzi w tryb noktowizyjny, aby zapobiec oślepianiu kierowcy i zredukować odblaski innych reflektorów użytkowników drogi. Również w ciągu dnia system zapobiega oślepianiu kierowcy z tyłu przez bezpośrednie światło słoneczne. Potrafi też bardzo płynnie zmniejszyć jasność ekranów w momencie wjazdu do tunelu, ani przez chwilę nie powodując oślepienia kierowcy. A jeśli kierowca zrobi sobie przerwę lub drzemkę, może aktywować system przez dwie minuty, za każdym razem używając przełącznika na koi. Kierowca może monitorować środowisko pojazdu przez cały czas na wyświetlaczach, nawet jeśli zasłony są zamknięte. Umożliwia to kierowcy skontrolowanie otoczenia pojazdu w dowolnej chwili. W przypadku próby kradzieży ładunku bądź paliwa, albo aktu wandalizmu może przeprowadzić szybką kontrolę wizualną i w razie potrzeby wszcząć alarm. System działa również przy całkowitym wyłączeniu pojazdu. MirrorCam jest certyfikowany zgodnie z obowiązującymi przepisami ONZ R46 do lusterek wstecznych. 
Sideguard Assist jest dostępny od 2016 roku i minimalizuje prawdopodobieństwo niebezpiecznych wypadków po stronie kierowcy, gdy pojazd skręca w prawo. Opracowanie nowego Actrosa poprawiło jednak system i sprawiło, że pasuje on do cyfrowej przyszłości samochodów ciężarowych. Daimler Trucks jest obecnie jedynym producentem oferującym taki system ostrzegawczy w pełni zintegrowany z architekturą pojazdu. Inną szczególną cechą jest to, że system obejmuje całą długość prawej strony kombinacji ciągnik/naczepa i poza nią, i może przewidzieć krzywą trakcji naczepy. Znacznie poprawia ochronę najsłabszych uczestników ruchu drogowego. System monitoruje strefę po stronie pasażera, a podczas skrętu w prawo pomaga kierowcy unikać ewentualnych kolizji z rowerzystami, pieszymi lub nieruchomymi przeszkodami, np. lampami sygnalizacji świetlnej, znakami drogowymi czy słupami oświetleniowymi. Ostrzega kierowcę odpowiednio wcześnie, aby pozostało więcej czasu na hamowanie.MirrorCam i Sideguard Assist współpracują ze sobą w nowym Actrosie: jeśli zainstalowany jest Sideguard Assist, wyświetlacz MirrorCam pokazuje komunikaty ostrzegawcze tego systemu w krytycznych sytuacjach podczas jazdy. Wszystkie odpowiednie powiadomienia i wskaźniki znajdują się w jednym miejscu – zapobiega to przytłoczeniu kierowcy informacjami. Funkcja ostrzegania obejmująca krzywą wleczoną jest aktywna do prędkości 36 km/h i ujawnia swoje zalety szczególnie w ruchu miejskim.MirrorCam i Sideguard Assist współpracują ze sobą w nowym Actrosie: jeśli zainstalowany jest Sideguard Assist, wyświetlacz MirrorCam pokazuje komunikaty ostrzegawcze tego systemu w krytycznych sytuacjach podczas jazdy. Wszystkie odpowiednie powiadomienia i wskaźniki znajdują się w jednym miejscu – zapobiega to przytłoczeniu kierowcy informacjami. Funkcja ostrzegania obejmująca krzywą wleczoną jest aktywna do prędkości 36 km/h i ujawnia swoje zalety szczególnie w ruchu miejskim.Active Brake Assist 5, czyli aktywny asystent hamowania, pomaga kierowcy w obliczu niebezpieczeństwa najechania na inny pojazd bądź kolizji z pieszym przecinającym tor jazdy samochodu, idącym z przeciwka lub poruszającym się tym samym pasem ruchu – w razie potrzeby wykonując także automatyczne, pełne hamowanie. Nowością jest oparcie