Od poniedziałku po stołecznych ulicach zacznie jeździć elektryczny autobus niemieckiego koncernu

Warszawiacy wypróbują najnowsze dziecko marki Mercedes. Od poniedziałku po stołecznych ulicach zacznie jeździć elektryczny autobus niemieckiego koncernu. Szykuje się długi test! Mercedes eCitaro trafił do zajezdni Ostrobramska. Czeka go jeszcze przystosowanie do warunków stawianych przez Miejskie Zakłady Autobusowe, a w poniedziałek wyruszy na trasę linii 117. Warszawiacy będą mogli korzystać z najnowszego niemieckiego elektrobusu aż do 6 stycznia. Bateryjny Mercedes umożliwia podróż 82 pasażerom, w tym 28 na bardzo komfortowych fotelach typu CST. To miły ukłon ze strony EvoBusa dla polskich pasażerów. Z niskiej podłogi mamy dostępnych siedem foteli. Jednak oczywiście na życzenie klienta ten wynik można poprawić. Dostęp na pokład jest zapewniony przez trzy wejścia w układzie 2-2-2. Kolejny ukłon w eCitaro dla Polski jest w kierunku kierowców. I to także cieszy. Demo posiada małą kabinę typu zamkniętego, którą znamy choćby z białostockich czy wrocławskich spalinowych Citaro C2. Układ napędowy nowego eCitaro bazuje na sprawdzonej i zoptymalizowanej elektrycznej osi portalowej ZF AVE 130 z silnikami elektrycznymi na piastach kół. Moc szczytowa silników wynosi 2 x 125 kW, a moment obrotowy 2 x 485 Nm. Za sprawą dwukrotnego przełożenia na kołach uzyskuje się nawet moment rzędu 11 000 Nm. Dzięki takiemu rozwiązaniu kierowca już od samego początku ma do dyspozycji pełną siłę pociągową i odpowiednią dynamikę nawet przy pełnym obłożeniu. Silniki trakcyjne zasilane są akumulatorami NMC o łącznej mocy do 243 kWh firmy AKASOL. Zostały one podzielone na maksymalnie dziesięć modułów, z których każdy dostarcza około 25 kWh. W zakres wyposażenia podstawowego, oprócz dwóch modułów na dachu pojazdu, wchodzą także cztery zestawy z tyłu autobusu. W zależności od wymagań klienta, na dachu montowane są też dwa lub cztery dodatkowe moduły akumulatorowe. W eCitaro ładowanie typu plug-in. System sterowania klimatyzacją i ogrzewaniem pracuje w trybie w pełni zautomatyzowanym "całość zarządzana jest przez "inteligentny thermomanagement". Całkowicie zmontowany i wyposażony eCitaro w wersji seryjnej waży około 13,44 tony. Przy dopuszczalnej masie całkowitej 19,5 t odpowiada to pojemności przewozowej wynoszącej ok. 88 miejsc pasażerskich. Miejskie Zakłady Autobusowe korzystają w tej chwili z 31 autobusów elektrycznych marek Solaris i Ursus. Już na początku roku przyjadą do Warszawy pierwsze pojazdy z kontraktu na 130 elektrycznych przegubowców z fabryki Solarisa w Bolechowie koło Poznania. (Infobus)

Komentarze