Kamaz wprowadza na rynek pierwsze ciężarówki LNG

KAMAZ opanował produkcję szosowych ciągników gazowych typ 5490 wykorzystujących skroplony gaz ziemny (LNG) z dwoma zbiornikami gazu – tzw. kriobagami. Wyprodukowano pierwsze sześć samochodów w tej nowej modyfikacji.W lutym dwa pierwsze Kamazy-5490 LNG zostały zmontowane w fabryce w kompletacji nie z jednym, jak poprzednio, ale z dwoma zbiornikami kriogenicznymi. W marcu powstały jeszcze cztery jednostki takiego sprzętu. Charakterystyka techniczna tych modeli w niczym nie ustępuje odpowiednikom z silnikiem Diesla. Napędza je powstający w Chinach silnik na LNG – WeichaiPower. Silnik na skroplony gaz ziemny oznaczony jako WP12NG ma pojemność 11 596 litra i 6 cylindrów w rzędzie oraz osiągą moc maksymalną 400 KM/294 kW przy 1400 obr/min i maksymalny moment obrotowy 1730 Nm w zakresie od 1100 do 1400 obr/min. Do przeniesienia napędu służy zautomatyzowana, 16-biegowa skrzynia przekładniowa marki ZF. Kabina pochodzi z Mercedesa Axor, ten sam koncern dostarcza również tylną oś. Paliwo magazynuje się w chińskich zbiornikach marki CIMC. W takiej kompletacji autonomiczny przebieg – zasięg przy pełnym tankowaniu i obciążeniu wynosi ponad 1400 km. KAMAZ-5490 LNG z dwoma kriogenicznymi zbiornikami to innowacyjny wyrób zawierający zaawansowaną technologię. Na przykład tylko system zasilania obejmuje zbiornik kriogeniczny, będący technicznie złożonym produktem, w którym gaz jest przechowywany w temperaturze minus 160 stopni C. Warto również zwrócić uwagę na zestaw zaawansowanych technologicznie komponentów do konwersji LNG do normalnego stanu oraz zapewnienia bezpieczeństwa i innych koniecznych cech wyposażenia motoryzacyjnego.
W Rosji odnotowano duże zainteresowanie konsumentów tymi samochodami: przewoźnicy już czekają na nowoczesne ciągniki tej modyfikacji, ze względu na oszczędności paliwa mogące drastycznie obniżyć koszty posiadania i zapewnić ich właścicielom znaczące korzyści na wysoce konkurencyjnym rynku transportu dalekobieżnego.
Pierwszą partię ciągników KAMAZ LNG z dwoma kriobagami planuje się do testowania u kilku przewoźników w celu potwierdzenia w praktyce wysokiej wydajności tego wariantu. Jewgienij Pronin, dyrektor ds. technologii gazowo-silnikowej w PJSC KAMAZ, powiedział „Największy efekt wykorzystania gazu ziemnego osiąga się w ciągnikach dalekiego zasięgu, ponieważ zużywają one 3-4 razy więcej paliwa niż inne rodzaje transportu samochodowego. Co więcej, nie chodzi tylko o oszczędność tego rodzaju paliwa, co jest ważne dla przewoźników, ale także o przyjazność dla środowiska, która jest ważna dla wszystkich. Dlatego KAMAZ wdraża program priorytetowego rozwoju ciągników KAMAZ-5490 wykorzystujących gaz ziemny. Biorąc pod uwagę, że sieć stacji benzynowych na głównych drogach jest w trakcie formowania i nie jest jeszcze wystarczająco gęsta, firma przede wszystkim zorganizowała seryjną produkcję ciągników gazowych z silnikiem Diesla KAMAZ-5490 przy użyciu sprężonego gazu ziemnego (CNG), na który jest duży popyt, gdyż wydano je już w liczbie ponad pięciu tysięcy”. Pronin zauważył też, że obecnie głównym trendem w transporcie drogowym jest przejście na stosowanie skroplonego gazu ziemnego, co pozwala umieścić w aucie maksymalną ilość paliwa do silnika gazowego i osiągnąć przebieg na jednym tankowaniu porównywalny z odpowiednikami z jednostką wysokoprężną. Aktualnie w Rosji pracuje się nad rozwojem sieci stacji LNG na stacjach paliwowych usytuowanych na trasach oraz na małą skalę nad produkcją skroplonego gazu ziemnego przeznaczonego do wykorzystania jako paliwo silnikowe. Na autostradach M10 i M11 działa już wystarczająca liczba stacji benzynowych LNG, a w 2021 roku na autostradach M4, M5 i M7 powstanie sieć napełniania skroplonym gazem ziemnym.
Przewidując ten kierunek rozwoju, już w 2017 roku KAMAZ zorganizował seryjną produkcję samochodów na LNG generacji K3. W 2019 roku opracowano i certyfikowano ciągnik KAMAZ-5490 (przedstawiciel generacji K4) z jednym zbiornikiem kriogenicznym, działającym całkowicie na skroplonym gazie ziemnym. W 2020 roku opanowano zaś wytwarzanie ciągników gazowych KAMAZ-5490 na LNG z dwoma krio-zbiornikami. Ponadto firma wdraża program rozwoju modelowej serii ciągników gazowych 5490, skonfigurowanych w oparciu o podejście modułowe, gdy różne kombinacje układu paliwowego są tworzone na jednym podwoziu: z jednym kriobagiem, z dwoma kriobagami, z dwoma zbiornikami CNG, z kombinacją zbiorników CNG i LNG.
Należy zauważyć, że ustawodawstwo zezwala na stosowanie urządzeń z silnikami gazowymi do transportu ładunków niebezpiecznych, w związku z tym w gamie ciągników znajduje się sprzęt spełniający wymagania ADR. Takie podejście pozwala konsumentowi wybrać optymalną konfigurację ciągnika KAMAZ-5490 z silnikiem gazowym w zależności od stanu – stopnia rozwoju gazowej sieci paliwowej na pokonywanych przez niego trasach.

Komentarze