Solaris z rekordowymi przychodami


Podpoznański producent autobusów zanotował rekordowe przychody i powrócił do zyskownych operacji. Solaris Bus & Coach sprzedał w 2024 roku klientom w 12 krajach łącznie 1525 pojazdów, co oznacza wzrost o 4,7% w porównaniu do 2023 roku. Przychody firmy w 2024 roku sięgnęły 927 mln euro, co oznacza wzrost o ponad 13% w porównaniu do roku 2023 i stanowi historyczny rekord sprzedaży. EBITDA sięgnęła 65,1 mln euro (33,6 mln w 2023 roku), a zysk przed opodatkowaniem wyniósł 14 mln euro, po 16,5 mln euro strat w 2023 roku. Większa dynamika przyrostu obrotów niż sprzedaży wynika z rosnącej ilości autobusów z napędami alternatywnymi, droższych od diesli. Autobusy i trolejbusy elektryczne, wodorowe, hybrydowe i trolejbusowe stanowiły rekordowe 83% sprzedaży. Solaris zdobył 12,3 % europejskiego rynku autobusów elektrycznych i wodorowych, a w segmencie wodorowym ma 69% udziałów (53% rok wcześniej). Główni odbiorcy pojazdów marki Solaris są z Włoch, Polski, Niemiec, Rumunii, Szwecji i Hiszpanii. W 2024 roku Solaris sprzedał 544 autobusy elektryczne, firma osiągnęła rekordową sprzedaż autobusów wodorowych, dostarczając do 259 sztuk. Wśród pojazdów zeroemisyjnych ważną rolę odegrały także trolejbusy, których dostarczono 180 sztuk. W grudniu 2024 roku Solaris podpisał pierwszy na rynku USA kontrakt na dostawę dwóch elektrycznych autobusów bateryjnych o długości 12 metrów i dwóch przegubowych o długości 18 metrów. Umowa obejmuje również opcję zakupu do 12 jednostek dodatkowy. Autobusy King County Metro świadczą usługi przewozowe dla miasta Seattle w stanie Waszyngton i w 34 innych miastach. ostawa pojazdów jest zaplanowana na drugą połowę 2026 roku. Autobusy spełnią przepisy amerykańskie, w tym FMVSS i ADA i powstaną na nowej platformie elektrycznej zaprojektowanej specjalnie na rynek północnoamerykański. Jest to kamień milowy na drodze do realizacji strategicznych planów firmy wejścia na rynek autobusów zeroemisyjnych w USA i Kanadzie. Na koniec 2024 roku portfel zamówień Solarisa liczył 1445 mln euro (1609 pojazdów i długoterminowe umowy serwisowe), z czego 92% pojazdów ma napęd alternatywny. W 2024 roku Solaris jako pierwsza firma na świecie opracowała i uzyskała tzw. paszport akumulatorowy. Paszport baterii to dokument cyfrowy zawierający szczegółowe informacje na pochodzeniu i składzie baterii, promując bardziej odpowiedzialne i zrównoważone zarządzanie surowcami. Solaris dostarczył pojazd z paszportem akumulatorowym na trzy lata przed terminem zgodnie z przepisami UE, jest to Solaris Urbino 18 electric, który dołączył do floty BVG w Berlinie w 2024 roku. Był to pierwszy autobus z 50 sztuk, które znalazły się w zamówieniu BVG. (rp.pl)

Komentarze