30 lat temu wprowadzono do sprzedaży kultowy model Renault Magnum

Wprowadzone w czerwcu 1990 r. Magnum było rewolucją w zakresie koncepcji miejsca pracy kierowcy: całkowicie płaska podłoga, wysokość wnętrza 1,87 m (później już ponad 2 m), dużo przestrzeni, całkowita swoboda poruszania się we wnętrzu, mnóstwo miejsca na bagaż i wiele więcej… Monumentalna sylwetka Renault Magnum do dziś wzbudza uznanie, nawet konkurentów. Produkcję tego legendarnego modelu zakończono po 23 latach, w czerwcu 2013 r. Wtedy kilka dni po premierze nowej gamy pojazdów Renault Trucks – modeli T, C, K i D – w Lyonie, z linii produkcyjnej fabryki Renault Trucks w Bourg-en-Bresse zjechały 2 ostatnie modele Magnum. Kluczyki do jednego z nich odebrał przewoźnik, Robert Chabbert (Transports Chabbert), którego cała flota składała się z pojazdów Renault Trucks, głównie “magnumek”. Drugi cenny egzemplarz trafił do Konserwatorium Fundacji Berlieta, gdzie dołączył do obszernej kolekcji pojazdów użytkowych, pokazujących historię francuskiej marki od 1894 r.Ten flagowy model ciężarowej floty Renault oferowany był jako ciągnik siodłowy i podwozie pod zabudowę. Przez te wszystkie lata Magnum doczekało się wielu większych i mniejszych modernizacji. Spróbowaliśmy prześledzić historię tego samochodu, którego sylwetka jest prawdopodobnie najbardziej rozpoznawalna ze wszystkich jeżdżących po drogach Europy.

W 1979 r. firma Renault Véhicules Industriels rozpoczęła prace projektowe nad samochodem ciężarowym, który nosił robocze oznaczenie AE (AErodynamic). Samochód ten miał być urzeczywistnieniem nowej wizji ciężarówki oraz praktyczną realizacją potrzeb przewoźników i kierowców.Narodziny gwiazdy to czerwiec roku 1990. Wtedy to Renault wprowadziło do sprzedaży ciągnik siodłowy AE przeznaczony głownie do transportu międzynarodowego, w którym zastosowano innowacyjną koncepcję techniczną polegającą na całkowitym oddzieleniu kabiny od przedziału silnika. W efekcie powstała charakterystyczna, dwubryłowa sylwetka nadwozia. Atuty kabiny to całkowicie płaska podłoga oraz dużo przestrzeni wewnątrz i wysokość, co pozwalało na swobodne przemieszczanie się i zajęcie pozycji stojącej przez dwie osoby. Ze względu na wysoko umieszczoną podłogę i duże przeszklenie, nową kabinę cechowała również doskonała widoczność. 

