W 2021 roku rynek samochodów ciężarowych o dmc pow. 3,5 t wyniósł 32 684 szt.




W 2021 roku rynek samochodów ciężarowych o dmc pow. 3,5 t wyniósł 32 684 szt. co przełożyło się na 58,1% wzrost (+12 012 szt.). W grudniu 2021r. zarejestrowano 3818 wszystkich pojazdów użytkowych pow. 3,5 t, to 1,6 razy więcej niż przed rokiem (+55,8%) i i blisko jedną trzecią więcej (+30,8%) niż miesiąc wcześniej (w listopadzie ub.r.). Wśród ciągników samochodowych w grudniu 2021 r. najwięcej zarejestrowało Volvo Trucks Polska (771 szt.; +234% r/r: +110% m/m), następnie MAN Truck & Bus Polska 501 szt. (+79% r/r i +87% m/m). Na trzecim miejscu DAF Trucks Polska z liczbą 482 szt. (+5%3 r/r i -15% m/m), a za nim na czwartym Mercedes-Benz Trucks Polska (417 szt.; +1% r/r i +37% m/m). Pierwszą piątkę zamknęła Scania Polska (319 szt.; +159% r/r; +6% m/m). Rejestracje samochodów najcięższych o DMC od 16 t. (łącznie podwozi i ciągników) objęły w listopadzie 2021 r. 3394 szt. Było to więcej o 1391 szt. niż rok wcześniej (+69%) i o 779 szt. (+30%.), niż miesiąc wcześniej. Pierwsze miejsca w tej grupie zajęły: Volvo Trucks (873 szt.; +186% r/r, MAN Truck & Bus był drugi (614 szt.; +73%) i następny DAF Trucks (570 szt.; +43%) a za nim Mercedes-Benz Trucks (497 szt.; +3%) i Scania (488 szt.; +88%) W ogólnym rankingu ciężarówek w grudniu 2021 r. w grupie samochodów o DMC powyżej 3,5 t na pierwszym miejscu Volvo Trucks - wydało 876 szt. uzyskał 24% udz. w rynku, ze wzrostem +177% r/r. Zyskało 10,1 pkt. proc. Za nim MAN Truck & Bus 656 szt. (+56%). Jego udział ( 18%) był niższy niż w ub.r. o 0,4 pkt. proc. Za nim DAF Trucks zarejestrował 591 szt. (-10%) uzyskał ponad 16 % udział w rynku, wobec 17,4% rok wcześniej. Czwarty Mercedes-Benz Trucks 542 szt. (+1%), która zajął 15% rynku. Piątkę zamknęła Scania po rejestracji 488 szt. wobec 259 szt. rok wcześniej.W całym 2021 roku przybyło 34 040 nowych pojazdów użytkowych o DMC pow. 3,5 t. co oznacza wzrost (+53,6%) w skali roku. W grupie samochodów ciężarowych rejestracji było więcej o 58,1% (32 684 szt.) niż w tym samym okresie 2020 r. a grupa autobusów zmniejszyła się o -8,7% (do 1356 szt.). Porównanie z 2019 rokiem w grupie samochodów ciężarowych wskazuje wzrost (15,4%) natomiast rynek autobusów jest ciągle niemal dwa razy mniejszy (-45,1%). W całej grupie znalazło się 24 890 ciągników siodłowych i ich liczebność zwiększyła się porównaniu z poziomem w 2020 r. o 10 425 szt. (+72,1%). Wśród nich na czele jest DAF Trucks z liczbą 6445 rejestracji (+69%). Zmniejszył udział w rynku ( -0,5 pkt. proc.) do 26%. Za nim Volvo Trucks (4676 szt. +77%) powiększyło udział o 0,5 pkt. proc. do 19% rynku. Na trzecim miejscu jest Mercedes-Benz Trucks po rejestracji 4 150 szt. (+86%; niespełna 17% udz.) zyskał 1,3 pkt. proc. udziału. Na czwartym MAN Truck & Bus z udziałem niespełna 15% - (3 624; +63%) i Scania z 14% udziałem (3 491 ; +52%). W tym samym czasie br. wydano 7794 kompletnych lub skompletowanych podwozi (+25,6%; +1587szt.). Wśród nich liderem został MAN Truck & Bus (1518 szt. 19% udz.) i vice liderem Mercedes-Benz Trucks (1295 szt.; 17% udz.). Na trzeciej pozycji IVECO Poland (1213 szt. i 16% udz.). Dwie kolejne marki tej kategorii dzieli tylko 70 szt. rejestracji marka Scania (1084) a na piątej jest teraz DAF Trucks (1014). W 2021 r. sprowadzono 35 626 używanych pojazdów użytkowych (+20,7%; +6 121 szt.), w tej liczbie znalazło się 32 908 samochodów ciężarowych (+21,1%; +5732 szt.) i 2718 autobusów (+16,7%; +389 szt.). Wszystkich sprowadzonych używanych pojazdów było ponad 4,7% więcej niż zarejestrowano w tym czasie nowych. Firmy rejestrujące na regon objęły 89,5% rynku (wobec 93% rok wcześniej), wśród nich zasadniczą część stanowiły prowadzące leasing czy CFM, na które przypadło 75% rynku czyli niemal tyle samo co w 2020 r. (-0,3 pkt. proc.).d początku 2021 roku przybyło 1356 autobusów i minibusów o dmc pow. 3,5 t, mniej o 8,7% niż w 2020 r. i aż o 45,1% niższe niż w 2019. W ogólnym rankingu marek pierwsze miejsce ma EvoBus Polska, która wydała 517 autobusów Mercedes-Benz (-14%) z dużą przewagą nad drugą firmą Solaris Bus & Coach (374 szt. +1%). Trzecie jest IVECO z rejestracją 118 szt. i wzrostem o 97% w skali roku. Dalej MAN Truck & Bus (85 szt.-13%) i Autosan (60 szt.) zamyka pierwszą piątkę. W grupie autobusów najcięższych (od 16 t.) w 2021 r. przybyło 671 pojazdów, podczas gdy rok wcześniej było ich 754. Najmocniej w tej grupie są reprezentowane marki: Solaris (358 szt.), Mercedes-Benz (77 szt.) i Autosan (60 szt.).

Komentarze