Schody ratownicze dla Lotniskowej Straży Pożarnej Portu Lotniczego w Warszawie

Wprowadzenie do eksploatacji przez linie lotnicze największego samolotu pasażerskiego świata, Airbusa A 380, spowodowało nie tylko konieczność dostosowania do jego obsługi światowych portów lotniczych, ale także zaprojektowanie i zbudowanie nie tylko nowych ciężkich lotniskowych samochodów ratowniczo-gaśniczych, ale też wielu innych pojazdów ratowniczych gwarantujących pełne zabezpieczenie podczas startów i lądowań.Wzrastający z roku na rok ruch lotniczy i przepisy I.C.A.O. (Międzynarodowej Organizacji Lotnictwa Cywilnego) powodują konieczność zapewnienia milionom podróżujących nimi pasażerów pełnego bezpieczeństwa. Jednym z takich zadań jest w przypadku awaryjnego lądowania skuteczna ewakuacja kilkuset pasażerów z szerokokadłubowych samolotów dalekiego zasięgu, takich jak Airbus A 380 lub Boeing 747-8. 

Niezależnie od wyposażenia każdego samolotu w pneumatyczne trapy ratunkowe coraz częściej w lotniskowych strażach pożarnych dużych portów (10-12 kategorii) znajdują się pojazdy z ratowniczymi schodami ewakuacyjnymi, które wyposażone są też w urządzenia gaśnicze i ratownicze. Wśród firm mających w swojej ofercie tego rodzaju pojazdy są włoska BAI i austriacki Rosenbauer.Rosenbauer International AG dostarczył dla Lotniskowej Straży Pożarnej Portu Lotniczego im. Fryderyka Chopina w Warszawie ratownicze schody ewakuacyjne E 8000/E 3000. To jedyny tego rodzaju pojazd na naszych lotniskach. 

Ratownicze schody ewakuacyjne E 8000 są największymi z gamy produkowanych modeli i przeznaczone dla statków powietrznych o wysokości drzwi od 3,3 do 8,3 m.Doskonale uzupełniają dotychczasową paletę Rosenbauera (Escape Star E 5000). Najmniejszy z gamy podest E 3000 przeznaczony jest dla samolotów o wysokości drzwi w przedziale od 1,0 do 3,3 m. Pojazdy te przeznaczone są do szybkiej ewakuacji pasażerów z pokładów samolotów, ze szczególnym uwzględnieniem ewakuacji osób w przypadku nagłych zachorowań na pokładzie lub z dysfunkcją narządu ruchu (wózki inwalidzkie). Średnio na lotniskach tej kategorii takie sytuacje zdarzają się kilka razy w tygodniu. Dostarczony wraz z dwoma ciężkimi lotniskowymi samochodami ratowniczo-gaśniczymi Panther pojazd, oznaczony symbolem E 8000/E 3000 (Escape Star), zbudowano na 3-osiowym podwoziu MAN TGS 33.500 BB 6×6 z sześciocylindrowym silnikiem D2676LF66 Euro 6 osiągającym 500 KM (368 kW) przy 1800 obr./min i maksymalny moment obrotowy 2500 Nm w zakresie od 930 do 1350 obr./min.Do przekazywania mocy służy siedmiobiegowa (7+1), automatyczna skrzynia biegów Allison Transmission HD 4800. 

Pojazd ma stały napęd na wszystkie koła z blokadami mechanizmów różnicowych poszczególnych mostów sterowanymi elektropneumatycznie z kabiny. Zawieszenie przedniej i tylnych osi jest mechaniczne – składa się z parabolicznych resorów piórowych, stabilizatorów i amortyzatorów teleskopowych. Nośność przedniego zawieszenia wynosi 9000 kg, natomiast każdej z tylnych osi 12.000 kg. Na wszystkich osiach są pojedyncze koła z oponami z bieżnikiem terenowym w rozmiarze 395/85 R20. Jednomodułowa, odchylana, dwudrzwiowa, klimatyzowana, dwumiejscowa kabina ma obniżony dach, w którym zamontowano okno do obserwacji platformy podczas dokowania do samolotów.W kabinie oraz na górnej platformie zamontowano dwa panele kontrolno-sterujące schodami ewakuacyjnymi (włączanie pompy hydraulicznej, rozkładanie i poziomowanie podpór hydraulicznych, rozkładanie i składanie schodów, wysuw i cofanie platformy ratowniczej), przełączniki reflektorów oświetleniowych (naziemnego i platformy), podświetlenia schodów i świateł alarmowych, a także wyświetlacz pomiaru prędkości wiatru. Pomiędzy siedzeniami kierowcy i dowódcy umieszczono monitor umożliwiający operatorowi bezpieczne zadokowanie platformy ratowniczej do kadłuba samolotu i przeprowadzenie ewakuacji. Na dodatkowe omówienie w tym miejscu zasługuje system kontroli wysuwu schodów ewakuacyjnych. Sterowany jest przez szeregową magistralę komunikacyjną (CAN-Bus). Pozwala na ustawienie i regulowanie wysokości platformy ratowniczej i umożliwia operatorowi jej wysunięcie na zaprogramowaną uprzednio wysokość, odpowiadającą wysokości drzwi w kadłubie poszczególnych samolotów. Wysokość ratownicza może zostać wybrana przez ekran dotykowy sąsiadujący z panelem kontrolno-sterującym.Głównymi elementami, z których zbudowany został zespół schodów Rosenbauer E 8000, są sekcja stała (schody), sekcja teleskopowa schodów i umieszczona na jej końcu platforma ratownicza i rampa. Sekcja stała schodów ewakuacyjnych i jej podzespoły hydrauliczne zamocowano na ramie pomocniczej. Kąt nachylenia schodów jest zmienny w zakresie od 18° do 37°. Stopnie i platforma pozostają zawsze w pozycji poziomej do podwozia, niezależnie od kąta nachylenia (tolerancja +/-3%). Bieżnia składa się z 18 stopni. Każdy ma szerokość 1500 mm, głębokość 390 mm i wysokość od 120 do 220 mm w zależności od kąta nachylenia. Wytrzymuje obciążenie 240 kg/stopień (trzy osoby, przy założeniu 80 kg wagi jednej osoby). 

