KAMAZ opanował produkcję szosowych ciągników gazowych typ 5490 wykorzystujących skroplony gaz ziemny (LNG) z dwoma zbiornikami gazu – tzw. kriobagami. Wyprodukowano pierwsze sześć samochodów w tej nowej modyfikacji.W lutym dwa pierwsze Kamazy-5490 LNG zostały zmontowane w fabryce w kompletacji nie z jednym, jak poprzednio, ale z dwoma zbiornikami kriogenicznymi. W marcu powstały jeszcze cztery jednostki takiego sprzętu. Charakterystyka techniczna tych modeli w niczym nie ustępuje odpowiednikom z silnikiem Diesla. Napędza je powstający w Chinach silnik na LNG – WeichaiPower. Silnik na skroplony gaz ziemny oznaczony jako WP12NG ma pojemność 11 596 litra i 6 cylindrów w rzędzie oraz osiągą moc maksymalną 400 KM/294 kW przy 1400 obr/min i maksymalny moment obrotowy 1730 Nm w zakresie od 1100 do 1400 obr/min. Do przeniesienia napędu służy zautomatyzowana, 16-biegowa skrzynia przekładniowa marki ZF. Kabina pochodzi z Mercedesa Axor, ten sam koncern dostarcza również tylną oś. Paliwo magazynuje się w chińskich zbiornikach marki CIMC. W takiej kompletacji autonomiczny przebieg – zasięg przy pełnym tankowaniu i obciążeniu wynosi ponad 1400 km.
KAMAZ-5490 LNG z dwoma kriogenicznymi zbiornikami to innowacyjny wyrób zawierający zaawansowaną technologię. Na przykład tylko system zasilania obejmuje zbiornik kriogeniczny, będący technicznie złożonym produktem, w którym gaz jest przechowywany w temperaturze minus 160 stopni C. Warto również zwrócić uwagę na zestaw zaawansowanych technologicznie komponentów do konwersji LNG do normalnego stanu oraz zapewnienia bezpieczeństwa i innych koniecznych cech wyposażenia motoryzacyjnego.
W Rosji odnotowano duże zainteresowanie konsumentów tymi samochodami:
przewoźnicy już czekają na nowoczesne ciągniki tej modyfikacji, ze
względu na oszczędności paliwa mogące drastycznie obniżyć koszty
posiadania i zapewnić ich właścicielom znaczące korzyści na wysoce
konkurencyjnym rynku transportu dalekobieżnego.
Pierwszą partię ciągników KAMAZ LNG z dwoma kriobagami planuje się do
testowania u kilku przewoźników w celu potwierdzenia w praktyce
wysokiej wydajności tego wariantu. Jewgienij Pronin, dyrektor ds.
technologii gazowo-silnikowej w PJSC KAMAZ, powiedział „Największy efekt
wykorzystania gazu ziemnego osiąga się w ciągnikach dalekiego zasięgu,
ponieważ zużywają one 3-4 razy więcej paliwa niż inne rodzaje transportu
samochodowego. Co więcej, nie chodzi tylko o oszczędność tego rodzaju
paliwa, co jest ważne dla przewoźników, ale także o przyjazność dla
środowiska, która jest ważna dla wszystkich. Dlatego KAMAZ wdraża
program priorytetowego rozwoju ciągników KAMAZ-5490 wykorzystujących gaz
ziemny. Biorąc pod uwagę, że sieć stacji benzynowych na głównych
drogach jest w trakcie formowania i nie jest jeszcze wystarczająco
gęsta, firma przede wszystkim zorganizowała seryjną produkcję ciągników
gazowych z silnikiem Diesla KAMAZ-5490 przy użyciu sprężonego gazu
ziemnego (CNG), na który jest duży popyt, gdyż wydano je już w liczbie
ponad pięciu tysięcy”. Pronin zauważył też, że obecnie głównym trendem w
transporcie drogowym jest przejście na stosowanie skroplonego gazu
ziemnego, co pozwala umieścić w aucie maksymalną ilość paliwa do silnika
gazowego i osiągnąć przebieg na jednym tankowaniu porównywalny z
odpowiednikami z jednostką wysokoprężną. Aktualnie w Rosji pracuje się
nad rozwojem sieci stacji LNG na stacjach paliwowych usytuowanych na
trasach oraz na małą skalę nad produkcją skroplonego gazu ziemnego
przeznaczonego do wykorzystania jako paliwo silnikowe. Na autostradach
M10 i M11 działa już wystarczająca liczba stacji benzynowych LNG, a w
2021 roku na autostradach M4, M5 i M7 powstanie sieć napełniania
skroplonym gazem ziemnym.
Przewidując ten kierunek rozwoju, już w 2017 roku KAMAZ zorganizował
seryjną produkcję samochodów na LNG generacji K3. W 2019 roku opracowano
i certyfikowano ciągnik KAMAZ-5490 (przedstawiciel generacji K4) z
jednym zbiornikiem kriogenicznym, działającym całkowicie na skroplonym
gazie ziemnym. W 2020 roku opanowano zaś wytwarzanie ciągników gazowych
KAMAZ-5490 na LNG z dwoma krio-zbiornikami. Ponadto firma wdraża program
rozwoju modelowej serii ciągników gazowych 5490, skonfigurowanych w
oparciu o podejście modułowe, gdy różne kombinacje układu paliwowego są
tworzone na jednym podwoziu: z jednym kriobagiem, z dwoma kriobagami, z
dwoma zbiornikami CNG, z kombinacją zbiorników CNG i LNG.
Należy zauważyć, że ustawodawstwo zezwala na stosowanie urządzeń z
silnikami gazowymi do transportu ładunków niebezpiecznych, w związku z
tym w gamie ciągników znajduje się sprzęt spełniający wymagania ADR.
Takie podejście pozwala konsumentowi wybrać optymalną konfigurację
ciągnika KAMAZ-5490 z silnikiem gazowym w zależności od stanu – stopnia
rozwoju gazowej sieci paliwowej na pokonywanych przez niego trasach.
Komentarze
Prześlij komentarz