Debiut handlowy nowej generacji ciężarówek Kamaz 54901

Debiut handlowy nowej generacji ciężarówek Kamaz 54901 mamy już za sobą. Można więc oficjalnie zacząć się doszukiwać spójności rosyjskiej ciężarówki z niemiecką myślą techniczną, którą (w tym przypadku) reprezentuje Mercedes-Benz Actros.Producent nie ukrywa podobieństw. Nawet kabiny obu ciężarówek są prawie identyczne. Są one produkowane w tym samym wspólnym zakładzie zbudowanym we współpracy z Daimlera w Rosji. Ile zatem Actrosa w nowym Kamazie? Daimler posiada obecnie 15% udziałów w firmie Kamaz. W 2016 r., aby umocnić swoją pozycję na rynku rosyjskim Niemcy zdecydowali się na ściślejsze partnerstwo z Kamazem, w ten sposób powstała fabryka Daimler-Kamaz Rosja. Kamaz 54901 jest pierwszym dzieckiem owej współpracy nowej gamy modeli K5, zaprezentowanej jako koncepcyjny już w 2017 roku. Jednak dopiero teraz model ten wszedł do seryjnej produkcji. Co zyskał Daimler, wchodząc we współpracę z Kamazem, można się domyślać. Kamaz zaś liczy na eksport swoich ciężarówek za granicę i konkurowanie z markami zachodnimi, a na pewno z modelem Ford X-Max. Z Mercedesa nowy Kamaz 54901 przejął kabinę, ale wnętrze kabiny jest owocem rosyjskiej myśli technicznej, a raczej rodzimego design. Wnętrze Kamaza jest bardziej skromne niż w modelu niemieckim. W tym samym zakładzie produkowany jest również jednostka napędowa - silnik wysokoprężny o mocy 450 KM, opracowany we współpracy z firmą Liebherr. Skrzynia biegów - też niemiecka - zautomatyzowany TraXon, produkowany przez ZF. Kamaz 54901 jest o około 10% bardziej wydajny, niż jego poprzednik seria K4 wywodząca się z Mercedesa Axora. Obniżyło się zużycie paliwa, ale także interwały serwisowe, które wynoszą w K5 120 000 km. Nowy Kamaz będzie w stanie pokonać do 1,2 miliona kilometrów bez naprawy głównej. Tak doskonały produkt musi więc swoje kosztować. Niemałą cenę uzasadnia wszak znakomity rodowód oraz koszty produkcji, w tym import głównych podzespołów napędowych. W rzeczywistości cena zbliżyła się do cen mało używanych europejskich ciężarówek w Rosji. Na przykład cena MAN-a TGX wynosi około 7,15 miliona rubli rosyjskich. DAF XF105 jest nieco tańszy, jego ceny zaczynają się od 6,8 miliona rubli. Nowy Kamaz będzie miał cenę wywoławczą co najmniej 7,2 miliona rubli. Czy zatem Kamaz-54901 będzie konkurencyjny w tych warunkach? Niech rynek zdecyduje. Źródło: trucks.com.pl

Komentarze