Białoruski producent MAZ obchodzi w tym roku 75 urodziny

Białoruski producent MAZ obchodzi w tym roku 75 urodziny. Z tej okazji postanowił zaprezentować nowość w swojej ofercie produktowej. To miejski autobus trzeciej generacji, który docelowo zastąpi obecnie oferowane modele 10x i 2xx. MAZ wiąże duże nadzieje z nowym 303. Nowa miejska konstrukcja białoruskiego producenta znacznie różni się od swoich poprzedników zarówno pod względem desingu nadwozia, wystroju wnętrza oraz kilkoma nowymi rozwiązaniami technicznymi. Od razu widać w jakimś zakresie futurystyczny wygląd zewnętrzny, w którym twórcy, według zapewnień producenta, dokonali połączenia europejskiego stylu designerskiego z trendami krajowymi. Efekt? Nam nasuwa się inspiracja dwoma autobusami- nowymi odsłonami Mercedesa Conecto oraz Solarisa Urbino 12. MAZ jednak wyszedł nieco ponad to. Z zewnątrz autobus przypomina nieco żubra, a to za sprawą osłon dachowych. Co one kryją? Na razie można się tylko domyślać. Kolejnym nowym elementem nadwozia jest zakrzywiona dolna linia okien oraz ogólnie zwiększenie udziału w wykończeniu karoserii elementów szklanych. 

MAZ 303
Prototypowy MAZ 303 zabiera na pokład maksymalnie 110 pasażerów, w tym 26 na miejscach siedzących. W większości to fotele Ster NewCity, ale nie zabrakło także "półtoraków" typu 8MP. 11 foteli jest dostępnych z niskiej podłogi, co w porównaniu z MAZ-em 203 jest już sporą zmianą na plus. Oczywiście na życzenie klienta producent może jeszcze poprawić ten wynik nawet do 16 siedzeń. Dostęp na pokład jest zapewniony przez trzy wejścia w układzie 2-2-2. Jak wspomnieliśmy na wstępie zmianie uległ wystrój wnętrza. mamy zaokrągloną podsufitkę, zupełnie inne wykończenie elementów poniżej linii okien oraz podłogi. Wygląda to całkiem nieźle i nie ma tego co porównywać z poprzednikami modelu 303. Zmianie uległa także kabina kierowcy. MAZ w prototypie zastosował kabinę typu półotwartego. Kierowca ma do dyspozycji ruchomy pulpit ACTIA II wraz z kierownicą, która posiada przyciski pozwalające na uruchomienie niektórych funkcji. Czas zerknąć pod tylną maskę MAZ-a. A tam mamy standard, który stosuje białoruski producent od czasu wdrożenia do oferty autobusów, które spełniają normę Euro 6. 303 posiada stojący silnik Mercedes OM936. To jednostka o pojemności skokowej niespełna 7,7 l. Ma ona 220 kW mocy oraz osiąga 1200 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Silnik zblokowany jest z automatyczną sześciobiegową skrzynią ZF Ecolife. To przekładnia typu 6AP1200B. W pierwszej kolejności MAZ chce rozpocząć sprzedaż modelu 303 na kraja postsowieckich oraz Azji Południowo-Wschodniej. Ambicje producenta sięgają jednak dalej. Ten bowiem liczy na przychylność stałych klientów z Europy Środkowej m.in. z Polski, Rumunii oraz Bałkanów. Autobus typu 303 to nie jedyny nowy miejski projekt MAZ-a. Pod koniec 2018 r. producent pokazał swojego przegubowego "pchacza", czyli model 216. (Infobus)

Komentarze