HDC-6 Neptune – wodorowa ciężarówka z Korei

Podczas odbywających się w drugiej dekadzie października Północnoamerykańskich Targów Pojazdów Użytkowych (North American Commercial Vehicle – NACV) Show w Atlancie Hyundai Motor Company (HMC) przedstawił dwie nowe koncepcje. Obie dotyczą szczegółów pojazdu ciężarowego z ogniwami paliwowymi (FCEV) 2030 Vision. Koreański koncern w swoich pracach zmierza do szerokiego zastosowania technologii ogniw napędzanych wodorem. HMC wprowadził ciężką ciężarówkę HDC-6 Neptune Concept Class 8, zaś produkujący naczepy Hyundai Translead (HT) ogłosił wprowadzenie na rynek nowej przyczepy koncepcyjnej chłodzonej czystą energią – HT Nitro ThermoTech. Ten zestaw to wizja przyszłości transportu w USA i nie tylko.Hyundai jest światowym liderem w dziedzinie technologii ogniw paliwowych. W 2013 roku Hyundai wprowadził na rynek pierwszy produkowany seryjnie i dostępny w handlu pojazd elektryczny z ogniwami paliwowymi. W grudniu 2018 r. Hyundai zainwestował 6,4 mld USD, aby przyspieszyć rozwój środowiska wodorowego, wychodząc poza samochody osobowe. – Dzisiaj pokazując HDC-6 Neptune, pierwszą koncepcję Hyundai Motor Company opartą wyłącznie na wodorze dla pojazdów użytkowych zaczniemy badać możliwości na rynku w Stanach Zjednoczonych – powiedział na początku targów w Atlancie Edward Lee, kierownik działu pojazdów Hyundai. – Ponadto jesteśmy gotowi współpracować z innymi partnerami, aby utorować drogę do ustanowienia ekosystemu wodoru dla pojazdów użytkowych.Hyundai ma niezbędne technologie i doświadczenie do opracowania wysokiej jakości pojazdów, które wspierają jego wizję FCEV 2030 dotyczącą ekosystemu wodoru. Ogniwa paliwowe doskonale nadają się do ciężkich samochodów ciężarowych i jazdy na długich dystansach. Najważniejszymi zaletami są większy zasięg niż w pojazdach akumulatorowych, większa ładowność, krótszy czas tankowania i w sumie niższe koszty eksploatacji. Słowo Neptune w nazwie to hołd złożony rzymskiemu bogowi mórz nie bez przyczyny. To oceany są największym na Ziemi zasobem wodoru, napędzającego ogniwa paliwowe ciężarówki.HDC-6 NEPTUNE to śmiała wizja amerykańskiej ciężarówki klasy 8 i ciekawa koncepcja tego, jak w niedalekiej przyszłości może wyglądać wzornictwo kabiny i zorganizowanie jej wnętrza, a także jakie będą rozwiązania układu napędowego. Koncepcja ta kontynuuje wiodącą rolę Hyundaia w przechodzeniu do społeczeństwa bezemisyjnego i rozwoju pojazdów bezemisyjnych. Ta ciężarówka przyszłości przyczyni się do sukcesu firmy w segmencie pojazdów użytkowych, które są już sprzedawane w 130 krajach na całym świecie (cóż, szkoda, że nie w Europie. Może jednak się doczekamy?). Podoba się nam także całkowite odejście od kubicznych kształtów stosowanych w kabinach europejskich ciężarówek. Ciekawe tylko, czy Koreańczycy pomyśleli o wyposażeniu tak dużej kabiny w kącik sanitarny z toaletą i prysznicem… Hyundai wybrał North American Commercial Vehicle Show 2019, aby zademonstrować koncepcję HDC-6 Neptune, aby wprowadzić samochody użytkowe Hyundai na rynek amerykański. Chociaż pojazdy Hyundaia są dobrze znane gdzie indziej, po raz pierwszy pokazano je w Stanach Zjednoczonych. Najpierw firma zacznie badać możliwości na amerykańskim rynku pojazdów użytkowych, a także będzie otwarta na współpracę z innymi partnerami, aby utorować drogę do ustanowienia ekosystemu wodoru. Uzupełniając wizję zrównoważonej mobilności Hyundaia, HT Nitro ThermoTech będzie jednym z pierwszych producentów naczep w Ameryce Północnej, który wprowadzi naczepę chłodniczą wykorzystującą technologię chłodzenia kriogenicznym azotem. Naczepa koncepcyjna, opracowana we współpracy z Air Liquide, zmienia sposób, w jaki Hyundai Translead chce zapewniać transport chłodniczy. Ślad węglowy naczepy koncepcyjnej HT Nitro ThermoTech jest nawet o 90% mniejszy niż tradycyjnej jednostki! NA swoim stoisku na NAVC Show o powierzchni ponad 4000 m2 Hyundai pokazywał liczne bloki tematyczne prezentujące jego wizję FCEV 2030. Oprócz koncepcji HDC-6 Neptune i naczepy Nitro ThermoTech, z których każda ma wydzielone obszary wystawowe, goście mogli wziąć udział w pokazach wirtualnej rzeczywistości (technologia VR) i zobaczyć wnętrze HDC-6 i makietę ogniw paliwowych. Źródło: trucks.com.pl

Komentarze