Swarzędz testuje hybrydowe Nowego Urbino 18

Wygląda na to, że Swarzędz jest pierwszy polskim miastem, które ma okazję przetestować Nowego Urbino 18 Hybrid. To akurat nie dziwi, skoro w ostatnich latach miasto mocno postawiło na spalinowo-elektryczne autobusy z fabryki w Bolechowie. Do Swarzędza trafił nU18h w wersji brukselskie. Spalinowo-elektryczny Nowy Urbino 18 w tej wersji zabiera na pokład do 102 pasażerów. 35 osób ma zapewnioną przejażdżkę na miejscach siedzących. W znakomitej większości to fotele Ster 4MA. Z niskiej podłogi dostępnych jest 13 siedzeń, wśród nich jeden to półtorak. Dostęp na pokład jest zapewniony przez cztery pary drzwi w układzie 2-2-2-2. Zastosowano płaty drzwiowe wraz z napędami firmy BODE w dedykowanej dla Solarisa wersji. Naturalną wentylację przestrzeni pasażerskiej zapewniają przesuwne okna. Nie mogło oczywiście zabraknąć klimatyzacji i monitoringu. Czas na napęd, który jest najciekawszy w tym pojeździe. Rolę agregatu prądotwórczego pełni silnik wysokoprężny Cummins ISB6.7CE6 310H. To stojąca jednostka o mocy 224 kW. Solaris zastosował szeregowy napęd HybriDrive amerykańskiej firmy BAE. Silnik spalinowy zblokowany jest z modułem trakcyjnym HDS200. To falownik, który steruje prądnicą synchroniczną o mocy ciągłej 210 kW. Jej zadaniem jest przekształcenie energii mechanicznej z jednostki spalinowej w elektryczną, która umożliwi zasilanie silnika trakcyjnego. BEA stosuje silnik asynchroniczny o mocy 200 kW, który osiąga 2400 Nm ciągłego momentu obrotowego. Za silnikiem trakcyjnym zamontowano zwolnicę, która pomaga "okiełznać" jego wysoki moment obrotowy i przekazać energię mechaniczną na portalowy most napędowy ZF AV132/80. Swarzędz postawił mocno na hybrydy. Na początku 2018 r. miasto odebrało od Solarisa cztery nU12h. Z kolei w czerwcu 2018 r. podpisano umowę na dostawę kolejnych siedmiu autobusów tego typu. Czy zatem testy "brukselskiego" nU18h to przymiarka przed zwiększeniem metrażu? To całkiem prawdopodobne. Źródło: Infobus

Komentarze