Firma Liebherr opracowała pierwsze w pełni elektryczne mieszalniki do samochodów ciężarowych

Producent maszyn budowlanych firma Liebherr opracowała pierwsze w pełni elektryczne mieszalniki do samochodów ciężarowych z bębnem o pojemności 10-12 m3. Zabudowa wykonana jest na pięcioosiowym podwoziu elektrycznego samochodu ciężarowego. Pierwsze dostawy planowane są dla klientów w Szwajcarii od jesieni 2020 r. Nowe betonomieszarki o oznaczeniach ETM 1005 i 1205 mają podwozie marki Futuricum Designwerk oraz napęd bębna opracowany wspólnie przez Liebherr i ZF. - Po raz pierwszy zarówno ciężarówka, jak i mieszalnik ciężarówki są zasilane z tego samego akumulatora trakcyjnego - podkreśla Liebherr. Podwozie Futuricum to nic innego jak Volvo FM, które zamiast jednostki spalinowej mieści silnik elektryczny o mocy 500 kW. Napęd bębna jest zainstalowany bezpośrednio przy mieszalniku i składa się z innego silnika elektrycznego i przekładni mieszającej. Cała hydraulika jest zbędna. Producent nie dostarczają żadnych informacji na temat pojemności baterii. Futuricum wcześniej zaprezentowało ciężarówki o podobnej konfiguracji akumulatorów: Futuricum Collect 26E - w pełni elektryczna śmieciarka, która ma również moc 500 kW (dwa akumulatory o mocy 170 kWh) i jest oparta na serii Volvo FM. Inicjatorzy projektu podkreślają, że betonomieszarki szczególnie dobrze nadają się do elektryfikacji, ponieważ odległości od betoniarni do placu budowy są stosunkowo krótkie w porównaniu do transportu towarowego. W betoniarni, w której pojazdy zawsze wracały do bazy, infrastruktura ładowania może być zainstalowana i wykorzystywana do ładowania przez noc. Według Liebherra konstrukcja pojazdu idealnie nadaje się do Szwajcarii, gdzie 40-tonowe ciężarówki mogą jeździć na pięciu osiach.

Komentarze