Fabryka w Wörth rozpocznie produkcję seryjną eActrosa


„Now & Next” – pod tym hasłem Mercedes-Benz Trucks w zakładzie w Wörth przedstawia nowe produkty i perspektywy rozwoju zrównoważonej mobilności. Jedną z zaprezentowanych nowości jest przedseryjny prototyp eActrosa z elektrycznym napędem akumulatorowym, przeznaczonego do ciężkiego transportu dystrybucyjnego, który bardzo konkretnie ukazuje już przyszły pojazd seryjny. Produkcja tej ciężarówki ma ruszyć w roku 2021 w fabryce w Wörth. Zaprojektowany do zastosowań komunalnych eEconic, oparty na eActrosie, ma zostać wprowadzony do produkcji seryjnej w 2022 roku. – Jestem bardzo zadowolony, że pierwszą generację eActrosa będziemy produkować tu, w Wörth. Rozpoczęcie jego produkcji seryjnej w przyszłym roku będzie przełomowym wydarzeniem dla fabryki i regionu – mówi dr Matthias Jurytko, szef zakładu i produkcji w Wörth. – Rozszerzymy w ten sposób portfolio zakładu i uczynimy kolejny konsekwentny krok w kierunku transportu neutralnego pod względem emisji CO2. Elektromobilność otwiera nowe perspektywy także przed osobami zatrudnionymi przy produkcji, tworząc nowe obszary zadań i profile zawodowe. – Zakład prowadzi właśnie intensywne przygotowania, aby sprostać wymogom produkcji samochodów ciężarowych w powiązaniu z napędami elektrycznymi. Kształcimy np. naszych przyszłych specjalistów w zakresie wysokich napięć – są to kompetencje niezbędne w montażu akumulatorów samochodowych i budowie elektrycznych ciężarówek – dodaje dr Jurytko. 
Mercedes-Benz eEconic

Elektryczne modele samochodów ciężarowych będą elastycznie włączane w proces montażu ciężarówek z napędem konwencjonalnym. Zasadniczo budowa różnych typów pojazdów ma być jak najbardziej zintegrowana, a podstawowa konstrukcja montowana na jednej linii – niezależnie od tego, czy pojazd będzie wyposażony w konwencjonalny silnik spalinowy, czy w elektryczny układ napędowy. Proces produkcyjny ulegnie modyfikacjom odpowiednio do typu pojazdu. Montaż różnych elementów napędu niekonwencjonalnego będzie odbywał się w ramach odrębnego procesu, podobnie jak montaż elektrycznego układu napędowego eActrosa. Kluczowym punktem przyszłej produkcji eActrosa jest hala produkcyjna w budynku 75 zakładu w Wörth. Od około roku trwają w niej prace związane z przebudową i przygotowania do wdrożenia nowych procesów produkcyjnych. Obejmują one m.in. budowę nowej linii montażowej, na której powstawać będzie kompletna konstrukcja elektryczna eActrosa, a w szczególności komponenty wysokiego napięcia. Tu także będą one uruchamiane. Następnie pojazdy będą ponownie włączane w regularny proces produkcji w celu wykończenia i przeprowadzenia kontroli końcowej.Na targach motoryzacyjnych IAA 2016 Mercedes-Benz Trucks, jako pierwszy producent na świecie, zaprezentował ciężki samochód ciężarowy z napędem elektrycznym. Na początku 2018 r. celebrował światową premierę udoskonalonego Mercedes-Benz eActrosa, a od jesieni 2018 r. trwają jego intensywne testy praktyczne w firmach klientów. Pojazdy przeznaczone do testów z udziałem klientów powstały wspólnym wysiłkiem w zakładach w Wörth, Mannheim i Stuttgarcie.Wnioski wypływające z testów klienckich wnoszą bezpośredni wkład w dalszy rozwój prototypu – aż po jego wdrożenie do produkcji seryjnej. Do tej pory pokazały one, że eActros napędzany wyłącznie elektrycznym napędem akumulatorowym jest idealny do ekologicznego, ciężkiego transportu dystrybucyjnego. W ruchu miejskim, na autostradzie i w ruchu podmiejskim nie ustępuje konwencjonalnej ciężarówce z silnikiem wysokoprężnym pod względem dyspozycyjności i wydajności. Deklarowany zasięg prototypu, wynoszący ok. 200 km, okazał się całkowicie realistyczny – i to niezależnie od stanu załadowania, profilu trasy i topografii terenu. Kierowcy chwalą jego dobry moment obrotowy, dostępny w całym zakresie prędkości. Informują również, że samochód prowadzi się przyjemnie i spokojnie. Ponadto, stosując przewidujący styl jazdy, można odzyskiwać energię elektryczną poprzez rekuperację. Jednak w niektórych aspektach seryjny eActros będzie zdecydowanie lepszy od dotychczasowego prototypu – np. pod względem zasięgu, osiągów napędu i bezpieczeństwa. Natomiast jego ładowność dorówna ładowności konwencjonalnego Actrosa. eActros pojawi się na rynku w wersji dwu- i trzyosiowej. Daimler Trucks włączy ten pojazd w kompleksowy ekosystem, obejmujący m.in. usługi doradztwa w zakresie wszelkich aspektów elektrycznej mobilności, a więc także analizy tras, dostępnych subwencji, wsparcia operacyjnej integracji floty i wypracowania odpowiednich rozwiązań w zakresie infrastruktury.Od roku 2022 oprócz eActrosa z linii produkcyjnej zakładu w Wörth zjeżdżać ma również Mercedes-Benz eEconic z elektrycznym napędem akumulatorowym. To kolejny krok Daimler Trucks w kierunku elektryfikacji samochodów ciężarowych. Techniczną podstawę dla eEconica stanowi eActros. Oba pojazdy korzystają z globalnej strategii platformowej Daimler Trucks & Buses. Umożliwi ona bezproblemowe rozwinięcie produkcji seryjnej modeli elektrycznych. Dzięki swojej ergonomiczności i właściwościom w zakresie bezpieczeństwa eEconic jest idealnym pojazdem do wywozu i utylizacji odpadów w zastosowaniach komunalnych, przede wszystkim w ruchu miejskim. Ze względu na stosunkowo krótkie i powtarzalne trasy o długości ok. 100 km i bardzo dużą liczbę przystanków jest to doskonały obszar eksploatacji dla samochodów ciężarowych z elektrycznym napędem akumulatorowym. Daimler Trucks konsekwentnie kontynuuje transformację swojego modelu biznesowego w kierunku osiągnięcia w przyszłości neutralności pod względem emisji dwutlenku węgla. Mercedes-Benz Trucks będzie nadal inwestować w swoją globalną sieć produkcyjną. Skoncentruje się przy tym na działaniach infrastrukturalnych oraz inwestycjach w specjalne maszyny i instalacje techniczne. Produkcja w Wörth również osiągnie neutralność pod względem emisji dwutlenku węgla.Co więcej, Daimler Trucks & Buses ukierunkowuje się w Niemczech i Europie na „zieloną” produkcję: planuje się, że do roku 2022 zasilanie energią wszystkich fabryk na terenie Niemiec i całej Europy będzie już neutralne pod względem emisji CO2. Następnie w ich ślady pójdą wszystkie inne zakłady. Konkretnie oznacza to, że istniejące fabryki ciężarówek i autobusów będą czerpały energię elektryczną wyłącznie ze źródeł odnawialnych. Także fabryka w Wörth przestawi się stopniowo na „zieloną” produkcję, przyczyniając się do dekarbonizacji Daimler Trucks. Źródło: trucklog.com

Komentarze