elektryczne samochody ciężarowe Actros w transporcie dostawczym

Eksploatacja 25-tonowej ciężarówki w transporcie wahadłowym pomiędzy magazynem firmy Logistik Schmitt w Ötigheim, a zakładem w Rastatt, należącym do fabryki Mercedes-Benz w Gaggenau to testowanie w warunkach normalnej pracy elektrycznego Actrosa. Dzienny przebieg wynosi 168 km, a pojazdy pracują w trybie trzyzmianowym. W planach są jazdy porównawcze z ciężarówką zasilaną z napowietrznych linii trakcyjnych w ramach projektu eWayBW. Zasilany wyłącznie z akumulatorów Mercedes-Benz eActros jest użytkowany przez dostawcę usług logistycznych – firmę Logistik Schmitt z Rastatt. W ramach wieloletniego testu praktycznego ciężkiej ciężarówki elektrycznej w tym regionie zaplanowano również testy porównawcze z projektem napowietrznych linii trakcyjnych eWayBW przeprowadzanym w dolinie rzeki Murg i okolicach. Oficjalne przekazanie eActrosa firmie Logistik Schmitt odbyło się na początku roku podczas dorocznej konferencji prasowej Daimler Trucks w Gaggenau. – Mercedes-Benz eActros jest już trwale włączony do codziennego użytku u naszych klientów testowych w Niemczech i Szwajcarii, gdzie pokonał kilkadziesiąt tysięcy kilometrów z napędem wyłącznie akumulatorowym. Pojazd ten z powodzeniem spełnia swoje zadanie również z pełnym ładunkiem oraz w wysokich lub niskich temperaturach – mówi Stefan Buchner, szef Mercedes-Benz Trucks. – Z zadowoleniem rozwijamy współpracę z firmą Logistik Schmitt w zakresie wspólnych testów eActrosa, ponieważ doświadczenie zdobyte podczas ich przeprowadzania wykorzystamy w testach porównawczych z projektem napowietrznych linii trakcyjnych eWayBW. Pierwsze pozytywne opinie z firmy Logistik Schmitt nastrajają nas bardzo optymistycznie. Ta 25-tonowa ciężarówka kursuje pomiędzy magazynem firmy Logistik Schmitt w Ötigheim a oddalonym o ok. 7 km zakładem w Rastatt, należącym do fabryki Mercedes-Benz w Gaggenau. Logistik Schmitt używa eActrosa zamiast konwencjonalnej ciężarówki z silnikiem wysokoprężnym – do transportu obudów skrzyń biegów. Dysponując zasięgiem ok. 200 km, eActros pokonuje dziennie dystans mniej więcej 168 km, w wymagającym trybie trzyzmianowym.Dotychczasowe doświadczenia z eActrosem wzmacniają cel obrany przez Mercedes-Benz Trucks: rozpoczęcie produkcji seryjnej w 2021 roku. – Mercedes-Benz eActros z powodzeniem spełnia swoje zadanie również z pełnym ładunkiem oraz w wysokich lub niskich temperaturach. To umacnia nas w dążeniu do realizacji celu, jakim jest umożliwienie od 2021 roku wykonywania lokalnie bezemisyjnych dostaw również za pomocą produkowanego seryjnie ciężkiego samochodu ciężarowego.W ramach projektu eWayBW transport towarów na drodze B462 w pobliżu Rastatt ma zostać testowo zelektryfikowany z wykorzystaniem hybrydowych ciężarówek z silnikami wysokoprężnymi, zasilanych z napowietrznych linii trakcyjnych. Równolegle przeprowadzone zostaną testy porównawcze eActrosa z projektem linii napowietrznych. Do tego celu wykorzystana zostanie zaawansowana wersja eActrosa o większym tonażu i zasięgu. Drugi etap to równoległe przejazdy eActrosa i ciężarówki zasilanej z napowietrznych linii trakcyjnych na drodze B462. Przy wykorzystaniu zaawansowanej wersji eActrosa, firma Logistik Schmitt będzie również dostarczać komponenty osi z magazynu w Ötigheim do oddalonego o 14 km zakładu Mercedes-Benz w Gaggenau – głównie drogą B462. Trasa ta w przeważającej części pokrywa się z trasą projektu napowietrznych linii trakcyjnych. Także specyfikacje eActrosa będą pod względem osiągów porównywalne ze specyfikacjami ciężarówek zasilanych z sieci napowietrznej. Realizowane przez okres około roku równoległe przejazdy eActrosa i ciężarówek zasilanych z napowietrznych linii trakcyjnych dostarczą najważniejszych danych i spostrzeżeń dla porównania obu koncepcji, np. pod względem użyteczności pojazdów. Trzecim etapem będzie bezpośrednie porównanie eActrosa z ciężarówką z projektu eWayBW. Tu zaplanowano bezpośrednie porównanie z ciężarówką zasilaną z napowietrznych linii trakcyjnych. Przez jeden do dwóch tygodni eActros będzie pokonywał dokładnie tę trasę, którą wyposażono w napowietrzne linie trakcyjne. Posłuży to walidacji etapu drugiego. W ramach bezpośredniego porównania eActros – podobnie jak ciężarówki z projektu linii napowietrznych – będzie transportował zwoje papieru z papierni w Gernsbach-Obertsrot do zakładu logistycznego firmy Fahrner w Kuppenheim na odcinku ok. 18 km.Oprócz eActrosa jeżdżącego w dolinie rzeki Murg, w Niemczech i Szwajcarii trwają obecnie testy klienckie dziesięciu pojazdów eActros z tzw. „floty innowacyjnej”. W ramach tych testów klienci z różnych branż eksploatują na co dzień przedseryjne ciężarówki o masie 18 lub 25 ton. Testy „floty innowacyjnej” podzielono na dwie fazy, każda z udziałem dziesięciu klientów. Wnioski z tych praktycznych testów wpłyną bezpośrednio na dalszy rozwój eActrosa aż po jego wdrożenie do produkcji seryjnej. Rozwój i testy ciężkich ciężarówek elektrycznych w transporcie dystrybucyjnym są w różnym stopniu finansowane przez niemieckie Federalne Ministerstwo Środowiska (BMU) i Federalne Ministerstwo Gospodarki i Energii (BMWi) w ramach projektu „Concept ELV?”. Źródło:trucks.com.pl

Komentarze