10 minibusów URBY CNG dla Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej w Tychach

Zamówione przez PKM w Tychach ekologiczne minibusy IVECO URBY zasilane sprężonym gazem ziemnym, były największym w Polsce i jednym z największych w Europie projektem dostawy autobusów klasy MINI, realizowanym od sierpnia 2018 roku i opiewającym na kwotę prawie 7,75 milionów zł. Producent autobusów, firma MMI oraz IVECO Poland, oficjalnie zakończyli dostawę 10 gazowych minibusów IVECO URBY CNG dla Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej w Tychach. Realizacja była wynikiem umowy z 20 sierpnia 2018 r. na dostawę 10 minibusów z silnikami zasilanymi sprężonym gazem ziemnym (CNG). Kontrakt opiewał na 7.749.000 zł brutto. Jeden pojazd IVECO 72C URBY CNG to wydatek rzędu 630.000 zł netto. Dostarczone minibusy umożliwiają podróż 33 pasażerom, w tym 10 na miejscach siedzących. 

IVECO URBY mają dwoje drzwi pasażerskich w układzie 0-1-2: drzwi przednie pojedyncze i tylne dwuskrzydłowe, które mają obniżoną podłogę z rampą wjazdową dla wózków inwalidzkich i dziecięcych oraz dwa rozkładane siedzenia dostępne z poziomu niskiej podłogi. Minibusy są zasilane przez 3-litrowe, gazowe silniki FPT o mocy 136 KM (100 kW). Pojazdy zostały wyposażone w 8-biegową, automatyczną skrzynię biegów Hi-Matic ZF. Każdy z autobusów jest monitorowany oraz klimatyzowany. Autobusy dla PKM w Tychach zostały zabudowane na podwoziach IVECO Daily 70C o rozstawie osi wynoszącym 4350 mm. Większe od oryginalnych zbiorniki na sprężony gaz ziemny umieszczono na dachu autobusu. Są to 3 lekkie, kompozytowe zbiorniki o pojemności wodnej 158 l, co pozwala zgromadzić w pojeździe około 95 Nm3 (około 71 kg) gazu. Dzięki zwiększonej pojemności butli CNG i niskiemu zużyciu paliwa, które w warunkach drogowych w Tychach wyniosło tylko 18,1 kg/100 km, autobusy na jednym tankowaniu mogą przejechać około 400 km. Dzięki takim osiągom IVECO URBY mogą obsługiwać każdą linię w mieście, a ich średni przebieg w pierwszym miesiącu eksploatacji wyniósł aż 6300 km, co przełoży się na przebieg roczny na poziomie 75.000 km.Daily Hi-Matic Natural Power to pierwszy w branży lekki pojazd użytkowy napędzany sprężonym gazem ziemnym (CNG) z 8-stopniową, automatyczną skrzynią biegów. To doskonałe rozwiązanie dla transportu w miastach, dzięki idealnemu połączeniu zrównoważonej technologii Natural Power i absolutnej przyjemności z jazdy ze skrzynią biegów Hi-Matic, niedostępną w żadnym innym modelu z tego segmentu. Pojazd ten oferuje solidność, wydajność i niezawodność, z których słynie IVECO Daily, a przy tym wyższy komfort i niższe zużycie paliwa. Charakteryzuje się także bardzo niską emisją zanieczyszczeń i CO2 oraz najlepszymi w swojej klasie właściwościami jezdnymi. W Daily Hi-Matic Natural Power firma IVECO wykorzystała ponad 20-letnie doświadczenie marki w zakresie pionierskich technologii opartych na gazie ziemnym. Samochód jest wyposażony w silnik F1C o pojemności 3 litrów i mocy 136 KM, rozwijający najwyższy w tej klasie moment obrotowy 350 Nm, porównywalny z silnikami Diesla w pojazdach o zbliżonym DMC. Jako silnik przeznaczony specjalnie do samochodów dostawczych jest wytrzymalszy i lepiej przystosowany do specyfiki eksploatacji w porównaniu z jednostkami zasilanymi CNG zapożyczonymi z samochodów osobowych. Parametry ekologiczne Daily Hi-Matic Natural Power są równie imponujące: silnik jest zgodny z normą Euro 6/D dzięki emisji cząstek stałych i NOx niższej o odpowiednio 76% i 12% w porównaniu z silnikiem Diesla IVECO Euro 6 o pojemności 3 litrów, który i tak należy uznać za wyjątkowo przyjazny dla środowiska. W rzeczywistych warunkach jazdy w cyklu miejskim emisja CO2 z silnika CNG jest o 3% niższa w stosunku do wartości typowych analogicznej jednostki wysokoprężnej. Zestawienie skrzyni biegów Hi-Matic z silnikiem CNG zwiększa tę różnicę do 5% na korzyść silnika zasilanego gazem. W przypadku zastosowania biogazu redukcja emisji CO2 z silnika CNG może sięgać 95%, co oznacza bilans bliski zeru. Źródło: trucks.com

Komentarze