Magirus GmbH rozpoczął wdrażanie nowej serii pojazdów dla straży pożarnych

Magirus GmbH jest jednym z wiodących producentów pojazdów pożarniczych i sprzętu pożarniczego. Główna siedziba firmy, należącej do międzynarodowej grupy CNH Industrial, mieści się w niemieckim Ulm. Dwa lata temu Magirus GmbH rozpoczął wdrażanie nowej serii pojazdów dla straży pożarnych pod nazwą Innovative Drive Line (iDL).Główną ideą jest wprowadzanie nowoczesnych technologii w zakresie alternatywnych źródeł napędu, przyjaznych dla środowiska. W maju 2018 r. zaprezentowany został lekki samochód ratowniczo-gaśniczy z napędem elektrycznym. Powstał na podwoziu ELI dostarczonym przez austriacką firmę MUP technologies GmbH. Zabudowa nadwozia pożarniczego wykonana została przez Magirus Lohr GmbH (oddział firmy w Austrii). Akumulatory litowo-jonowe (LiFePO) o pojemności 20 kWh pozwalają przejechać do 110 km. Silniki o łącznej mocy 30 kW napędzają obie osie. Ten minipojazd pożarniczy o długości 398 cm szerokości 144 cm i wysokości 230 cm i masie całkowitej 2,5 tony ma dwuosobową kabinę. Może być wyposażony m.in. w zbiornik na wodę o pojemności 100 litrów, agregat gaśniczy o wydajności 40 l/min przy ciśnieniu 40 barów i zwijadło linii szybkiego natarcia z wężem o długości 30 m.W październiku ubiegłego roku, Marc Diening, dyrektor generalny Magirusa, zaprezentował w Ulm następny krok we wprowadzaniu w życie „Innovative Drive Line”. 

Tym razem jest to samochód ratowniczo-gaśniczy klasy średniej oznaczony HLF 10, którego silnik zasilany jest sprężonym gazem ziemnym CNG. Pojazd został zabudowany na podwoziu IVECO Eurocargo 160-210 4×2 Natural Power CNG, charakteryzującym się bardzo niską emisją szkodliwych składników spalin. Łączna pojemność zbiorników z gazem, umieszczonych za kabiną załogi, wynosi 420 litrów. Jako paliwo można zatankować metan (CH4) z różnych źródeł: naturalny gaz ziemny, biometan lub gaz syntetyczny (SNG). Ilość gazu w zbiornikach pozwala to wypełnienie wymagań normy europejskiej, czyli przejechanie 300 km lub pracę autopompy przez 4 godziny. Zmodyfikowany silnik Tector 6 to sześciocylindrowa jednostka o pojemności skokowej 5880 cm3 i mocy 150 kW (204 KM) osiąganej przy 2800 obr./min. Maksymalny moment obrotowy 750 Nm otrzymujemy w przedziale od 1400 do 1800 obr./min. Za pośrednictwem w pełni automatycznej skrzyni biegów Allison S3000 z hydrokinetycznym przemiennikiem momentu obrotowego napęd przenoszony jest na koła tylnej osi.Podwozie o dopuszczalnej masie całkowitej równej 16 ton pozwoliło zastosować obszerne nadwozie pożarnicze, w którym zabudowano kabinę dla czteroosobowej załogi, zbiornik na wodę, autopompę, skrytki do przewozu sprzętu i wyposażenia pożarniczego. Dach zabudowy jest użytkowy i daje możliwość przewozu dodatkowego sprzętu oraz drabin. Masa rzeczywista pojazdu nie przekracza 14 ton, więc rezerwa masy jest znaczna. Nadwozie pożarnicze wykonane zostało w nowoczesnej technologii Magirus Gmbh ALUFIRE 3. Zastosowano tu unikalne profile aluminiowe i blachy warstwowe o specjalnej technologii łączenia, zapewniające jego wyjątkową sztywność. Z kolei elastyczne połączenie z ramą podwozia zwiększa podatność na odkształcenia i żywotność. Załogowa część kabiny jest częścią nadwozia, dzięki czemu jest bardziej obszerna, komfortowa i ma łatwiejszy dostęp. Wejście do części załogowej następuje po aluminiowych stopniach rozkładających się automatycznie po otwarciu drzwi. Wewnątrz zamontowane zostały cztery fotele zwrócone przodem w kierunku jazdy. W oparciach foteli znajdują się uchwyty do bezpiecznego przewożenia jednobutlowych aparatów oddechowych.Zabudowa ma siedem skrytek sprzętowych – po trzy z każdej strony i jedną z tyłu. Skrytki zamykane są aluminiowymi żaluzjami. Pierwsza i trzecia skrytka z każdej strony dodatkowo zamykane są odchylanymi do dołu klapami, które po otwarciu stanowią podesty ułatwiające dostęp do sprzętu zamocowanego na wyższych półkach. W tylnej skrytce znajduje się panel obsługi autopompy. Po prawej stronie na tylnej ścianie nadwozia zamontowana jest drabinka umożliwiająca wejście na dach użytkowy wykonany w formie podestu roboczego. Przewożone są na nim drabiny i inne elementy wyposażenia, dla których nie ma miejsca w skrytkach bocznych. Pojazd został wyposażony w zbiornik na wodę wykonany z tworzywa kompozytowego GRP. Jego pojemność wynosi 1600 l. Umieszczona w tylnej części nadwozia autopompa ma wydajność 1000 l/min przy ciśnieniu 10 barów. Jest napędzana z przystawki odbioru mocy poprzez wał napędowy.O nowatorskim podejściu do obniżania negatywnego wpływu źródeł zasilania na środowisko świadczy również wiele innych ciekawych rozwiązań. Ogrzewanie kabiny załogi zasilane jest także gazem ziemnym, a narzędzia ratownicze i wentylator oddymiający wyposażone są w zasilanie akumulatorowe. Następną innowacją jest agregat prądotwórczy napędzany hybrydowym, wodorowym ogniwem paliwowym. To agregat BOXHY 5 francuskiej firmy H2SYS o mocy nominalnej 3,2 kVA 230/400 V, z możliwością chwilowego podniesienia mocy do 5,2 kVA. Praca agregatu jest bardzo cicha (hałas nie przekracza 43 dB). Pomimo zastosowania nowoczesnych rozwiązań technicznych ograniczających emisje bardzo ważnym aspektem nowego pojazdu pożarniczego Magirusa GmbH z serii iDL jest gotowość wprowadzenia go do produkcji seryjnej. Tym samym sam producent potwierdza swoje umiejętności implementacji nowatorskich rozwiązań w swoich produktach, spełniając jednocześnie oczekiwania przyszłych użytkowników. Już teraz wiele miast, przedsiębiorstw i jednostek straży pożarnych oczekuje zaoferowania ekonomicznych rozwiązań z zakresu pojazdów pożarniczych, spełniających jednocześnie coraz większe ograniczenia dotyczące oddziaływania na środowisko. Należy się spodziewać, że na czerwcowych Międzynarodowych Targach Pożarnictwa, Ratownictwa, Bezpieczeństwa i Ochrony „INTERSCHUTZ 2020” w Hanowerze omawiany pojazd będzie stanowił jeden z ciekawszych i ważniejszych eksponatów.

Komentarze