Hamburg kupi 530 elektrycznych autobusów do 2025 roku

Spółka Hamburg Hochbahn przygotowała specyfikację techniczną dla nowej generacji bezemisyjnych autobusów, które chce nabyć w nadchodzących latach. To dobra lektura m.in. dla urzędników z NCBiR. Przygotowany przez niemieckiego przewoźnika dokument określa specyfikację techniczną, która stanowi podstawę największej, jak dotąd oferty na zakup autobusów elektrycznych w Niemczech. Hamburg Hochbahn planuje zakup do 530 szt. pojazdów w okresie od 2021 do 2025 r. Firma za moment ogłosi ogólnoeuropejskie zaproszenie do składania ofert w ramach wieloletniej umowy ramowej. Plany Hamburg Hochbahn są bardzo ambitne. Tylko w latach 2021 i 2022 ma zostać zakupionych ponad 100 szt. autobusów elektrycznych, w tym po raz pierwszy w historii Hamburga ok. 50 szt. przegubowych elektrobusów o długości 18 metrów. Tym samym do końca 2022 r. cała hamburska e-flota będzie obejmować ponad 160 pojazdów. Przypomnijmy, że aktualnie po ulicach tego niemieckiego miasta jeżdżą już 32 elektrobusy: 20 szt. Mercedes-Benz eCitaro, 10 szt. Solaris Urbino 12 electric i 2 szt. Solaris Urbino 12 electric. Aby zrealizować swój elektryczny cel - począwszy od 2020 r. - Hochbahn będzie zamawiać wyłącznie pojazdy napędzane bezemisyjnie. Przebudowa całej floty, która obecnie obejmuje ok. 1000 pojazdów, powinna nastąpić - zgodnie z planem - do końca dekady. Przejście na zielone autobusy pociąga za sobą dodatkowe koszty finansowe, co przewoźnik zamierza częściowo zrekompensować poprzez dofinansowanie ze strony rządu federalnego. Najważniejszym kryterium dla elektrobusów pozostaje zasięg: obecnie używane, 12-metrowe autobusy gwarantują zasięg bez ładowania do 150 kilometrów. W ramach obecnego przetargu producenci muszą zapewnić zasięg już na poziomie 200 km w przypadku autobusów klasy MAXI, natomiast w przypadku autobusów przegubowych będzie to nadal 150 km. W przetargu standardowo przewidziano ładowanie w zajezdni, natomiast przewoźnik zamierza dodatkowo docenić pojazdy z możliwością doładowywania na trasie. Firma Hochbahn ma doświadczenie w zakresie obu tych metod i na swojej innowacji linii 109 eksploatuje również pojazdy, które są szybko ładowane za pomocą pantografów. Ponadto firma dopuszcza też zaoferowanie "range extenderów" czyli zastosowania ogniw paliwowych w celu zwiększenia zasięgu. Obecnie Hamburg Hochbahn ma dwa takie pojazdy - marki Solaris. Zresztą niemiecka firma chce równolegle ruszyć z osobnym zamówieniem na zakup autobusów na ogniwa paliwowe. Szeroko. Zrównoważony rozwój autobusów elektrycznych ma szczególne znaczenie dla Hamburg Hochbahn. Wykorzystanie zielonej energii elektrycznej jest jednak tylko jednym - choć strategicznym - krokiem. Ważne jest też, aby wziąć pod uwagę całą ocenę cyklu życia. Dlatego po raz pierwszy Hochbahn AG uwzględni w swoim przetargu standardy zrównoważonego rozwoju dla zamówień w swoich umowach z dostawcami i partnerami biznesowymi. W dziedzinie akumulatorów spółka wymaga od partnerów biznesowych transparentności i wysokich standardów zarządzania zrównoważonym rozwojem, co w skrócie daje dodatkowe szanse europejskim producentom. (Infobus)

Komentarze