Busworld 2019: Autobusowe nowości MAN i Neoplan

3 lipca miała miejsce konferencja prasowa, podczas której gronu międzynarodowych dziennikarzy zaprezentowano nowości, które marki MAN i Neoplan przygotowały na najważniejsze targi autobusowe w Europie – Busworld 2019. Na tegorocznej edycji Busworld w Brukseli firma MAN Truck & Bus zaprezentuje wyjątkową szeroką gamę swoich autobusów miejskich, międzymiastowych, turystycznych oraz - po raz pierwszy - minibusów. Tym samym będzie najszersza gama lwa w historii belgijskiej wystawy. W Brukseli swoje premiery będą mieć następujące autobusy: MAN Lion's City 19, Lion's Intercity z silnikiem D15 minibusy eTGE Combi i TGE City z zabudową Altas a elektrobus MAN Lion's City E po raz pierwszy zostanie udostępniony publiczności do jazd próbnych.Głównym punktem ekspozycji MAN na targach w Brukseli będzie pierwszy elektrobus firmy - Lion's City o długości 12 m i 35 miejscach siedzących. E-bus uzupełnia nową generację autobusów miejskich lwa - dostępnych także z napędem diesla, gazem ziemnym i napędem hybrydowym – o napęd bezemisyjny. Jego design podkreśla wyjątkową jakość napędu elektrycznego. Najbardziej oczywiste różnice wewnątrz pojazdu to brak wieży silnika, położenie akumulatorów na dachu i 4 dodatkowe miejsca z tyłu. W autobusie solo w pełni elektryczny układ napędowy może wytwarzać moc od 160 kW do maksymalnie 270 kW. W rezultacie zasięg Lion's City E waha się od 200 km do 270 km w dobrych warunkach atmosferycznych – i jak podkreśla producent przez cały okres użytkowania akumulatorów. Jak deklaruje MAN, podczas Busworld wszyscy będą mogli przetestować elektrobus na terenie targów i to będzie pierwszy taki publiczny pokaz Lion`s City E. I to jest pierwsza premiera MAN.Kolejna nowość to najdłuższy autobus miejski MAN – Lion's City 19 EfficientHybrid o długości 18,75 m – oczywiście już w ramach nowej generacji. W trzyosiowym pojeździe przygotowano miejsca siedzących dla 38 pasażerów – czyli o cztery więcej niż w Lion`s City 18 o podobnej konfiguracji. W pojeździe zastosowano silnik D1556 LOH o mocy 360 KM (265 kW). Jednostka ta spełnia już normę Euro 6d, która wejdzie w życie z dniem 1 września 2019 r. Jak wskazuje nazwa – w autobusie został zastosowano moduł hybrydowy - MAN EfficientHybrid, który m.in. posiada funkcję stop-start. Przygotowany na targi Lion's City 19 wyznacza również nowe standardy bezpieczeństwa. Pojazd posiada m.in. aktywny system wspomagania skrętu z wykrywaniem pieszych w martwym polu. Kamery zarówno z przodu, jak i po obu stronach pojazdu automatycznie monitorują ruch, co jest dużą pomocą dla kierowcy w intensywnym ruchu. Prowadzący pojazd jest aktywnie ostrzegany, aby zapobiec potencjalnym sytuacjom zagrożenia lub kolizjom, zarówno wizualnie - za pomocą dwóch wbudowanych wyświetlaczy w polu widzenia kierowcy, jak i akustycznie, za pomocą sygnału ostrzegawczego. System ostrzega przed potencjalnymi kolizjami zarówno w obszarze przednim, jak i podczas skręcania. Co ważne – ten nowy system zostanie wprowadzony do wszystkich autobusów miejskich MAN w nadchodzącym roku. Sporą nowością – i to naszym zdaniem jest najważniejsza premiera MAN na Busworld 2019 – będzie pokaz autobusu międzymiastowego MAN Lion's Intercity z nowym, 9-litrowy silnikiem D1556 LOH o mocach 280, 330 i 360 KM (targowy pojazd będzie miał 360 KM (265 kW). Ponadto MAN rozszerzył swoją ofertę skrzyń biegów dla autobusów międzymiastowych o zautomatyzowaną, 12-biegową skrzynię biegów z nowej generacji MAN TipMatic Coach. Nowe funkcje skrzyni biegów, które zostały zaprezentowane podczas IAA 2018, obejmują ulepszoną jednostkę sterującą skrzynią biegów z zastrzeżoną przez MAN strategią zmiany biegów. Autobusy Lion's Intercity z nowym układem napędowym będą oferowane od wiosny 2020 r.
 Neoplan Skyliner dwupiętrowy autokar w wersji luksusowej, z przednimi schodami po prawej stronie pojazdu. Ten zabieg zoptymalizował przepływ pasażerów i zwiększył pojemność pasażerską piętrusa. Teraz ten dwupokładowy pojazd zabiera 76 pasażerów i oferuje m.in. praktyczny aneks kuchennym na dolnym pokładzie (osobno instalowany przez specjalistów w Bus Modification Center w Plauen). Autokar wyposażony jest w silnik wysokoprężny D2676 LOH o mocy 510 KM (375 kW) z maksymalnym momentem obrotowym 2600 Nm, automatyczną skrzynię biegów MAN TipMatic Coach o 12 przełożeniach i elektronicznie sterowane amortyzatory (CDS). Dodajmy, że Skyliner wyposażony jest też w układ OptiView, czyli system kamer zamiast lusterek, który świętował swoją światową premierę na ostatnim IAA i będzie dostępny we wszystkich modelach Neoplana od 2020 r. MAN również planuje wprowadzenie tych systemów do swoich autobusów klasy Premium od 2020 r. System wspomagania skrętu z aktywnym ostrzeganiem i wykrywaniem pieszych, wyświetlaczem ograniczenia prędkości i automatycznym rozpoznawaniem znaków drogowych wyznaczają nowe standardy w zakresie bezpieczeństwo i sprawiają, że podróż jest jeszcze wygodniejsza.
Źródło: Infobus

Komentarze