Wielton zwiększył przychody w 2021 roku


W 2021 r. trzeci w Europie producent naczep, przyczep i zabudów samochodowych zwiększył przychody o ponad 48 proc. do ok. 2,69 mld zł, przekraczając zakładany poziom o 12 proc., zgodnie z wynikami wstępnymi. Grupa wypracowała wynik EBITDA wyższy o prawie 43 proc. niż rok wcześniej, pomimo znaczącej presji kosztowej oraz ograniczonej dostępności surowców i komponentów. Grupa osiągnęła szacunkową marżę EBITDA na poziome 5,1 proc. W 2021 r. przychody Grupy Wielton, zgodnie z wstępnymi wynikami, przekroczyły zakładaną wartość o ponad 12 proc. Osiągnięcie takich przychodów było możliwe dzięki szybkiej reakcji na trudne otoczenie rynkowe, systematycznemu zwiększaniu zdolności produkcyjnych, przy stopniowym podnoszeniu cen produktów. Utrzymujemy silną pozycję trzeciego gracza na rynku europejskim, a wypracowane wyniki i zrealizowane inwestycje stanowią solidną podstawę do dalszych wzrostów – mówi Paweł Szataniak, Prezes Zarządu Grupy Wielton. W 2021 r. szacowane przychody Grupy Wielton wzrosły o ponad 48% do ok. 2,69 mld zł., czyli były o 12 proc. wyższe od założonych. Wolumeny sprzedaży wyniosły 21 870 szt., zwiększając się rdr. o 41 proc. oraz przekraczając o ponad 9 proc. zakładany poziom. Pomimo znaczącego wzrostu cen oraz ograniczeń dostępności surowców i komponentów, a także problemów z pozyskaniem pracowników na części rynków, Grupa wypracowała szacunkową EBITDA o wartości ok. 137 mln zł, odnotowując prawie 43 proc. wzrost rdr, co przekłada się na marżę EBITDA na poziomie 5,1 proc. Wynik ten jest jednak niższy od zakładanego przez Grupę na 2021 rok (ok. 7 proc.). Marże pozostawały pod dużą presją szczególnie w drugiej połowie 2021 r. W trzecim kwartale ubiegłego roku średni poziom ofert cenowych na stal, kluczowego surowca dla branży transportowej, był o ok. 100 proc. wyższy niż w grudniu 2020 r. Znacznie droższe, średnio o 40 proc. było również aluminium. Grupa wykorzystała ożywienie w branży transportowej. Wyjątek stanowi rynek francuski, który odbudowuje się znacznie wolniej. Spółka Fruehauf, z udziałami na poziomie 19,7 proc., utrzymała pozycję lidera we Francji, osiągając, zgodnie z założeniami, poziom rejestracji powyżej 4,5 tys. sztuk, czyli o 9 proc. wyższy niż przed rokiem. W Polsce, spółka Wielton zarejestrowała ok. 4,0 tys. sztuk, wypracowując 100 proc. wzrost i utrzymując trzecią pozycję z 12,7 proc. udziałem w rynku. Z kolei w Wielkiej Brytanii spółka Lawrence David zarejestrowała ok. 2,8 tys. sztuk, wobec niespełna 2,0 tys. rok wcześniej (wzrost o 42 proc. rdr.), co przełożyło się na 13 proc. udziałów w rynku i pozycję wicelidera branży. W Niemczech spółki Langendorf i Wielton GmbH wypracowały 8-proc. wzrost rejestracji, do poziomu 783 sztuk. Z kolei spółka Viberti zwiększyła poziom rejestracji o 79 proc., czyli znacznie powyżej wzrostu całego rynku, zajmując 7. miejsce we Włoszech. Jednocześnie w 2021 r. Grupa Wielton wkroczyła na kolejny rynek europejski, dzięki przejęciu pod koniec roku 80 proc. udziałów w hiszpańskiej firmie Guillén. Zrealizowała także wiele znaczących inwestycji, o łącznej wartości 75,5 mln zł, m.in. zwiększających moce produkcyjne i poziom automatyzacji parku maszynowego . Celem Grupy Wielton na 2022 r. jest osiągnięcie sprzedaży wolumenowej na poziomie ok. 26 tys. sztuk., co oznacza wzrost o 19 proc. Grupa zapowiada dalszą rozbudowę i unowocześnianie swoich zakładów w Europie. W bieżącym roku planujemy szeroko zakrojone inwestycje na poziomie ok. 150 mln zł., które przeznaczymy głównie na rozbudowę i unowocześnienie zakładów produkcyjnych w Polsce, we Francji i w Wielkiej Brytanii – dodaje Paweł Szataniak. Źródło: Materiał prasowy

Komentarze