Elektryczne ciężarówki eActros z powodzeniem pracują od ponad roku

Od jesieni 2018 trwa praktyczna eksploatacja eActrosa u klientów. Dziesiątki tysięcy przejechanych kilometrów tej „floty innowacyjnej” zaowocowały wieloma obserwacjami. Zwrotne informacje od klientów i wyniki testów pokazują, że ciężki transport dystrybucyjny już dziś może być lokalnie bezemisyjny i cichy. W pełni elektryczny Mercedes-Benz eActros już od ponad roku dobrze sobie radzi w niełatwej, codziennej eksploatacji u użytkowników. Poczynając od jesieni 2018, klienci Mercedes-Benz Trucks w Niemczech i Szwajcarii otrzymali dziesięć 18- i 25-tonowych pojazdów z tzw. „floty innowacyjnej” eActrosa w celu ich praktycznego przetestowania. Analizując dane z dziesiątek tysięcy kilometrów przejechanych przez te pojazdy, ale również dzięki ścisłemu kontaktowi z kierowcami, dyspozytorami i menedżerami flot, specjaliści z Mercedes-Benz Trucks sporo się dowiedzieli. Ta wiedza zostanie spożytkowana w udoskonalaniu eActrosa, którego pierwszy egzemplarz seryjny ma zjechać z taśmy w 2021 r. Zwrotne informacje nadsyłane przez klientów, jak i wyniki testów dowodzą, że już dziś ciężki transport dystrybucyjny przy użyciu eActrosów może być cichy i lokalnie bezemisyjny. W tym tygodniu, podczas imprezy dla klientów, jaka odbyła się w Wörth nad Renem, dział pojazdów ciężarowych Mercedes-Benz dokonał wstępnego bilansu swoich dokonań w zakresie „floty innowacyjnej”. Dziesięciu następnych klientów ma otrzymać wersję eActrosa z pierwszej fazy rozwoju, w celu jej wypróbowania przez około rok. – Konstruując eActrosa weszliśmy na absolutnie słuszną drogę. Tak brzmi moja ogólna konkluzja po ponad roku bardzo intensywnego testowania naszych elektryczno-akumulatorowych ciężarówek do ciężkiego transportu dystrybucyjnego. Chciałbym tu bardzo podziękować naszym klientom, którzy swoją aktywną pomocą wnoszą nadzwyczaj cenny wkład w prace nad pojazdem seryjnym – powiedział Andreas von Wallfeld, szef działu marketingu, sprzedaży i usług Mercedes-Benz Trucks. Eksploatacja u klientów wykazała m.in., że oceniany na 200 km zasięg eActrosa okazał się realistyczny – niezależnie od obciążenia użytkowego, przebiegu trasy czy topografii. W ruchu miejskim, na autostradach i drogach lokalnych eActros ani trochę nie ustępuje konwencjonalnej ciężarówce z silnikiem wysokoprężnym pod względem momentu obrotowego i mocy. Zarówno chłodzenie przewożonego ładunku, jak i klimatyzacja (jedno i drugie zasilane elektrycznie) działały bez zarzutu podczas ekstremalnego lata 2019 oraz w warunkach zimowych. Kierowcy chwalili świetną dostępność momentu obrotowego w całym zakresie prędkości. Wskazywali również na to, że pojazd jedzie cicho i prowadzi się go przyjemnie i spokojnie. Co istotne, jeżdżąc przewidująco można odzyskiwać energię elektryczną przez rekuperację, tj. hamowanie silnikiem. Rzadko używa się wtedy pedału hamulca. Wszyscy klienci testujący „flotę innowacyjną” używają eActrosów do zadań, które normalnie wykonywaliby pojazdami z konwencjonalnym napędem wysokoprężnym – w rozmaitych branżach i kategoriach. Spektrum przewozowe sięga tu od żywności po materiały budowlane i konstrukcyjne. Testowane są zabudowy chłodnicze, kontenerowe, silosowe i plandekowe. eActros jest zbudowany na ramie „konwencjonalnego” Actrosa. Poza tym jednak architektura tego pojazdu została całkowicie dostosowana do napędu elektrycznego i charakteryzuje się wysokim udziałem specjalnych części. Napęd zapewniają dwa silniki elektryczne umieszczone w pobliżu piast kół tylnej osi; każdy z nich osiąga moc 126 kW i maksymalny moment obrotowy 485 Nm. Po przełożeniu daje to 2 x 11000 Nm – to siła, która nie ustępuje mocy konwencjonalnych ciężarówek. Energii dostarczają eActrosowi akumulatory litowo-jonowe o mocy 240 kWh. Dysponując odpowiednią mocą ładowarek, można je całkowicie naładować w ciągu dwóch godzin (przy 150 kW). Rozwój i testy ciężkich ciężarówek elektrycznych w transporcie dystrybucyjnym są w różnym stopniu finansowane przez niemieckie Federalne Ministerstwo Środowiska (BMU) i Federalne Ministerstwo Gospodarki i Energii (BMWi) w ramach projektu „Concept ELV”. Źródło: trucks.pl

Komentarze