Active Drive Assist 2 dostepny w nowych Mercedesach Actrosach


Systemy będą dostępne w nowych Mercedesach Actrosach od czerwca 2021 roku to: Active Sideguard Assist ze zautomatyzowaną funkcją hamowania oraz Active Drive Assist 2 ze zautomatyzowaną funkcją awaryjnego zatrzymania pojazdu. Kluczowe znaczenie dla zwiększenia bezpieczeństwa ruchu drogowego mają przede wszystkim systemy asystujące, które w rozpoznanych przez system sytuacjach krytycznych zapewniają kierowcy aktywne wsparcie, nie zwalniając go jednocześnie z odpowiedzialności za przebieg jazdy. Już kilka lat temu niemiecki Federalny Związek Transportu, Logistyki i Recyklingu wraz z Branżowym Zrzeszeniem Transportu i Gospodarki Transportowej oraz firmą ubezpieczeniową Kravag-Versicherung przeprowadziły badania terenowe z udziałem ponad 1000 pojazdów, które dowiodły, że samochody ciężarowe wyposażone w systemy asystujące kierowcy wykazują o 34 procent niższe prawdopodobieństwo udziału w wypadku niż referencyjne pojazdy tego samego rodzaju. Dzięki takim systemom, jak asystent hamowania awaryjnego Active Brake Assist piątej generacji (ABA 5), asystent martwego pola z funkcją rozpoznawania pieszych i rowerzystów, Active Drive Assist do jazdy częściowo zautomatyzowanej (poziom 2) oraz MirrorCam zastępujący lusterka główne i szerokokątne, Mercedes-Benz po raz kolejny znacznie zwiększył bezpieczeństwo swoich samochodów ciężarowych. Dotyczy to szczególnie najnowszej generacji Mercedesa Actrosa oraz większości modeli Mercedesa Arocsa, które pod względem architektury bezpieczeństwa i montowanych systemów asystujących oferują obecnie najwyższy standard spośród wszystkich samochodów ciężarowych Mercedes-Benz.Prowadzenie ciężkiej ciężarówki w ruchu miejskim, na niekiedy wąskich ulicach i zagmatwanych skrzyżowaniach, jest wielkim wyzwaniem dla wielu zawodowych kierowców. Dotyczy to szczególnie manewrów skrętu, podczas których kierowca musi z jednej strony zwraca uwagę na sygnalizację świetlną, znaki oraz pojazdy nadjeżdżające z przeciwka i przecinające tor jazdy, a z drugiej strony obserwować pieszych i rowerzystów po bokach. Jednocześnie nieposiadający dodatkowej ochrony uczestnicy ruchu drogowego często nie są nawet świadomi, że w określonych sytuacjach kierowca ciężarówki może ich nie dostrzega. Ponadto ciężkie samochody ciężarowe o długim rozstawie osi lub z przyczepą skręcają często w sposób niezrozumiały dla innych użytkowników dróg: przed skrętem wjeżdżają najpierw prosto na skrzyżowanie, co pozwala uwzględni charakterystykę nadążania naczepy bądź przyczepy. Rowerzysta znajdujący się po stronie pasażera lub pieszy przechodzący przez jezdnię może wtedy nawet nie spodziewa się skrętu ciężarówki, ale sądzi raczej, że będzie ona kontynuowała jazdę na wprost. W powyższych sytuacjach z pomocną interwencją przychodzi opracowany przez Mercedes-Benz Trucks asystent martwego pola, który już od 2016 roku dostępny jest fabrycznie dla wielu modeli z typoszeregów Actrosa, Arocsa lub Econica. Jeśli podczas skręcania w prawo w monitorowanej strefie po stronie pasażera asystent martwego pola wykryje na przykład rowerzystę lub osobę pieszą, ostrzega o tym kierowcę w ramach wielostopniowego procesu. Od czerwca 2021 roku Mercedes-Benz Trucks, oprócz asystenta martwego pola, zaoferuje system Active Sideguard Assist (ASGA) - z kolejną funkcją, która może ratować życie. Nowy system już nie tylko ostrzeże kierowcę przed poruszającymi się rowerzystami lub pieszymi po stronie pasażera, ale także (do prędkości skrętu 20 km/h) uruchomi zautomatyzowane hamowanie aż do zatrzymania pojazdu, jeśli kierowca sam nie zareaguje na dźwięki ostrzegawcze. System ASGA rozpoznaje konieczność hamowania na podstawie kąta skrętu, i w idealnym przypadku może zapobiec ewentualnej kolizji. Mercedes-Benz Trucks jest pierwszym na świecie producentem samochodów ciężarowych oferującym tego rodzaju system z aktywną funkcją hamowania - chce w ten sposób przyczyni się do zmniejszenia liczby wypadków podczas skrętu w prawo, skutkujących ciężkimi obrażeniami lub nawet śmiercią.

Kolejnym krokiem w rozwoju systemów bezpieczeństwa jest system Active Drive Assist (ADA), który w nowym Actrosie po raz pierwszy na świecie umożliwia częściowo zautomatyzowaną jazdę seryjną ciężarówką (2 poziom zautomatyzowanej jazdy). W określonych warunkach aktywnie wspiera on kierowcę we wzdłużnymi i poprzecznym prowadzeniu ciężarówki – potrafi w sposób zautomatyzowany utrzymywać odstęp, przyspiesza oraz skręca, o ile spełnione są niezbędne warunki systemowe, np. wystarczający promień zakrętu czy wyraźnie widoczne poziome oznaczenia pasa ruchu. Jeżeli kierowca zbyt mocno zbliży się do poprzedzającego pojazdu, system ADA może samoczynnie wyhamować pojazd aż do osiągnięcia ustawionego wcześniej odstępu. Gdy następnie odległość od poprzedzającego pojazdu znów będzie wystarczająca, system ponownie przyspieszy do ustawionej prędkości.

Dostępna od czerwca 2021 roku jego najnowsza generacja, ADA 2, potrafi jeszcze więcej - może zainicjować zatrzymanie awaryjne, jeżeli wykryje, że kierowca zaprzestał ingerowania w proces prowadzenia pojazdu, na przykład z powodu problemów zdrowotnych. Najpierw, za pomocą sygnałów wizualnych i dźwiękowych, system wzywa kierowcę, aby położył ręce na kierownicy. Jeżeli po 60 sekundach, w tym kilku ostrzeżeniach, kierowca nie zareaguje skrętem kierownicy, przyspieszeniem, hamowaniem lub obsługą systemów pojazdu (na przykład za pomocą przycisków na kierownicy), system (w granicach swoich możliwości) może bezpiecznie zwolni na pasie ruchu aż do zatrzymania pojazdu, ostrzegając przy tym kierowców następnych pojazdów za pomocą świateł awaryjnych. Zainicjowane przez system awaryjne zatrzymywanie pojazdu można w każdej chwili przerwa poprzez użycie funkcji kickdown. Po zatrzymaniu pojazdu system automatycznie uruchamia nowy elektroniczny hamulec postojowy, a ponadto odryglowuje drzwi, aby w razie zaistnienia zdarzenia medycznego umożliwi
ratownikom medycznym, lub innym osobom udzielającym pomocy, szybkie dotarcie do kierowcy.

Źródło: Materiał prasowy

 

Komentarze