Daimler Truck AG i Volvo Group zamierzają utworzyć spółkę joint venture

Daimler Truck AG i Volvo Group zamierzają utworzyć spółkę joint venture, która zajmie się produkcją ogniw paliwowych na dużą skalę. 21 kwietnia 2020 roku Volvo Group i Daimler Truck AG ogłosiły podpisanie wstępnego porozumienia w sprawie utworzenia nowej spółki joint venture. Będą w niej projektowane i produkowane ogniwa paliwowe do ciężkich pojazdów użytkowych oraz innych zastosowań. Daimler wnosi do nowego przedsięwzięcia wszystkie zasoby, jakie zgromadził przy dotychczasowych pracach nad ogniwami paliwowymi. Volvo Group przejmie 50% udziałów w nowej spółce za 600 mln euro. – Transport i logistyka utrzymują świat w biegu, a zapotrzebowanie na ich usługi będzie rosło – mówi Martin Daum, prezes zarządu Daimler Truck AG. – Transport naprawdę wolny od dwutlenku węgla może zaistnieć dzięki elektrycznym układom napędowym zasilanym przez akumulatory lub zamianę zgromadzonego na pokładzie wodoru w energię elektryczną. Dla ciężarówek mierzących się z ciężkimi ładunkami i długimi dystansami, ogniwa paliwowe są kluczową technologią, w której Daimler zdobył olbrzymie doświadczenie dzięki zajmującej się nimi Mercedes-Benz Fuel Cell GmbH. Wspólne przedsięwzięcie z Volvo Group stanowi kamień milowy we wprowadzeniu do ruchu ciężarówek i autobusów z ogniwami paliwowymi. – Elektryfikacja transportu drogowego jest kluczowym elementem tzw. Zielonego Ładu, czyli Europy i świata wolnych od śladu węglowego. Wykorzystanie wodoru jako nośnika „zielonej” energii elektrycznej zasilającej ciężarówki w ruchu długodystansowym to ważna część układanki oraz uzupełnienie dla pojazdów czysto elektrycznych oraz napędzanych paliwami odnawialnymi. Połączenie doświadczeń Volvo Group i Daimlera celem przyspieszenia rozwoju w tym obszarze, przynosi korzyść zarówno naszym klientom, jak i społeczeństwu. Tworząc nową spółkę, jasno deklarujemy, że wierzymy w wodorowe ogniwa paliwowe do pojazdów użytkowych. Jednak aby zrealizować tę wizję, musimy mieć wsparcie innych firm i instytucji, nie wspominając o stworzeniu odpowiedniej infrastruktury – mówi Martin Lundstedt, prezes Volvo Group. Volvo i Daimler będą mieć po 50% udziałów, a joint venture będzie funkcjonować jako niezależny podmiot. W pozostałych obszarach obaj udziałowcy pozostaną konkurentami. Wspólne przedsięwzięcie zredukuje koszty rozwoju po stronie każdego z partnerów i przyspieszy wprowadzenie na rynek ogniw paliwowych do ciężkich pojazdów użytkowych, w tym długodystansowych. Obecnie, w dobie kryzysu współpraca nabrała jeszcze większego znaczenia w kontekście terminowego spełniania postulatów Zielonego Ładu. Celem przedsięwzięcia jest wprowadzenie przez obie firmy ciężkich pojazdów użytkowych na ogniwa paliwowe do produkcji seryjnej w drugiej połowie bieżącej dekady. Joint venture zajmie się również innymi zastosowaniami ogniw, tak w motoryzacji, jak i poza nią. Daimler Trucks skoncentruje w swojej nowej, wyspecjalizowanej komórce wszystkie przedsięwzięcia dotyczące ogniw paliwowych podejmowane w ramach grupy. Przeniesie do niej również działania Mercedes-Benz Fuel Cell GmbH, która ma wieloletnie doświadczenie w projektowaniu ogniw paliwowych oraz metodach przechowywania wodoru w różnego rodzaju pojazdach. Do nowej spółki jonit venture wejdzie obecna siedziba Mercedes-Benz Fuel Cell GmbH w Nabern oraz zakłady produkcyjne w Niemczech i Kanadzie. Zawarte porozumienie nie jest wiążące. Ostateczna umowa spodziewana jest w trzecim kwartale 2020 r. i ma być podpisana przed końcem roku rozliczeniowego. Wszelkie transakcje podlegają kontroli i zatwierdzeniu odpowiednich organów ds. konkurencji. W skrócie: ogniwa paliwowe i wodór jako paliwo – Wodorowe ogniwo paliwowe zamienia energię chemiczną wodoru i tlenu z powietrza na energię elektryczną, która zasila silnik pojazdu. – Są dwie główne metody otrzymywania wodoru. Tzw. „zielony” wodór może być wytwarzany lokalnie na stacji paliw na drodze elektrolizy, do której niezbędne jest dostarczenie energii elektrycznej. „Niebieski” wodór ma być produkowany z gazu ziemnego przy wykorzystaniu wychwytu dwutlenku węgla do stworzenia paliwa neutralnego pod względem emisji dwutlenku węgla. Źródło: Materiał prasowy

Komentarze