Solaris Bus & Coach S.A. i Connexxion podpisali umowę na dostawę dwudziestu Solarisów Urbino 12 hydrogen

Przedstawiciele Solaris Bus & Coach S.A. i Connexxion podpisali umowę na dostawę dwudziestu Solarisów Urbino 12 hydrogen. Connexxion jest przewoźnikiem obsługującym Holandię Południową (niderl. Zuid-Holland). To najludniejsza prowincja Niderlandów położona na zachodzie kraju, wzdłuż wybrzeża Morza Północnego. Dwadzieścia wodorowych Solarisów zostanie tam dostarczonych do końca 2021 roku. Równocześnie podpisano umowę serwisową na 12 lat. – Nasze drogi stają się coraz bardziej ruchliwe. Zdrowie naszych pasażerów i mieszkańców jest dla nas niezwykle istotne, dlatego wprowadzenie do ruchu autobusów, które zapewniają czystsze powietrze, stanowi duży krok naprzód – mówi Floor Vermeulen, Minister Regionalny ds. Ruchu i Transportu w regionie Zuid-Holland. – Coraz więcej operatorów i decydentów miast wybiera nowoczesne i bezemisyjne rozwiązania transportowe dla swoich regionów. Zalety wodoru jako nośnika energii są niezaprzeczalne. Jesteśmy zaszczyceni, że wraz z firmą Connexxion możemy uczestniczyć w tych przyszłościowych decyzjach – powiedział Petros Spinaris, Wiceprezes Zarządu Solaris Bus & Coach S.A. Operatorem pojazdów będzie firma Connexxion będąca częścią grupy Transdev Netherlands, jednego z największych przewoźników oraz lidera w dziedzinie bezemisyjnego transportu publicznego w Holandii. Od końca przyszłego roku operator Connexxion będzie korzystał z autobusów wodorowych w rejonach Hoekse Waard i Goeree-Overflakkee. Solaris Urbino 12 hydrogen wykorzystuje zestaw ogniw paliwowych o mocy 70 kW. Wodór gromadzony jest w postaci gazu w pięciu zbiornikach nowej generacji na dachu autobusu. Zestaw kompozytowych butli typu 4 umieszczonych wzdłużnie nad pierwszą osią pojazdu ma łączną pojemność 1560 litrów. Wodór jest przetwarzany w ogniwie paliwowym na energię elektryczną, która zasila silniki umieszczone w piastach kół. Ponadto autobus jest wyposażony w baterię typu Solaris High Power, która stanowi dodatkowy magazyn energii elektrycznej. Jedynymi produktami ubocznymi eksploatacji Solarisa Urbino 12 hydrogen są ciepło i para wodna. Zgodnie z życzeniem nabywcy, w autobusach jest 37 miejsc siedzących. Wymiana pasażerów będzie się odbywać za pośrednictwem drzwi w układzie 1-2-0. Nowe autobusy zaoferują podróżującym dodatkowy komfort dzięki punktom ładowania USB, klimatyzacji, czytelnym wyświetlaczom informacyjnym i przestrzeni na wózek inwalidzki. Lepszą widoczność dla kierowcy zapewnią kamery zamiast lusterek bocznych, przekazujące obraz na ekrany wewnątrz pojazdu.Tankowanie autobusów wodorowych będzie odbywać się w Heinenoord, niedaleko zajezdni autobusowej. Ponieważ wodór staje się coraz bardziej popularnym nośnikiem energii, z tej stacji tankowania będą mogły korzystać również prywatne samochody osobowe. Ma to na celu promowanie wykorzystania wodoru. Samo tankowanie jest szybkie i wygodne, nie różni się praktycznie od uzupełniania pojazdu tradycyjnymi paliwami. Pierwsze Solarisy zawitały do Holandii w 2017 roku kiedy Connexxion zakupił i odebrał 40 przegubowych Urbino 18. Rok później, w 2018, firma złożyła dwa kolejne zamówienia, na 4 Solarisy Urbino 18 oraz 2 autobusy przegubowe napędzane sprężonym gazem ziemnym CNG. Autobusy wodorowe firmy Solaris zyskują kolejnych nabywców. Włoski przewoźnik SASA Bolzano złożył w firmie Solaris w zeszłym roku zamówienie na 12 pojazdów tego typu, natomiast zaledwie kilka tygodni temu spółka WSW Mobil GmbH z Wuppertal oraz przewoźnik RVK Köln złożyli zamówienia na łącznie 25 wodorowych Solarisów. Źródło: Materiał prasowy

Komentarze