MAZ otwiera montownię w Wietnamie

Pod koniec września nastąpiło uroczyste uruchomienie zakładu montażu ciężarówek MAZ w Wietnamie. Będzie on mógł składać do 3000 egzemplarzy rocznie, co pozwoli białoruskiemu podmiotowi znacznie rozszerzyć swoją obecność w Azji Południowo-Wschodniej. W ceremonii otwarcia uczestniczyli wicepremier Republiki Białorusi Igor Lyashenko, wiceminister przemysłu Alexander Ogorodnikov oraz dyrektor generalny OJSC MAZ Valery Ivankovich.Białorusko-wietnamska fabryka znajduje się 40 km od Hanoi, w Feng Shui. W miejsce pola ryżowego o powierzchni 4,5 ha powstały nowoczesne hale montażowe, budynki pomocnicze oraz budynek administracyjny z kortem tenisowym i altaną, a wzdłuż kompleksu wykopano nawet staw i posadzono drzewa. Projekt tego przedsięwzięcia został opracowany przez Mińską Fabrykę Samochodów, a wietnamscy kontrahenci pomogli go zrealizować. Montaż białoruskich ciężarówek z wietnamskim „obywatelstwem” będzie prowadzić spółkę joint venture MAZ Asia. Wietnamska firma AuViet Industry, tamtejszy partner fabryki w Mińsku, odniosła sukces w sprzedaży autobusów MAZ, wywrotek BelAZ i zestawów Belshina. Wietnamczycy wnieśli 70% kapitału docelowego, a MAZ swój 30-procentowy udział pokrył technologiami i sprzętem. Valery Ivankovich, dyrektor generalny OJSC MAZ, podkreślił „Utworzenie zakładu montażowego stanowi poważny krok w stronę konsumentów w regionie. Jednak nadal musimy zdobyć ich zaufanie do samochodów marki MAZ, pochodzących z joint venture w Wietnamie. Aby to zrobić, w bliskiej przyszłości zakład powinien osiągnąć pełną wydajność, opanować produkcję nowych modeli sprzętu motoryzacyjnego i na dużą skalę wdrożyć lokalną produkcję komponentów”.Wydajność montowni wynosi do 3000 ciężarówek rocznie. W pierwszym etapie zmontowanych tutaj zostanie 8 modeli aut MAZ, już dostosowanych do wymagań przepisów technicznych w Wietnamie. Wśród wersji przewidzianych dla Wietnamu znajdują się duże i małe wywrotki, ciągniki portowe i dalekobieżne oraz podwozia do specjalnego wyposażenia. Technologie ich wytwarzania w pełni opanowano. W przyszłości oferta będzie zaś poszerzona i dopasowana do potrzeb rynku. W rezultacie w Wietnamie planuje się produkcję ciężarówek z kierownicą po prawej stronie. Ponadto trwają negocjacje z wytwórcami nadwozi, które da się zainstalować na podwoziach MAZ. Jednocześnie zakłada się, że od lokalnych kooperantów ma pochodzić do 40% produkcji. Oprócz lokalnego spawania i malowania eksperci badają możliwości zastosowania miejscowych szkła, opon, akumulatorów i klimatyzatorów. Oczywiście pod warunkiem zachowania przez nie wysokiej jakości. Złożone ciężarówki będą dostępne nie tylko w Wietnamie. Trafią również na inne rynki ASEAN - Stowarzyszenie Narodów Azji Południowo-Wschodniej. Tym bardziej, że pierwszych klientów znaleziono na długo przed uruchomieniem zakładu. Valery Ivankovich przyznał „Rynki Azji Południowo-Wschodniej zapewniają wysoki poziom bezpieczeństwa. Stworzenie własnej produkcji montażowej zapewni konkurencyjność mińskiego sprzętu w regionie. Jest to niezwykle obiecujący projekt, który pozwoli MAZ zdobyć pozycję na dużych rynkach Azji Południowo-Wschodniej. Naszym celem jest uzyskanie statusu fabryki o najlepszej jakości wśród wszystkich producentów samochodów w regionie”. Realizację projektu poprzedziły Umowa o strefie wolnego handlu między EAEU a Wietnamem oraz Protokół między rządami Białorusi i Wietnamu w sprawie wspierania produkcji pojazdów silnikowych. Dużą rolę odegrały też rozwój relacji białorusko-wietnamskich oraz działalność wietnamskiego partnera biznesowego. Źródło:auto-moto.pl

Komentarze