Unia Europejska chce wycofać ze sprzedaży ciężarówki z silnikiem diesla do 2040 roku


Unia Europejska chce wycofać ze sprzedaży ciężarówki z silnikiem diesla do 2040 roku. Ustawodawcy są w trakcie uzgadniania celów w zakresie emisji CO2 dla pojazdów transportowych, śmieciarek, autobusów oraz ciężarówek budowlanych.

Komisja Europejska podjęła rozmowy na temat ustalenia celów w zakresie emisji CO2 dla takich pojazdów jak:

  • ciężarówki o dużej ładowności
  • pojazdy zawodowe (np. śmieciarki)
  • ciężarówki budowlane (mp. wywrotki)
  • naczepy
  • autobusy

Producenci pojazdów będą zmuszeni do obniżenia średniej emisji nowych ciężarówek w 2030 r. – o 45%, w 2035 r. – o 65% i w 2040%, – aż o 90%.

Europejskie stowarzyszenie ekologiczne — Transport & Environment (T&E) stwierdziła, że ustawa daje europejskim producentom ciężarówek pewność, że będą mogli przejść na zerową emisję i konkurować z zagranicznymi producentami ciężarówek elektrycznych.

Producenci naczep muszą zmniejszyć emisyjność naczep samochodów ciężarowych o 10% w 2030 r. Cel dla autobusów został ustanowiony do 90% w 2030 r., osiągając 100% do 2035 r.Rządy UE i posłowie do Parlamentu Europejskiego wspólnie uzgodnili i podjęli decyzję, że od 2035 r. cele będą miały również zastosowanie do pojazdów zawodowych, takich jak śmieciarki i ciężarówki budowlane. T&E stwierdziło, że to rozszerzenie spowoduje, że dodatkowe 7% rynku pojazdów ciężarowych będzie podlegać celom w zakresie emisji CO2. źródło: Transport & Environment

 

Komentarze