Premierowy autobus lotniskowy MAZ 271

Mińska Fabryka Samochodów (Минский автозавод) wprowadziła na rynek autobus lotniskowy nowej generacji, oznaczony jako MAZ 271. Ten ogromny autobus został zaprezentowany na lotnisku w Boryspolu, a zainteresowanie nim pojawiło się na rynku światowym na długo przed jego oficjalnym pokazem.Premierowy wyrób cechuje się nowoczesnym wzornictwem zewnętrznym, w tym smukłą sylwetką w kształcie zaostrzonego ołówka, szeroką kabiną z panoramicznymi szybami oraz drzwiami po obu stronach. Do tego dochodzą reflektory LED oraz brak lusterek wstecznych z przodu - zamiast nich zastosowano ekran i kamery wideo. Co więcej, podczas opracowywania tego wariantu szeroko postawiono na włókno szklane. W efekcie wykonano z niego wiele elementów. Tym samym pod względem zaawansowania technicznego novum znacznie wyprzedziło swojego poprzednika – typ MAZ 171. Dotąd bowiem w mińskim zakładzie nie powstało nic podobnego. Pojazd wyróżniają też znaczne rozmiary: długość - 14,48 metra, szerokość - 3,19 m i wysokość – 3,25 m. Przestronne wnętrze może pomieścić do 112 osób. Do środka da się dostać przez dwuskrzydłowe drzwi - po trzy z każdej strony. Przy czym bazowo przewidziano jedynie osiem miejsc siedzących. Jednak w razie potrzeby w fabryce można zamontować dodatkowe rzędy, chociaż teraz lotniska raczej skłaniają się w kierunku zwiększania liczby miejsc stojących. Ponadto wewnątrz jest dużo światła z powodu dużych okien, a wieczorem włącza się podświetlenie LED. Zmienne i trudne warunki pogodowe również znajdują się pod kontrolą: potężny klimatyzator chłodzi wnętrze w upale i ogrzewa podczas gdy na zewnątrz panuje zimno, a przy wybitnie niskich temperaturach jego pracę mogą wspomagać bądź zastępować grzejniki. Poza tym w trakcie wymiany pasażerów uruchamiany jest system przyklęku, a podłoga przechyla się na tę stronę, po której otworzono drzwi. Dla osób na wózku inwalidzkim przewidziano zaś specjalne wydzielone miejsce. Generalnie wsiadanie i wysiadanie podróżnych następuje szybko i sprawnie, zgodnie z wymaganiami ruchu lotniskowego. Kolejny ważny szczegół konstrukcyjny stanowi rura wydechowa wyprowadzona po obu stronach autobusu. Niemniej, gdy dochodzi do otwarcia drzwi, rura po tej stronie zostaje zablokowana. W ten sposób gazy spalinowe wydostają się przez rurę z przeciwnej strony, co pozwala pasażerom oddychać czystym powietrzem.Do napędu autobusu wykorzystano silnik Daimler Euro-5 o mocy maksymalnej 238 KM, połączony z automatyczną skrzynią biegów Allison. Ze względu na rodzaj środka transportu komorę silnika zlokalizowano wzdłużnie pośrodku kabiny kierowcy, a napęd – w celu uzyskania w przedziale pasażerskim w pełni niskiej i płaskiej podłogi – jest przekazywany na koła przednie. MAZ uważa, że w swojej kategorii typ 271 reprezentuje poziom światowy. Szczególnie, że przy jego przygotowywaniu duży nacisk położono na przyjazność dla środowiska, niezawodność oraz komfort dla pasażerów i kierowcy. Nowość po raz pierwszy przedstawiono na lotnisku w Boryspolu z udziałem Valery'ego Ivankovicha, dyrektora generalnego OJSC MAZ, i Pavela Ryabikina, szefa międzynarodowego lotniska w Boryspolu. W ciągu najbliższych sześciu miesięcy – licząc od stycznia – do tego portu zostanie jeszcze dostarczonych pięć sztuk modelu 271. Co więcej, pod koniec ubiegłego roku MAZ przekazał do Kijowa pięć autobusów miejskich MAZ 203. Ogólnie rynek ukraiński stał się drugim co do wielkości dla Mińskiej Fabryki Samochodów. W tym kontekście Białorusini zwracają uwagę, że od 2005 roku sprzedali do tego kraju 1500 egzemplarzy autobusów, z kolei corocznie regiony Ukrainy kupują około 250 autobusów MAZ. Źródło:auto-moto.pl

Komentarze