Renault AE to pierwsza ciężarówka, w której zastosowano zautomatyzowaną skrzynię przekładniową (TBV), innowacyjnym rozwiązaniem były też hamulce tarczowe na przedniej osi. Samochód oferowano z 12-litrowym rzędowym silnikiem o mocy 374 KM (275 kW) lub z widlastym silnikiem Mack V8 o pojemności skokowej 16,4 dm3 i gigantycznej jak na ówczesne czasy mocy 500 KM (368 kW). Do wyboru były dwa rodzaje wykończenia kabiny – wersja klasyczna AE Classic oraz komfortowa AE Magnum. Rok później, w 1991, Renault AE zostało wybrane Międzynarodową Ciężarówką Roku.W 1992 r. Renault Trucks zdecydowało, aby nadać produkowanym przez siebie pojazdom (z wyjątkiem modelu C!) nazwy zaczynające się od litery M (Messenger, Midliner, Major itp.) Stąd też o ciężarówkach serii AE zaczęto mówić Magnum, chociaż oznaczenie AE umieszczane było na samochodach aż do 1997 r.W październiku 1992 r. dokonano pierwszych modernizacji. W ofercie pojawiły się 2 rzędowe, 6-cylindrowe silniki o mocach 385, 420 KM (283, 309 kW) oraz 520-konny V8 (383 kW). W 1993 r. wprowadzono do sprzedaży wersję Magnum „light”. W 1996 r. Magnum kolejny raz otrzymało nowe silniki. Były to 6-cylindrowe rzędowe silniki Mack E-7, spełniające wymagania normy Euro II, o mocach 390, 430 i 470 KM (287, 316, 346 kW). Rok później wprowadzono długodystansowy model Magnum Intégral, w którym oprócz dokonania zmian w układzie napędowym przeprojektowano również wnętrze kabiny, w niewielkim zakresie również zmodernizowano wygląd zewnętrzny. Rok później wprowadzono komputerowy system informacyjno-diagnostyczny Infomax.Konieczność zmian wynikająca z wprowadzenia norm Euro III stała się okazją do kolejnej modernizacji Magnum, przede wszystkim w zakresie zastosowanych rozwiązań technicznych. W lutym 2000 r. pojawił się model E-Tech, w którym poza kształtem zewnętrznym i sposobem wsiadania do kabiny niewiele pozostało ze starego modelu AE. W samochodzie zastosowano 12-litrowe silniki Mack (400, 440 i 480 KM – 294, 324, 353 kW) wyposażone w jednosekcyjne pompy wtryskowe, magistralę transmisji danych CAN-Bus oraz zautomatyzowaną skrzynię biegów z rodziny ZF AS-Tronic i hamulce tarczowe na wszystkich kołach. W ciągu pierwszych 10 lat produkcji sprzedano ponad 50 000 pojazdów Magnum.Renault Magnum model roku 2005 to zupełnie nowy samochód – w zasadzie jedyne, co pozostało niezmienione, to konstrukcja kabiny i filozofia budowy pojazdu z płaską podłogą. Wszystkie inne układy i elementy konstrukcyjne, np. rama, zawieszenie, układ napędowy, układ hamulcowy, poddane zostały gruntownym modernizacjom. Celem było uzyskanie jeszcze wyższych osiągów, poprawa komfortu pracy kierowcy i bezpieczeństwa. Pojazd stał się także bardziej ekonomiczny w zakresie eksploatacji i użytkowania.Wprowadzono nowy silnik, opracowany specjalnie z myślą o tym pojeździe: DXi 12 z elektronicznie sterowanymi pompowtryskiwaczami, spełniający (początkowo) wymagania normy Euro III. Silnik oferowano w regulacji na moce 440 KM lub 480 KM (324, 353 kW). Zmodernizowano również zautomatyzowaną skrzynię biegów Optidriver II, skracając czas niezbędny do zmiany biegu, wprowadzono również funkcję Optifuel, pozwalającą w określonych warunkach jazdy na podniesienie momentu obrotowego silnika, aby zapobiec zmianie biegu na niższy. Wyposażenie wzbogacono również o sterowany elektronicznie hamulec silnikowy Optibrake. Kabina Magnum w zmodernizowanej wersji zyskała na komforcie dzięki jej nowemu zawieszeniu. Zamieniono położenie poduszek i amortyzatorów – dało to poprawę stabilności kabiny, szczególnie na łukach drogi. We wrześniu 2006 r. zamontowano w Magnum nowy silnik DXi13 o mocach 460 i 500 KM (339, 368 kW), spełniający normę Euro V dzięki wprowadzeniu systemu SCR z wtryskiem AdBlue. Efektywność eksploatacji podnosi zastosowanie 12-biegowej zautomatyzowanej skrzyni biegów Optidriver+ (bazującej na skrzyni Volvo I-Shift), ale dostępne są również 16-biegowe skrzynie manualne z rodziny ZF ECOSPLIT z pneumatycznym wspomaganiem zmiany przełożeń Servoshift.W 2007 r. pojawiła się limitowana seria Magnum Vega. Luksusowe wykończenie wnętrza, przeprojektowane detale kabiny – wszystko to miało na celu zapewnienie komfortu na najwyższym poziomie. Wykończenie zewnętrzne również podkreślało wyjątkowość tego modelu.W realiach współczesnej konkurencji rynkowej nie da się utrzymać oczekiwanego poziomu sprzedaży bez konsekwentnego rozwoju produktu – w 2008 r. przyszedł zatem czas na kolejne wcielenie Magnum. Renault Trucks musiało sprostać wyzwaniu rzuconemu przez konkurencję: w tym samym roku mieliśmy bowiem premierę nowego Mercedesa Actrosa oraz zmodernizowane Volvo FH.W 2011 r. Magnum zostało wzbogacone o kilka nowych rozwiązań technicznych pozwalających na bardziej oszczędne prowadzenie pojazdu. Wśród nich jest funkcja Optiroll, uruchamiająca w sposób kontrolowany „wolne koło” w skrzyni Optidriver+, co pozwala na optymalne wykorzystanie bezwładności pojazdu i obniżenie zużycia paliwa. Magnum, podobnie jak pozostałe modele Renault Trucks, od 2008 r. jest częścią programu Optifuel Solutions, mającego na celu obniżanie kosztów eksploatacji.
Chcąc uczcić 20-lecie modelu, Renault Trucks przygotowało limitowaną edycję: Magnum Legend. Samochód miał wszystkie najnowocześniejsze rozwiązania techniczne służące poprawie osiągów i zmniejszeniu zużycia paliwa. W swojej czarno-białej kolorystyce było przypomnieniem pierwszego schematu kolorów, jakie zastosowano w pierwszych samochodach serii AE. Magnum Legend oferowane było z najmocniejszym silnikiem: DXi 13 EEV o mocy 530 KM (390 kW), skrzynią Optidriver+ z pakietem Optiroll i retarderem hydraulicznym Voith oraz EBS z ESP. Wyprodukowano tylko 99 odrębnie numerowanych samochodów Magnum Legend. Pod koniec 2011 hucznie obchodzono 20-lecie Magnum, uroczystości odbywały się m.in. na torach wyścigowych w Magny-Cours i Le Mans. 2 grudnia 2011 r. to finałowy punkt obchodów – tego dnia na terenie fabryki w Lyonie odbył się zlot kierowców i właścicieli „magnumek” – zostali oni wybrani w drodze konkursu. Zaprezentowali publiczności swoje pojazdy, a następnie, tworząc konwój liczący 30 samochodów, pojechali na teren Eurexpo, gdzie trwała wystawa Solutrans. Samochody te stały się jedną z większych atrakcji targów. (samochody specjalne.pl)

Komentarze