Grupa Volvo i Daimler Truck AG zajmą się seryjną produkcją ogniw paliwowych

Daimler Truck AG i Grupę Volvo łączy wizja zrównoważonych rozwiązań transportowych. Udana komercjalizacja technologii ogniw paliwowych jest kluczowym czynnikiem umożliwiającym osiągnięcie neutralności transportu pod względem emisji CO2. Spółka joint venture zajmie się rozwojem i seryjną produkcją ogniw paliwowych dla ciężkich pojazdów użytkowych i do innych zastosowań.Spółkę Daimler Truck AG i Grupę Volvo, dwie wiodące firmy z branży pojazdów użytkowych, łączy wizja „Europejskiego Zielonego Ładu” – zrównoważonego transportu i Europy neutralnej pod względem emisji dwutlenku węgla do roku 2050. Dlatego obie firmy podpisały wstępne, niewiążące porozumienie o utworzeniu nowej spółki joint venture. Jej celem jest rozwój systemów ogniw paliwowych, ich wprowadzenie do produkcji seryjnej i sprzedaż do zastosowań w ciężkich pojazdach użytkowych i w innych obszarach. Daimler skonsoliduje w powstającej spółce joint venture wszystkie swoje aktualne działania w zakresie ogniw paliwowych. Grupa Volvo nabędzie 50 procent tej spółki za sumę ok. 0,6 miliarda euro, w formule bez zadłużenia i bez środków pieniężnych (cash free – debt free). – Transport i logistyka utrzymują świat w ruchu, a zapotrzebowanie na usługi transportowe stale rośnie. Transport prawdziwie neutralny pod względem emisji CO2 osiągniemy jedynie poprzez zastosowanie elektrycznego układu napędowego, który może czerpać energię z dwóch źródeł – akumulatorów, bądź przemiany wodoru w prąd elektryczny wewnątrz pojazdu. Ogniwa paliwowe są istotnym rozwiązaniem dla samochodów ciężarowych eksploatowanych w ciężkim transporcie dalekobieżnym. To technologia, w której w ciągu ostatnich dwóch dekad koncern Daimler – w ramach spółki Mercedes-Benz Fuel Cell GmbH – zgromadził już znaczące know-how. Partnerska współpraca z Grupą Volvo jest kamieniem milowym w procesie wprowadzania na nasze drogi ciężarówek i autobusów napędzanych ogniwami paliwowymi – powiedział Martin Daum, prezes zarządu Daimler Truck AG i członek zarządu Daimler AG.Daimler Truck AG i Grupa Volvo będą posiadać po 50% udziałów w spółce joint venture, działającej jako niezależna i autonomiczna jednostka. We wszystkich innych obszarach biznesowych Daimler Truck AG i Grupa Volvo nadal pozostaną konkurentami. Połączenie sił obniży koszty rozwoju ponoszone przez obie firmy i przyspieszy wprowadzenie na rynek systemów ogniw paliwowych w produktach przeznaczonych do transportu ciężkiego i trudnych zastosowań w transporcie dalekobieżnym. W kontekście obecnego spowolnienia gospodarczego współpraca stała się jeszcze bardziej niezbędna do osiągnięcia celów Zielonego Ładu w realistycznych ramach czasowych. Wspólnym celem obu firm jest zaoferowanie w drugiej połowie dekady produkowanych seryjnie ciężkich pojazdów użytkowych napędzanych ogniwami paliwowymi, przeznaczonych do wymagającego i ciężkiego transportu dalekobieżnego. Ponadto powstająca spółka zajmie się także innymi zastosowaniami ogniw paliwowych. Aby umożliwić realizację tego wspólnego przedsięwzięcia, Daimler Trucks łączy wszystkie działania koncernu związane z ogniwami paliwowymi w nowej jednostce wyspecjalizowanej w tej dziedzinie. Umożliwi to m.in. podporządkowanie Mercedes-Benz Fuel Cell GmbH spółce Daimler Truck AG. Mercedes-Benz Fuel Cell GmbH ma wieloletnie doświadczenie w rozwoju ogniw paliwowych i systemów magazynowania wodoru dla różnych pojazdów. Spółka joint venture obejmie zakłady w Nabern (Niemcy), które obecnie są główną siedzibą Mercedes-Benz Fuel Cell GmbH oraz inne zakłady produkcyjne w Niemczech i Kanadzie. Podpisane wstępne porozumienie nie jest wiążące. Ostateczne porozumienie ma zostać wypracowane do trzeciego kwartału i podpisane przed końcem 2020 roku. Źródło: trucks.com.pl

Komentarze