19 lutego lakonicznej informacji zamieszczonej na mediach społecznościowych szwedzka filia koncernu Scania AB – Scania Sverige poinformowała że FMV – szwedzka Agencja Materiałów Obronnych, złożyła u niej zamówienie na 65 wyjątkowych ciągników tzw. czołgowych – klasy HET, z opcją na dodatkowe 60 pojazdów. Dostawy rozpoczną się jeszcze w 2025 roku i będą trwały do 2026 roku. Wybrany pojazd to ciężki zmilitaryzowany uterenowiony ciągnik Scania R620 XT 8×4/4 V8 z kabiną podwójną – załogową, czterodrzwiową (Crewcab). Mats Brodin, kierownik ds. biznesowych FMV w Scania Szwecji, wskazał – „To zupełnie unikalny produkt, który nie istniał, zanim nie otrzymaliśmy zlecenie od FMV”. Jak twierdzi, Crewcab jest dostępny jedynie w kabinach typu P, jednak modułowy system Scanii umożliwia tworzenie nowych produktów. W przypadku Crewcab zmieści się cała załoga czołgu, co eliminuje potrzebę posiadania dodatkowych pojazdów do transportu żołnierzy, a w przypadku R-cab można zamontować większy silnik, co jest konieczne, gdyż cały zestaw, łącznie z czołgiem Stridsvagn 122, czyli na szwedzkim wydaniem Leoparda 2A5 na naczepie, waży 110 ton. W układzie konstrukcyjnym 4-osiowy typ R620 XT 8×4/4 V8 powstał poprzez konwersję 3-osiowego, uterenowionego ciągnika siodłowego Scania R620 6×4. Przebudowa polegała m.in. na dodaniu z przodu osi pchanej z funkcją skrętu oraz wykonaniu szeregu innych prac modyfikacyjnych i militaryzujących. Za te prace odpowiadał specjalny fabryczny dział przebudów Scanii – Laxå Special Vehicles AB, zlokalizowany w małej szwedzkiej miejscowości Laxå. Typ R620 XT 8×4/4 V8 napędza 8-cylindrowy, widlasty, 16-litrowy silnik Scania DC 16 115, w nastawie o mocy maksymalnej 620 KM (456 kW) przy 1900 obr/min i maksymalnym momencie obrotowym 3000 Nm w zakresie od 950 do 1400 obr/min. Warto tu dodać, że 4-osiowa Scania to kolejny typ ciężkiego ciągnika siodłowo-balastowego, w ostatnich latach zamówionego przez szwedzkie siły zbrojne. Na mocy wcześniejszej umowy też uterenowione, lecz 3-osiowe ciągniki dostarcza bowiem RMMV-MAN. Pochodzą one ze zmilitaryzowanej serii TGS – TGS-MIL i są napędzane przez silnik 540-konny (2500 Nm). Źródło: Transport 4.0
19 lutego lakonicznej informacji zamieszczonej na mediach społecznościowych szwedzka filia koncernu Scania AB – Scania Sverige poinformowała że FMV – szwedzka Agencja Materiałów Obronnych, złożyła u niej zamówienie na 65 wyjątkowych ciągników tzw. czołgowych – klasy HET, z opcją na dodatkowe 60 pojazdów. Dostawy rozpoczną się jeszcze w 2025 roku i będą trwały do 2026 roku. Wybrany pojazd to ciężki zmilitaryzowany uterenowiony ciągnik Scania R620 XT 8×4/4 V8 z kabiną podwójną – załogową, czterodrzwiową (Crewcab). Mats Brodin, kierownik ds. biznesowych FMV w Scania Szwecji, wskazał – „To zupełnie unikalny produkt, który nie istniał, zanim nie otrzymaliśmy zlecenie od FMV”. Jak twierdzi, Crewcab jest dostępny jedynie w kabinach typu P, jednak modułowy system Scanii umożliwia tworzenie nowych produktów. W przypadku Crewcab zmieści się cała załoga czołgu, co eliminuje potrzebę posiadania dodatkowych pojazdów do transportu żołnierzy, a w przypadku R-cab można zamontować większy silnik, co jest konieczne, gdyż cały zestaw, łącznie z czołgiem Stridsvagn 122, czyli na szwedzkim wydaniem Leoparda 2A5 na naczepie, waży 110 ton. W układzie konstrukcyjnym 4-osiowy typ R620 XT 8×4/4 V8 powstał poprzez konwersję 3-osiowego, uterenowionego ciągnika siodłowego Scania R620 6×4. Przebudowa polegała m.in. na dodaniu z przodu osi pchanej z funkcją skrętu oraz wykonaniu szeregu innych prac modyfikacyjnych i militaryzujących. Za te prace odpowiadał specjalny fabryczny dział przebudów Scanii – Laxå Special Vehicles AB, zlokalizowany w małej szwedzkiej miejscowości Laxå. Typ R620 XT 8×4/4 V8 napędza 8-cylindrowy, widlasty, 16-litrowy silnik Scania DC 16 115, w nastawie o mocy maksymalnej 620 KM (456 kW) przy 1900 obr/min i maksymalnym momencie obrotowym 3000 Nm w zakresie od 950 do 1400 obr/min. Warto tu dodać, że 4-osiowa Scania to kolejny typ ciężkiego ciągnika siodłowo-balastowego, w ostatnich latach zamówionego przez szwedzkie siły zbrojne. Na mocy wcześniejszej umowy też uterenowione, lecz 3-osiowe ciągniki dostarcza bowiem RMMV-MAN. Pochodzą one ze zmilitaryzowanej serii TGS – TGS-MIL i są napędzane przez silnik 540-konny (2500 Nm). Źródło: Transport 4.0
Komentarze
Prześlij komentarz