Ciężki samochód ratowniczo-gaśniczy Mercedes Arocs dla tureckiej rafinerii


Türkiye Petrol Rafinerileri A.S. - lub w skrócie Tüpras - jest największą firmą przemysłową w Turcji i obsługuje w tym państwie cztery rafinerie. Przy 30 milionach ton przerobionej ropy naftowej rocznie, łączna moc tych rafinerii pokrywa około 60% zapotrzebowania kraju na produkty ropopochodne! Jedną z lokalizacji jest rafineria Kirikkale niedaleko Ankary w środkowej Turcji, rocznie przerabiająca ponad 5,4 miliona ton ropy. Bazowo surowiec jest dostarczany do tureckiego śródziemnomorskiego centrum naftowego w Ceyhan i następnie przesyłany rurociągiem do rafinerii. Na miejscu można przechowywać do 1,3 miliona ton ropy naftowej i półproduktów.Metody przerobu ropy naftowej obejmują różnorodne złożone procesy i odbywają się w nowoczesnych zakładach przemysłowych, które – ze względu na często wysoce łatwopalne produkty – muszą być dobrze zabezpieczone przed zagrożeniem pożarowym. Niemniej każdy surowiec łatwopalny zawsze niesie ze sobą wyższe ryzyko. W związku z tym istnieje zwiększona możliwość wystąpienia katastrofy w wyniku niekorzystnych okoliczności, usterek technicznych lub w następstwie błędu ludzkiego. W takich niebezpiecznych sytuacjach wymagane są dostosowane do potrzeb i mocne przemysłowe samochody strażackie o dużej wydajności, maksymalnym zasięgu rzutu i bezstopniowym dozowaniu piany, a wszystko to zaprojektowane do wielogodzinnej ciągłej pracy. Dobrze wyposażony na sytuacje awaryjne Nabyty przez Tüpras ciężki przemysłowy samochód ratowniczo-gaśniczy dokładne spełnia te wymagania stawiane przez rafinerie. Wariant ten bazuje na 3-osiowym podwoziu Mercedes-Benz AROCS 3348 6 × 4. Podwozie to cechują: krótka, dzienna fabryczna kabina, 6-cylindrowy, rzędowy silnik OM471 w nastawie o mocy maksymalnej 350 kW/476 KM oraz 16-biegowa skrzynia przekładniowa G280-16. Przy czym seryjną kabinę uzupełnia nadwoziowy przedział załogowy, usytuowany z przodu zabudowy. W rezultacie łącznie pojazd zabiera sześciu ratowników. Wymiary pojazdu wynoszą – długość x szerokość x wysokość – 11200 x 2500 x 3850 mm, a jego dopuszczalna masa całkowita 33000 kg. Ten model powstał zgodnie z założeniami projektu CBS (Customized Body System). Następca serii MT (Modular Technology) został zaprezentowany w październiku 2020 roku i – poprzez modułowy montaż różnych komponentów – umożliwia zindywidualizowane rozwiązania dla samochodów zarówno do zastosowań przemysłowych, jak i komunalnych.

Komentarze