Tabor Gdańskich Autobusów i Tramwajów wzmocniło 30 autobusów miejskich Mercedes-Benz Citaro

W kwietniu tabor Gdańskich Autobusów i Tramwajów wzmocniło 30 autobusów miejskich Mercedes-Benz Citaro z kontraktu na dzierżawę łącznie 48 sztuk. I już jadą kolejne! Na dzisiaj do ruchu włączonych zostało już 20 dzierżawionych pojazdów. Siedem kolejnych odebrano i niebawem wyjadą na trasy. Trwają procedury odbiorcze kolejnych trzech. W tym tygodniu dotrze następnych sześć pojazdów. Łącznie spółka GAiT wydzierżawi w tym roku 48 takich pojazdów, w tym: 29 autobusów standardowych Mercedes-Benz Citaro, 13 przegubowych Mercedes-Benz Citaro G 6 midibusów Mercedes-Benz Citaro K. Nowe pojazdy wydzierżawi Gdańskowi – podobnie jak ma to miejsce już w tym roku we Wrocławiu - konsorcjum EvoBus Polska oraz Pekao Leasing. Koszt ośmioletniej dzierżawy pojazdów wraz z usługami utrzymania technicznego to ponad 117 mln zł brutto. To pierwsze dzierżawione, ale nie jedyne Citaro w Gdańsku – przypomnijmy, że w latach 2016-2019 spółka GAiT zakupiła już 67 autobusów tego typu. -"Podążamy za współczesnym trendem sharing economy, według którego właśnie używanie, nie posiadanie, jest bardziej ekonomicznym, jak i efektywnym sposobem gospodarowania - komentuje Piotr Borawski, zastępca prezydenta ds. przedsiębiorczości i ochrony klimatu. - Z modelu dzierżawy taboru już korzystają zakłady komunikacji miejskiej w Łodzi, Poznaniu, Wrocławiu czy Gliwicach. Sprawdzimy go także i u nas. -"Atutem i główną ideą dzierżawy, jako bardzo popularnego dziś rozwiązania, jest zapewnienie ciągłości działania komunikacji miejskiej - mówi Maciej Lisicki, prezes Gdańskich Autobusów i Tramwajów. - Zależy nam na tym, by autobusy zawsze były gotowe do jazdy bez konieczności angażowania w to pracowników GAiT i, co też ważne, zatrzymywania pojazdów do naprawy. Dzięki temu GAiT skupi się na przewożeniu pasażerów, a nie utrzymywaniu pojazdów. To ważny kontekst. Dzierżawa jest tu doskonałym rozwiązaniem.Przed włączeniem nowych pojazdów do ruchu oprócz procedur odbiorowych, są one wyposażane w system informacji pasażerskiej. W pojeździe umieszczane są także komunikaty oraz piktogramy zgodnie z wytycznymi organizatora przewozów - Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku. Każdy z pojazdów wyposażony jest w system klimatyzacji o wydajności zapewniającej komfort podróżowania nawet w upalne dni z uwzględnieniem specyfiki komunikacji miejskiej tj. częste otwieranie drzwi. Komora silnika i komora dodatkowego urządzenia grzewczego wyposażone są w automatyczne urządzenia detekcji i gaszenia pożaru. Każdy z autobusów wyposażony jest w system monitoringu wizyjnego i system zliczający pasażerów. Wszystkie pojazdy przystosowane są do potrzeb osób niepełnosprawnych i podróżujących z wózkami dziecięcymi. W pojazdach zamontowano także funkcję przyklęku, dzięki której bok pojazdu będzie można obniżyć o 60 mm, co znacznie ułatwia wejście i wyjście z pojazdu. Gdańskie Citaro mają także system odzyskiwania energii hamowania – mild Hybrid - poprzez moduł rekuperacyjny umieszczony przy tradycyjnych akumulatorach, co przyczynia się do znacznej redukcji zużycia paliwa, a tym samym emisji CO2 wpływając korzystnie na środowisko. W kabinach kierowców zamontowane są defibrylatory AED. Korzystanie z nich jest bezpieczne i dla ratownika, i dla poszkodowanego. Defibrylator sam automatycznie analizuje pracę serca w ciągu kilku sekund, jeśli serce bije chaotycznie, aparat "rekomenduje" wstrząs terapeutyczny i "prowadzi" akcję ratowniczą; jeśli urządzenie nie wykryje takiej potrzeby, nie poda wstrząsu terapeutycznego ale podpowie dalsze działania. Dane statystyczne pokazują, że szansa na uratowanie życia człowieka, gdy podejmie się akcję ratunkową z użyciem AED, wynosi 70%.Autobusy klasy MIDI i MAXI zamontowane mają po jednym, a przegubowe po dwa wyświetlacze LCD wewnętrzne, podwójne o wielkości 22'', umożliwiające wyświetlanie m.in. numeru linii, trasy, mapki z aktualną pozycją pojazdu, zdjęć, komunikatów specjalnych i video. Monitory posiadają funkcję antyrefleksu. W standardowych Citaro i w midibusach znajduje się jeden, a w przegubowych dwa wyświetlacze boczne LCD o rozmiarze 38'', na których wyświetlane są informacje o numerze linii oraz przebieg trasy z graficznym oznaczeniem przystanku bieżącego. Autobusy wyposażone są w 3 tablice zewnętrzne (przednia, boczna i tylna) wyświetlające informacje w barwie bursztynowej, zapewniające dobrą widoczność w każdych warunkach i mogące pracować w temperaturach od -20°C do +70°C. Tablice wyświetlają numer linii oraz nazwę przystanku końcowego w jednym lub w dwóch rzędach, posiadają również możliwość wyświetlania informacji w sekwencji stałej lub płynącej.

Komentarze