IVECO i Nikola poinformowały o rozpoczęciu przyjmowania zamówień na ciągniki dwuosiowe Nikola Tre BEV w Europie


Model Nikola Tre BEV to samochód ciężarowy klasy ciężkiej z zasilaniem akumulatorowym i zasięgiem w swojej klasie na rynku europejskim, jej siostra z ogniwami wodorowymi mam mieć ten zasięg znacznie większy. ​Europejska wersja Nikola Tre Battery-Electric Vehicle (BEV), jako ciągnik siodłowy w układzie napędowym 4x2, jest bezemisyjnym samochodem klasy ciężkiej z zasilaniem akumulatorowym. Pojazd oferuje największy zasięg w swojej klasie – około 500 km i osiągi pozwalające realizować szeroki zakres zadań na trasach regionalnych. Europejska wersja pojazdu Nikola Tre BEV jest produkowana przez joint-venture Nikola IVECO Europe w specjalnie zbudowanych zakładach w Ulm w Niemczech. W fabryce otwartej w 2021 r. i działającej według ze światowych standardów, odbywa się proces końcowego montażu pojazdów zaprojektowanych od podstaw jako elektryczne. Na stoisku IVECO zadebiutowała też Nikola Tre Fuel Cell Electric Vehicle (FCEV), w wersji beta, zapowiadając bliskie wprowadzenie elektrycznego napędu w przewozach długodystansowych do 800 km. Platforma Nikola Tre jest oparta na modelu ciężarowym IVECO S-WAY. Zastosowano w niej elektryczną oś napędową, zaprojektowaną we współpracy z FPT Industrial i produkowaną przez tę firmę, oraz zaawansowaną elektronikę firmy Nikola. Zespoły IVECO i Nikola przyjęły modułowe podejście do tej platformy, dzięki czemu jest ona w stanie po raz pierwszy obsługiwać zarówno technologię akumulatorową w przypadku zasięgu około 500 km, jaki ogniw paliwowych do pokonywania większych dystansów, co przygotowuje grunt dla rozwoju ich oferty elektrycznej na rynek europejski. IVECO i Nikola poinformowały o rozpoczęciu przyjmowania zamówień na ciągniki dwuosiowe Nikola Tre BEV w Europie. Pojazd na rozstawie osi 4021 mm mieści 9 akumulatorów o łącznej pojemności do 738 kWh, która wystarcza na pokonanie około 500 km. Ładowanie (od 10 do 90% pojemności) z mocą 175 kW szacuje się na około 162 minuty. Możliwość ładowania z mocą do 350 kW będzie dostępna w następnych miesiącach 2022 roku. Z zapasem 738 kWh energii i zespołem napędowym eAxle rodukcji FPT Industrial o mocy ciągłej 480 kW pojazd zapewnia moc, moment obrotowy i zasięg umożliwiający przewozy między centrami dystrybucji lub w obrębie regionu. Każdy detal w kabinie Nikoli Tre BEV został zaprojektowany z myślą o podniesieniu komfortu przebywania w jej wnętrzu. Kabina jest przestronna, dobrze rozplanowana oraz ma bogate wyposażenie z zakresu komfortu i zaawansowanych funkcji. System Infotainment jest oparty na technologii nowej generacji opracowanej przez firmę Nikola. Zintegrowano w nim funkcje multimedialne, nawigację oraz sterowanie większością funkcji pojazdu. Prototypowy ciągnik siodłowy Nikola Tre FCEV 6x2 prezentowany na wystawie jest wyposażony w skrętną oś tylną oraz nową kabinę o poprawionych właściwościach aerodynamicznych. Zbudowany na rozstawie osi 3932 mm mieści zbiorniki wodoru zmagazynowanego pod ciśnieniem 700 bar, co pozwala na zabranie około 70 kilogramów tego paliwa. Tankowanie takich zbiorników zajmuje niespełna 20 minut, a zapas paliwa wystarcza na przejechanie nawet 800 kilometrów. Kiedy Nikola Tre FCEV pojawi się na europejskim rynku w 2024 r., bezemisyjny napęd elektryczny w drogowym transporcie długodystansowym stanie się rzeczywistością. Będzie to jednocześnie ważny kamień milowy w postępie realizacji celu IVECO, którym jest zerowa emisja netto związków węgla do 2040 r. (4trucks.pl)

Komentarze