Zestawy zwane Super EcoCombi (SEC) nie będą mogły poruszać się po drogach publicznych w Holandii


Holenderskie zestawy zwane Super EcoCombi (SEC), o długości 32 m, nie będą mogły poruszać się po drogach publicznych w Holandii. Według krajowych krajowych istnieje wiele zagrożeń i problemów związanych z prowadzeniem tych bardzo długich pojazdów. Super EcoCombi to ciężarówki z dwiema naczepami, każda o długości 13,6 m, połączonymi ze sobą za pomocą platformy jezdnej. Zestawy łącznie z dziesięcioma osiami o łącznej długości 32 metrów. Niezaleznie od kombinacji naczep i przyczep nie kwalifikuja sie one obecnie do zatwierdzenia na drogach publicznych. Taka jest konkluzja stowarzyszenia Safety Research Institute (SWOV) po badaniach na zlecenie Ministerstwa Infrastruktury i Gospodarki Wodnej Holandii. Tzw. "długi zestaw" składa się z ciągnika siodłowego z dwiema naczepami/przyczepami o długości 13,60 m połączonymi wózkiem jezdnym. Dlatego jedna SEC może przewozić taką samą ilość ładunku, jak dwa zwykłe zestawy o długości 16,5 m. Przez jakiś czas SEC były nadzieją przewoźników i ważnym czynnikiem do ograniczania zużycia paliwa i redukcji emisji CO2 w sektorze transportu. Koncepcja nie jest nowa. W krajach skandynawskich i Hiszpanii zestawy jeżdżą po drogach publicznych.

Zgodnie z raportem istnieją następujące zagrożenia:

- trudno jest wyprzedzić zestawy SEC na drogach jednopasmowych,
- dodatkowa przestrzeń wymagana na łukach, zjazdach drogowych,
- manewry podczas wjazdów do magazynów i portów, parkingów,
- niebezpieczne zachowanie sie zestawów przy bocznym wietrze,
- zakręt w prawo, nie widać rowerzystów (martwy punkt).
W tej ostatniej sytuacji kierowca musi wykonywać wiele czynności związanych ze ciasnym skrętem i jednocześnie zwracać uwagę na rowerzystów.

Szczególnych zagrożeń można spodziewać się na planowanej trasie Rotterdam - Venlo, jeśli inni użytkownicy dróg mijają SEC na ulicach dla całego ruchu (na obszarach zabudowanych) na początku trasy w Venlo, na jezdni jednopasmowej między rondem a rampą do A67. i na Elbeweg w Rotterdamie (ryzyko 1). Istnieje ryzyko zabezpieczenia wjazdów i wjazdów na wszystkich połączeniach oraz na wszystkich parkingach i stacjach paliw (ryzyko 2).

Naukowcy argumentują, że wykorzystanie istniejącej infrastruktury przez SEC jest problematyczne i na razie niewiele można cokolwiek z tym zrobić. Odcinki poza autostradami niosą ze sobą największe zagrożenie bezpieczeństwa. Przede wszystkim są to ryzykowne interakcje z rowerzystami. Konieczne jest zbadanie obciążenia pracy kierowcy. Kierowanie długimi zestawami wymaga od kierowcy ciężarówki większej koncentracji i umiejętności.

Wybrane obszary, na których można by warunków dopuścić długie zestawy, to takie centra dystrybucji, które używają długich pojazdów w bezpośredniej bliskości autostrad bez konieczności korzystania z dróg lokalnych. Drogi łączące autostradę z centrum dystrybucji powinny być dostępne tylko dla pojazdów ciężarowych, tak aby one nie spowalniały ruchu innych uczestników ruchu.

Holenderscy przewoźnicy są zaskoczeni, nie spodziewali się, że SEC otrzyma tak złą ocenę i nie wejdzie w drugą fazę testów. Super EcoCombi ma ogromny potencjał i mógłby odegrać ważną rolę w poprawie ekonomiki transportu i redukcji emisji CO2. (4trucks.pl)

 

Komentarze