Renomowana marka Setra z Ulm obchodzi 70-lecie istnienia


Renomowana marka Setra z Ulm obchodzi 70-lecie istnienia. Dzięki łącznie sześciu seriom modelowym , znana marka z Ulm regularnie wyznaczała standardy w europejskim przemyśle autobusowym i miała decydujący wpływ na rozwój tego sektora. Wszystko zaczęło się w 1951 roku, kiedy fabryka pojazdów Kässbohrer z Ulm zaprezentowała S 8 (na fot.) i jednocześnie nadała marce obecną nazwę: Setra, co jest skrótem od „selbsttragend”, niemieckiego słowa oznaczającego samonośne nadwozie autobusu. 
 

Ten pierwszy autobus produkowany seryjnie z samonośnym nadwoziem, silnikiem montowanym z tyłu i bezpośrednim napędem na tylną oś został zaprezentowany podczas Salonu Samochodowego (IAA) we Frankfurcie. Pierwsze autobusy Setra zapewniły, że zasada konstrukcji samonośnej cieszy się szybką penetracją na rynku. S 10 był drugim modelem Setry po S 8 i stał się prawdziwym bestsellerem. Nadwozie pojazdu było dłuższe niż jego poprzednika z maksymalnie dziesięcioma rzędami siedzeń i większym zwisem z przodu. Pierwszy system modułowy Setra został wprowadzony na rynek w 1959 roku i był wówczas całkowicie nowy w konstrukcji autobusów. Dzięki tej przemyślanej zasadzie modułowej możliwe było wyjątkowo wydajne wytwarzanie pojazdów. W ten sposób można by produkować cztery autobusy dziennie. W 1976 roku wprowadzono serię modeli Setra 200 ,imponowały klasyczną elegancją linii, posiadały również oddzielnie działającą wentylację i ogrzewanie dla kierowcy i kokpitu, które obejmowało intensywne odparowywanie przedniej szyby. Począwszy od serii 300, gama autobusów została podzielona na trzy kategorie - TopClass, ComfortClass i MultiClass - w celu uproszczenia przeglądu gamy modeli. W 2001 roku Setra wprowadziła TopClass 400, (fot.) zapowiadając nowy wymiar w projektowaniu autokarów turystycznych, który gwarantował podróżowanie na najwyższym poziomie. Setra ComfortClass 500 została zaprezentowana w 2012 roku po czteroletniej fazie rozwoju, która obejmowała intensywne prace w tunelu aerodynamicznym. 
 

Obecnym okrętem flagowym tradycyjnej marki autobusów, jest piętrowy autobus S 531 DT. Został uruchomiony w 2019 roku. Przed wojną producent z Ulm współpracował z firmą MAN, ale w 1995 roku wszedł w skład Daimlera. (4trucks.pl)

Komentarze