W trakcie lipcowej konferencji Recovery Days, Rheinmetall MAN Military Vehicles (RMMV) zaprezentował premierową zmilitaryzowaną serię TG-MIL. Jej bazę w klasie tonażowej średniej stanowią terenowe, 2-osiowe TGM 4×4, w klasie ciężkiej także terenowe – z napędem na ogół osi – 2, 3- i 4-osiowe, ewentualnie 5-osiowe TGS, czy w wybranych przypadkach – jak ciężkie ciągniki siodłowo-balastowe klasy HET (Heavy Equipment Transporter) – także TGX. W ofercie koncernu ciężarówki te są pozycjonowane jako rozsądna cenowo alternatywa w stosunku do typowo wojskowej rodziny HX, obecnie HX2. MAN HX2, chociaż w układzie kompletacyjnym opiera się na MAN TG, otrzymuje specjalną tzw. modułową kabinę typu wojskowego i szereg innych elementów różnicujących w podwoziu. Przy czym zdarza się, że nawet dosyć bogaci odbiorcy, jak Norwegia, którzy mogą sobie pozwolić na odpowiedniki z typoszeregu HX, wybierają właśnie warianty z linii TG – tak Norwegowie uczynili ostatnio w odniesieniu do ciężkich ciągników siodłowo-balastowych, kontraktując 3-osiowe TG/TGS-MIL 6×6 z 540-konnym silnikiem i bliźniaczym ogumieniem z tyłu, zamiast 4-osiowych HX81 z 680-konnym silnikiem V8, możliwością zastosowania kabiny integralnie opancerzonej i wyłącznie pojedynczym ogumieniem.
Kwestia w takim razie dotyczy umiejętnego zbalansowania tego, co z jednej strony potrafią MAN TG-MIL, a z drugiej co więcej potrafią HX, z tym, jak przy tych zaznaczonych militarnych różnicach na korzyść HX, o ile wyższe są koszty zakupu i TCO wojskowych HX w porównaniu z najbliższymi im kompletacyjnie TG-MIL.Napęd MAN TG-MIL pochodzi jedynie od 6-cylindrowych, rzędowych silników, opartych na wypróbowanej i przetestowanej, komercyjnej technologii MAN oraz dopasowanych do zastosowań wojskowych, w tym do zasilania paliwami o niskiej jakości. Silniki te pochodzą z trzech linii – D08 (wyłącznie TGM), D20 i D26 i pokrywają następujący zakres mocy maksymalnych: D08 – do 340 KM (250 kW) /do 1175 Nm, D20 – do 440 KM (320 kW) /do 2100 Nm i D26 – do 540 KM (400 kW) /do 2500 Nm. Jednostki te spełniają normy czystości spalin Euro 3 – EGR, Euro 5 – SCR, Euro 6 – EGR/SCR i są zakwalifikowane do pracy na paliwie F34.Ciężarówki MAN TG-Mil są oczywiście w stanie brodzić – pokonywać rzeki i strumienie o głębokości do 850 mm. Przeznaczone są do długotrwałej pracy w wodzie o głębokości do 750 mm zgodnie ze STANAG 2805. Kabiny MAN TG-Mil oferują wysokie standardy komfortu komercyjnego i ergonomiczną konstrukcję z materiałów łatwych do czyszczenia. Są dostępne w wersji krótkiej lub długiej, z dachem normalnej wysokości, podwyższonym lub wysokim, w większych kabinach z miejscem na dodatkowe siedzenia, schowki, sprzęt wojskowy, a nawet składaną leżanką. Przy tym teoretycznie istnieje możliwość wprowadzenia kabiny załogowej, czterodrzwiowej, 6-7-osobowej.Wszystkie pojazdy z gamy MAN TG-MIL przechodzą szeroko zakrojone testy wytrzymałościowe i terenowe. Ma to stanowić gwarancję długiej żywotności komercyjnych ciężarówek MAN TG.
W przypadku zmilitaryzowanych TG oprócz komercyjnych testów bazowych MAN-a są przeprowadzane dodatkowe próby. Wynik stanowi cykl życia do 20 lat lub 300.000 km przebiegu, przy równoczesnym spełnieniu norm homologacyjnych UE. Następna ważna eksploatacyjnie zaleta to łatwa konserwacja. Podobnie bowiem jak ciężarówki wojskowe z serii HX, MAN TG-Mil zaprojektowano z myślą o łatwości obsługi i napraw. Odchylana kabina, prosty dostęp do silnika, skrzyni biegów, chłodnicy, filtra powietrza, zbiornika oleju hydraulicznego i innych kluczowych części sprawia, że serwisowanie tych pojazdów staje się bezproblemowe nawet w warunkach polowych. Źródło: Truckslog



Komentarze
Prześlij komentarz