Volvo promuje zmilitaryzowane warianty należące do typu FMX

Pod względem filozofii budowy FMX bazuje oczywiście na programie modułowym, po części zbieżnym z programem Renault Trucks. W ramach Grupy Volvo praktycznie takie same są mianowicie silniki i skrzynie przekładniowe, co oznacza wymierne korzyści – oszczędności po stronie obsługowo-naprawczej.
Zmilitaryzowane FMX są aktualnie dostępne jako:
  • 2-osiowe podwozia i ciągniki siodłowe układzie napędowym 4x4;
  • 3-osiowe podwozia i ciągniki siodłowe w układach napędowych 6x4 i 8x4;
  • 4-osiowe ciągniki siodłowe w układzie napędowym 8x4;
  • 4-osiowe podwozia w układach napędowych 8x4, 8x6 i 8x8, przy czym podwozia w układzie 8x4 mogą wystąpić z osiami w układzie 2+2 bądź 1+3, w tym ostatnim przypadku z osią drugą pchaną lub czwartą wleczoną, z pojedynczym ogumieniem skręcaną i podnoszoną, z podwójnym podnoszoną.
Odmiany 2-osiowe osiągają dopuszczalną masę całkowitą do nawet 21000-23000 kg i dopuszczalną masę całkowitą zestawu do 40000-60000 kg, 3-osiowe odpowiednio do 29000-42000 kg (pojedyncze/podwójne ogumienie z tyłu) i 44000-100000 kg, z kolei 4-osiowe do 36000-50000 kg (pojedyncze/podwójne ogumienie z tyłu) i 70000-100000-120000 kg. Podwozie i ciągnik siodłowy 6x4 cechują: zdolność pokonywania wzniesień 30-60%, maksymalny przechył boczny 30%, maksymalna szerokość możliwego do pokonania rowu/okopu 900 mm, maksymalna wysokość możliwej do pokonania przeszkody pionowej 500 mm, głębokość brodzenia 750-1200 mm.
W tym programie modułowym, niczym z klocków Lego, w warunkach możliwości technicznych (przy uwzględnieniu technicznych ograniczeń), ciężarówki składa się z następujących kluczowych modułów bazowych:
  • kabiny – krótkie dzienne lub długie (Day Cab lub Sleeper);
  • ramy podwozia typu drabinowego z różnymi wzmocnieniami;
  • osie przednie o nacisku 8000, 9000 albo 10000 kg;
  • osie tylne – mosty napędowe o nacisku – solo 13000 kg (zestaw do 65000 kg), tandem 21000-26000-32000 kg (zestaw do 100000-120000 kg);
  • zawieszenie: osie o podwójnej redukcji: solo – pełne mechaniczne – resory paraboliczne/konwencjonalne, tandemy 21000 kg – paraboliczne, 26000 kg – paraboliczne/konwencjonalne piórowe, 32000 kg – konwencjonalne piórowe;
  • silniki – 10,8-litrowe i 12,8-litrowe: Euro 3 – 330-520 KM, do 2500 Nm, Euro 5 – 330-540 KM, do 2600 Nm, Euro 6 – 330-540 KM, do 2600 Nm;
  • skrzynie przekładniowe – wyłącznie własne Volvo – 14-biegowe manualne, 12-biegowe zautomatyzowane I-Shift, w tym ze specjalnym trybem do jazdy terenowej, 6-biegowe, w pełni automatyczne Powertronic.
Jako dostępne fabrycznie wyposażenie militaryzujące Volvo wymienia: dachowy luk ewakuacyjny/duży dachowy luk ewakuacyjny, wzmocnioną strukturę kabiny, malowanie na kolory wybrane przez nabywcę, tzw. system mobilnego kamuflażu, oświetlenie black-out i konwojowe, przygotowanie podwozi pod różne rodzaje zabudów, szekle mocujące do transportu morskiego, kolejowego i lotniczego, przednie i tylne zaczepy holownicze, elektryczne połączenia standardu NATO, konwersję dla klimatu chłodnego/arktycznego (dodatkowe ogrzewanie silnika, dodatkowe ogrzewanie kabiny, ekstra izolacja), koło zapasowe z żurawikiem, specjalną skrzynkę sprzętową, mocowania na kanistry, hak do przyczepy zgodnie z życzeniem odbiorcy, dodatkowe oświetlenie, wciągarki do ewakuacji innych pojazdów lub samoewakuacji– montowane z przodu bądź z boku – o sile uciągu od 1000 do 15000 kg czy nawet do 40000 kg przy montażu centralnie za kabiną, hydrostatyczny system napędu osi przedniej, wkładki w oponach lub centralny system pompowania kół. Źródło: auto-moto.pl

Komentarze