tego układu na kombinacji systemu czujników radarowych i kamer, dzięki której może on jeszcze lepiej monitorować przestrzeń przed pojazdem i reagować na pieszych w przedziale prędkości pojazdu do 50 km/h. System ABA 5 reaguje teraz w granicach możliwości systemu pełnym hamowaniem na osoby przecinające tor jazdy, nadchodzące z przeciwka lub idące tym samym pasem ruchu. Dotyczy to także pieszych, którzy nieuważnie wejdą przed samochód i zszokowani tam się zatrzymają – w dobie smartfonów taka sytuacja zdarza się coraz częściej.Możliwości ABA 5 w dziedzinie bezpieczeństwa są wyjątkowe i nie oferuje ich żaden inny producent. Kolejną, ulepszoną wersją Active Brake Assist piątej generacji Mercedes-Benz umacnia swoją pionierską pozycję w dziedzinie bezpieczeństwa ciężkich samochodów ciężarowych. Od momentu wprowadzenia systemu Active Brake Assist 1 w 2006 roku sprzedano ok. 230 tysięcy ciężarówek Mercedes-Benz wyposażonych w asystenta hamowania awaryjnego.Jeżeli ABA 5 rozpozna niebezpieczeństwo najechania na poprzedzający pojazd lub nieruchomą przeszkodę bądź kolizji z pieszym przecinającym tor jazdy samochodu, idącym z przeciwka lub poruszającym się tym samym pasem ruchu, kierowca jest informowany o zagrożeniu przez trzystopniowy system ostrzeżeń. Jeśli sam nie podejmie działania, system wyemituje najpierw ostrzeżenie wizualne i dźwiękowe. Następnie uruchomi hamulce, osiągając opóźnienie do 3 m/s2, co odpowiada mniej więcej 50% maksymalnej mocy hamowania. Gdy kierowca w dalszym ciągu nie reaguje, system uruchamia pełne hamowanie – w razie potrzeby aż do zatrzymania pojazdu – a przy prędkości poniżej 50 km/h włącza światła awaryjne, aby ostrzec następnych uczestników ruchu drogowego. Po zatrzymaniu pojazdu zostaje automatycznie załączony elektroniczny hamulec postojowy.Duże postępy w zmniejszaniu zużycia paliwa w transporcie międzymiastowym wynikają w szczególności z rozszerzonych funkcji, takich jak inteligentny tempomat i układ sterowania przekładnią Predictive Powertrain Control. Oprócz satelitarnego systemu pozycjonowania nowa generacja wykorzystuje dokładne, cyfrowe mapy drogowe, które zawierają dane dotyczące topografii, zakrętów dróg, geometrii skrzyżowań i rond, a także znaków drogowych. W ten sposób system nie tylko optymalizuje styl jazdy na wzniesieniach, ale także na krętych trasach lokalnych, wzdłuż których korzystanie z tempomatu nie było dotąd idealne. Ogólnym celem jest, aby ciężarówka oszczędzała jak najwięcej paliwa i optymalnie wspierała kierowcę. Co więcej, interakcja między Predictive Powertrain Control i Proximity Control Assist poprawia efektywność paliwową: asystent kontroli zbliżeniowej dostarcza informacji o poprzednich pojazdach, dzięki czemu Predictive Powertrain Control może idealnie zaplanować zmiany biegów i zmiany prędkości. System korzysta z automatycznego trybu jazdy EconomyShift PowerShift 3, zaprojektowanego z myślą o bardziej ekonomicznym stylu jazdy. Programy Standard / Eco / Power są znów standardem w nowym Actrosie. Nowością jest też system Predictive Powertrain Control dostępny również dla ciężkich ładunków do 120 t, pojazdów z napędem na wszystkie koła i pojazdów z hydraulicznym napędem pomocniczym lub turbosprzęgłem. Źródło: trucks.com.pl

Komentarze