Pierwszy autobus elektryczny firmy MAN powstał pięćdziesiąt lat temu

Początkiem roku 1970, we współpracy z firmami partnerskimi RWE, Bosch i Varta, koncern MAN zaprezentował przedstawicielom prasy z całych Niemiec autobus elektryczny. Model 750 HO-M10 E został pokazany na nowym torze testowym w zakładzie w Monachium. Autobus miał pozytywnie wpłynąć na przemysł transportowy w walce z zanieczyszczeniem powietrza i hałasem na drogach śródmiejskich. W styczniu 1971 r., Jedenaście miesięcy po prezentacji i po kompleksowych testach fabrycznych, MAN przekazał prototyp firmie transportowej w Koblencji na roczną serię testów do regularnej eksploatacji. Elektryczny autobus, który obsługiwał trasę nr 7, był w stanie przewieźć 99 pasażerów i miał zasięg 50 kilometrów. Akumulatory były umieszczone w przyczepie i gwarantowały czas jazdy od dwóch do trzech godzin. Kolejna przyczepa jednoosiowa z naładowanymi akumulatorami była gotowa na stacji ładowania, dzięki czemu akumulatory można było szybko wymienić. Do czerwca 1971 r. autobus elektryczny MAN przejechał około 6000 kilometrów bez żadnych poważnych awarii. Ale nie tylko w Koblencji eksploatowano autobusy MAN z alternatywnymi napędami. W 1972 r. Podczas igrzysk olimpijskich w Monachium zawodnicy wożeni między stadionem, a wioską olimpijską dwoma autobusami elektrycznymi i ośmioma pojazdami zasilanymi gazem ziemnym. Przez 20 godzin każdego dnia pojazdy wykontwały transporty zawodników. Dwa lata później, 15 października 1974 r., MAN przekazał do miasta Mönchengladbach pierwsze nowe elektryczne autobusy na baterie. Autobusy elektryczne drugiej generacji SL-E były w użyciu do 1979 roku. Nowe funkcje obejmowały jednostki akumulatorowe, które zostały powiększone o 50 procent, oraz miały przerobiony moduł przyczepy. Dzięki temu możliwe było osiągnięcie zasięgu do 80 kilometrów i wymiana akumulatorów całkowicie automatycznie. Dusseldorf i Frankfurt nad Menem wykorzystały również zalety autobusów elektrycznych MAN i z powodzeniem zastosowały je w lokalnym transporcie publicznym. Bezemisyjna i prawie cicha praca autobusów okazała się sukcesem. 50 lat później MAN Truck & Bus wprowadza na rynek najnowocześniejszy, w pełni elektryczny autobus. MAN Lion's City E jest pojazdem seryjnym, a jego akumulatory pozwalają na wykonywanie tras około 100-150 km.
Źródło: 4trucks.pl

Komentarze