Kamień milowy na drodze do lokalnie bezemisyjnego transportu publicznego

Elektryczny autobus przegubowy eCitaro G rozszerza ofertę rodziny autobusów miejskich Mercedesa. W nowym autobusie przegubowym zastosowane zostaną nowe technologie akumulatorowe. Będzie on bowiem pierwszym autobusem w swojej klasie zasilanym innowacyjnymi bateriami półprzewodnikowymi. Kamień milowy na drodze do lokalnie bezemisyjnego transportu publicznego To autobus miejski z niecierpliwością wyczekiwany przez zakłady transportu publicznego: Z kilku miast wpłynęły już potwierdzone zamówienia na ponad 60 sztuk nowego eCitaro G - a ich liczba wciąż rośnie. W tym roku planowane są pierwsze dostawy do kilku odbiorców. Dzięki eCitaro G Mercedes-Benz systematycznie kontynuuje proces elektryfikacji autobusów miejskich. Dwa lata temu firma Daimler Buses zaprezentowała eCitaro, będącego zasilanym w pełni elektrycznie jednoczłonowym autobusem miejskim. Już dziś w fabryce w Mannheim prowadzona jest seryjna produkcja akumulatorowego eCitaro. Obecnie kilkaset egzemplarzy tego pojazdu jest już stale obecnych na liniach wielu miast europejskich. eCitaro G to pierwszy w pełni elektryczny autobus przegubowy z gwiazdą, który w zależności od wersji może pomieścić do 146 pasażerów. eCitaro G wprowadzany jest na rynek z akumulatorami litowo-jonowymi w wersji NMC, które już niejeden raz sprawdziły się w jednoczłonowych eCitaro. Wyznaczony jest już także kolejny etap ewolucji. Oczekuje się, że Mercedes-Benz jeszcze w tym roku zwiększy osiągi eCitaro G poprzez przejście na nową generację akumulatorów NMC. Pozwoli to w znaczącym stopniu zwiększyć pojemność baterii z 292 kWh do 396 kWh, dzięki czemu zwiększy się odpowiednio zasięg autobusu przegubowego. Zastosowane w eCitaro G nowatorskie baterie stałe to także to także początek nowego rozdziału w sposobach magazynowania energii. Będą one dostępne opcjonalnie jako druga ścieżka technologiczna. Wielki plus dla przewoźników: Baterie stałe wyróżniają się wysoką gęstością energetyczną i wyjątkowo długą żywotnością. Od strony chemicznej mamy tu do czynienia z bateriami litowo-polimerowymi. Ponieważ elektrolit, który w akumulatorach spotykany jest zazwyczaj w postaci ciekłej, występuje tu w postaci stałej, urządzenia te nazywane są właśnie bateriami stałymi. Ponadto w tego typu bateriach nie stosuje się surowców takich jak kobalt, nikiel czy mangan. Siedem pakietów akumulatorów w eCitaro G sprawia, że możliwe stało się uzyskanie całkowitej pojemności na imponującym poziomie 441 kWh, co tym samym zapewnia zasięg wystarczający dla typowych zastosowań w autobusach miejskich. Od roku 2022 zasięg eCitaro i eCitaro G zostanie dodatkowo zwiększony poprzez zastosowanie ogniwa paliwowego. Dzięki tej technologii doładowania i wymagana do nich złożona infrastruktura staną się niemal we wszystkich przypadkach zbyteczne. Tym samym nic już nie będzie stać na przeszkodzie ku temu, aby miasta mogły w pełni korzystać z lokalnie bezemisyjnego transportu publicznego.

Komentarze