Zmiany w obowiązkowym wyposażeniu ciężarówek

Nadeszła jesień, co w branży transportowej oznacza czas przygotowań do sezonowej wymiany opon.Warto pamiętać, że w wielu krajach ogumienie zimowe w ciężarówkach jest obowiązkowe. W tym roku europejskie przepisy dotyczące obowiązkowego zimowego wyposażenia pojazdów ciężarowych i autobusów wprowadzają kilka istotnych zmian. Continental, aby pomóc menedżerom flot w spełnianiu najnowszych wymogów prawnych, zebrał regulacje dotyczące m.in. opon zimowych i stosowania łańcuchów w 39 krajach. Poniżej wytyczne obowiązujące w wybranych krajach. Czechy: Opony zimowe są obowiązkowe od 1 listopada do 31 marca, w zależności od warunków drogowych w zimie oraz w miejscach oznaczonych znakiem „wyposażenie zimowe”. Opony M+S obowiązkowe na osi napędowej pojazdów > 3,5 t DMC. Minimalna głębokość bieżnika 6 mm. Łańcuchy są obowiązkowe w miejscach oznaczonych stosownymi znakami drogowymi, co najmniej na 2 kołach osi napędowej pojazdów o 3 lub więcej osiach. Holandia: Brak ogólnych przepisów dotyczących opon zimowych. Łańcuchy śniegowe są zabronione na drogach publicznych Niemcy: Wymagane wyposażenie zimowe zależne od aktualnych warunków: pojazdy < 3,5 t DMC muszą być wyposażone w opony zimowe (3PMSF) na wszystkich kołach od 1 stycznia 2018. Pojazdy > 3,5 t DMC muszą być wyposażone w opony zimowe (3PMSF) na osiach napędowych. Ramy czasowe nie są określone. Dotyczy to opon wyprodukowanych po 1 stycznia 2018. Dla opon wyprodukowanych przed 1 stycznia 2018 oznaczone M+S do 30 września 2024. Od 1 lipca 2020 opony zimowe 3PMSF obowiązkowe również dla osi prowadzącej. Najpóźniej od 1 lipca 2020 obowiązkowe będą także opony oznaczone symbolem alpejskim (3PMSF) dla przedniej osi skrętnej. W warunkach zimowych odnosi się to także do opon wyprodukowanych po 1 stycznia 2018 roku. Opony M+S produkowane do 1 stycznia 2018 są przyjęte jako właściwe zimowe wyposażenie do 30 września 2024. Stosowanie łańcuchów - zgodnie ze znakami drogowymi. Opony z kolcami są zabronione. Wyjątek: Droga prowadząca przez „Kleines Deutsches Eck”. Polska: Brak ogólnych przepisów dotyczących opon zimowych. Łańcuchy dozwolone wyłącznie na drogach pokrytych śniegiem i lodem. Miejsca, w których stosowanie łańcuchów jest obowiązkowe, są oznaczone odpowiednimi znakami drogowymi. Szwecja: W warunkach zimowych minimalna głębokość bieżnika wynosi 5 mm dla wszystkich opon poza ogumieniem przyczepy. W zależności od warunków pogodowych, od 1 grudnia do 31 marca, pojazdy GVW < 3.5 t muszą być wyposażone w opony oznaczone 3PMSF lub opony z kolcami. Pojazdy > 3.5 t GVW muszą być wyposażone w 3PMSF, POR lub opony z kolcami na prowadzącej i napędowej osi, w innych osiach opony M+S są także dozwolone. Do 30 listopada 2024 dozwolone jest użycie opon z oznaczeniem M+S (specjalnie zaprojektowane na warunki drogowe w zimie) na wszystkich osiach. Przyczepy < 3.5 t GVW, opony M+S (specjalnie zaprojektowane na warunki drogowe w zimie) są dozwolone do 30 listopada 2028. Zaleca się przewożenie w pojeździe łańcuchów śniegowych. Włochy: Brak ogólnych przepisów dotyczących opon zimowych. Wyjątki - zgodnie ze znakami drogowymi. Łańcuchy muszą być przewożone w pojeździe.Źródło: Materiał prasowy

Komentarze