Konstrukcja schodów obydwu segmentów została wykonana ze stali galwanizowanej na gorąco, natomiast panele boczne, stopnie i ich poręcze o wysokości 1000 mm z aluminium. W dolnej części umieszczono zasilaną hydraulicznie rampę. Pozwala na zapewnienie bezpiecznej drogi ucieczki ewakuowanym pasażerom, a także łagodnego dostępu z poziomu ziemi do schodów ratowniczych dla ekip ratowniczych. Rampa jest odblokowywana elektryczno-hydraulicznie z panelu kontrolno-sterującego z przełącznika (góra, dół) umieszczonego z tyłu, po lewej stronie rampy. Sekcja teleskopowa schodów wysuwana jest stopniowo przez zastosowanie cylindrów hydraulicznych i blokowana mechanicznie. Precyzyjna regulacja wysokości całej konstrukcji unoszącej jest kontrolowana przez zespół cylindrów hydraulicznych. System rolek pozwala na ruch ślizgowy pomiędzy stałą sekcją schodów i częścią teleskopową. Ta sekcja składa się z 17 stopni o takich samych wymiarach jak schody sekcji stałej. Jedyną różnicę stanowi głębokość, która wynosi 400 mm. Na końcu schodów ewakuacyjnych E 8000 znajduje się platforma ratownicza. Ma ona długość (głębokość) 4630 mm (w pełni wysunięta), szerokość 3100 mm. Wytrzyma maksymalne obciążenie wynoszące 3500 kg (320 kg/m2). Jej konstrukcja została wykonana ze stali galwanizowanej na gorąco, natomiast panele boczne, podest i poręcze z aluminium.Przed kabiną zamontowano platformę ratowniczą E 3000 dla statków powietrznych o wysokości drzwi od 1,0 do 3,3 m. Dla celów serwisowych i naprawczych ta platforma jest hydraulicznie składana. Jej przednia sekcja może być hydraulicznie wydłużona aż do 1000 mm. Ponadto istnieje możliwość poziomej regulacji do kadłuba samolotu o kąt +/- 10°. Wysokość jest regulowana hydraulicznie. W celu zejścia z platformy E 3000 wyposażono ją w moduł schodów (13 stopni), który znajduje się na górze platformy. W przypadku potrzeby przeprowadzenia ewakuacji schody należy rozsunąć ręcznie i wysunąć platformę. Wysunięta platforma blokuje się samoczynnie. Schody mogą być używane przez pasażerów do ewakuacji lub przez strażaków w celu wejścia na pokład samolotu. Stopnie zawsze pozostaną w pozycji poziomej niezależnie od kąta nachylenia schodów. Wyposażone zostały w rozkładane poręcze zamontowane między szczeliną platformy a schodami. Takie rozwiązanie gwarantuje bezpieczną eksploatację. Panel kontrolno-sterujący platformą ratowniczą E 3000 znajduje się na platformie i może być obsługiwany jednoosobowo. W środkowej części podwozia, pod systemem podnoszenia teleskopowych schodów ewakuacyjnych umieszczono zabudowę pożarniczą. Składa się z przelotowej skrytki na sprzęt zamykanej po obu stronach podnoszonymi żaluzjami aluminiowymi. Po ich podniesieniu włącza się automatycznie oświetlenie. W skrytce po lewej stronie umieszczono Agregat prądotwórczy Rosenbauer RS14. Jest on napędzany hydraulicznie z przystawki mocy. Ma dwa przyłącza 400 V oraz trzy 230 V umieszczone na tablicy rozdzielczej w skrytce zabudowy. W drugiej skrytce znajdują się półki na drobny sprzęt i armaturę. Omawiany pojazd nie ma w zabudowie zbiornika na wodę ani motopompy. (Paweł Frątczak - PSP)

Komentarze