25 lat temu powstała firma EvoBus GmbH

25 lat temu powstała firma EvoBus GmbH, która skupiła dwie do tej pory odrębne marki autobusów: Mercedes-Benz i Setra. 23 lutego 1995 r., dwie do tej pory niezależne europejskie marki autobusów Mercedes-Benz i Setra zawarły sojusz strategiczny. Był to pierwszy taki autobusowy sojusz w Europie. Dopiero później MAN połączył swoje siły z Neoplanem – jako odpowiedź na ruch Daimler Buses, a w 1999 roku w wyniku połączenia Iveco z częścią autobusową Renault Trucks powstał Irisbus. -"Jestem głęboko przekonany, że wydarzenia sprzed 25 lat pozwoliły nam na nowo napisać sporą część historii autobusowego przemysłu i dlatego chcemy kontynuować ten trend w przyszłości. Mamy jasną wizję: jako wiodący dostawca dążymy do zapewnienia naszym klientom na całym świecie najlepszych autobusów i rozwiązań w zakresie mobilności "- mówi Till Oberwörder, szef Daimler Buses.W 1995 r. połączenie spółek Mercedes-Benz Buses, będącego wówczas częścią Mercedes-Benz AG oraz marki autobusów Setra czyli Karl Kässbohrer Fahrzeugwerke GmbH nie było jednak bezproblemowe. Ponieważ Mercedes-Benz i Setra byli liderami w sektorze autobusowym, trzeba było pokonać przeszkody polityczne oraz przekonać urzędy antymonopolowe. W obawie przed niepowodzeniem fuzji doszło do manifestacji w regionie Ulm / Neu-Ulm. Pod koniec lutego udało się jednak wszystko dopiąć i gwiazda Mercedesa oraz "K" Kässbohrera połączyły swoje siły. I tak narodziła się marka EvoBus GmbH. Aktualnie firma ma 14 spółek zależnych w takich krajach jak Polska, Francja, Hiszpania, Włochy i Belgia, które są odpowiedzialne za europejskie operacje Daimler Buses."Dziś możemy z całą pewnością powiedzieć, że połączyliśmy dwie najlepsze, autobusowe marki. Wspólnie się rozwinęliśmy i postawiliśmy sobie za cel zrównoważoną przyszłość. EvoBus GmbH jest ważną częścią międzynarodowego biznesu autobusowego Daimler Buses. Jesteśmy liderem rynku w Europie, Brazylii, Argentynie i Meksyku. Dzięki ciągłym ulepszeniom w naszych zakładach produkcyjnych w Mannheim i Neu-Ulm jesteśmy teraz ostatnim producentem autobusów wytwarzającym swoje pojazdy w Niemczech. Jesteśmy z tego bardzo dumni i jesteśmy w pełni świadomi odpowiedzialności z tym związanej " - wyjaśnia Till Oberwörder. Jednym z najważniejszych celów powstawania EvoBus GmbH było zintegrowanie europejskich zakładów produkcyjnych. Dlatego w pierwszej kolejności postawiono na współprace między zakładami w Mannheim (Niemcy) i Ligny-en-Barrois (Francja) i Ulm / Neu-Ulm (Niemcy). W 1998 r. doszła do tego hiszpańska fabryka w Sámano, a w 1999 r. zakład w Holýšovie (Czechy). Tę europejską sieć uzupełniają teraz zakłady produkcyjne w Ameryce Łacińskiej, Indiach, Indonezji i Afryce Południowej. Kolejnymi ważnymi filarami tej sieci są zakłady: minibusów w Dortmundzie oraz autobusów w Hoşdere (niedaleko Stambułu, Turcja), która obecnie jest częścią firmy Mercedes-Benz Türk A.Ş. Rok po fuzji stworzono markę usług Omniplus i powierzono jej odpowiedzialność za działania posprzedażnych dla dwóch marek autobusów. Dzisiaj ta sieć serwisowa ma ponad 650 warsztatów w 42 krajach w całej Europie Na początku marki Mercedes-Benz i Setra sprzedawały rocznie 5700 pojazdów i zatrudniały około 9340 pracowników. Do końca 2019 r. autobusowy dział Daimlera zatrudniała około 17 960 osób na całym świecie i przekazała około 32 600 sztuk (w tym kompletne autobusy i podwozia). Do tego dochodzą autobusy używane, którymi zajmuje się czwarta i najmłodsza marka BusStore, która dołączyła do rodziny we wrześniu 2013 roku. Dzięki rocznemu obrotowi około 2000 autobusów EvoBus stał się obecnie największym dostawcą używanych autobusów w całej Europie. BusStore ma w sumie 24 lokalizacje, które przeważnie znajdują się w tych samych miejscach, co duże warsztaty Omniplus.

Komentarze