Rząd flamandzki zwiększa dopuszczalny tonaż do 50 ton


Szybciej niż oczekiwano rząd flamandzki opublikował poprawkę do ustawy, która zwiększa dmc zestawów pojazdów z 44 do 48 ton. W niektórych masa dopuszczalna wyniesie nawet 50 ton. Nowe przepisy w belgijskiej Flandrii wchodzą w życie dzisiaj, czyli o blisko miesiąc wcześniej niż planowano. To już drugi region w Belgii, który zdecydował się na zwiększenie maksymalnej dopuszczalnej masy pojazdów ciężarowych. 50-tonowe ciężarówki dopuściła w 2018 r. Walonia. Zgodnie z nowymi regulacjami maksymalna dopuszczalna masa dla pojazdów z napędem konwencjonalnym wynosi 48 ton, natomiast dla pojazdów sprzyjających środowisku i bezemisyjnych dozwolony jest wzrost dmc do 50 ton. Aby zakwalifikować się do zwiększonego limitu wagi we Flandrii, zestaw musi mieć 6 osi. Muszą one być równomiernie rozłożone między pojazd ciągnący (3) i naczepę lub przyczepę (również 3). Ponadto istnieje szereg dodatkowych warunków, które muszą być spełnione:
  • wszystkie osie ciągnika i pojazdu ciągniętego są wyposażone w zawieszenie pneumatyczne lub równoważny system uznawany za taki;
  • odległość między środkami dwóch osi umieszczonych jedna za drugą w tym samym pojeździe lub zestawie wynosi co najmniej 1,3 m;
  • używanie przyczepy ze sztywnym dyszlem lub przyczepy z osią centralną jest niedozwolone;
  • pojazd ciągnący i ciągnięty są wyposażone w czujniki ważenia, za pomocą których można odczytać nacisk na oś oraz masę pojazdu;
  • pojazd ciągnący jest wyposażony w tempomat adaptacyjny (ACC);
  • suma mas pod osiami naczepy z ładunkiem nie może przekroczyć 25 tys. kg;
  • masa całkowita zestawu nie może przekroczyć następującej wartości w kilogramach: 13,5 tys. + 2,7 tys. x odległość, wyrażona w metrach, między środkiem pierwszej osi pojazdu ciągnącego a środkiem tylnej osi pojazdu ciągniętego;
  • kierowca zespołu przez cały czas zachowuje minimalną odległość 15 m od innych pojazdów o maksymalnej dopuszczalnej masie większej niż 3,5 tony.

Od 1 stycznia 2031 r. dmc 48/50 ton będzie dozwolone tylko dla pojazdów o zerowej emisji oraz dla pojazdów z napędem alternatywnym zarejestrowanych w okresie od 31 grudnia 2025 r. do 31 grudnia 2030 r.

 

Komentarze