Specjaliści Centrum Naukowo-Technicznego KAMAZ PJSC pracują nad przygotowaniem elektrycznych ciężarówek

Specjaliści Centrum Naukowo-Technicznego KAMAZ PJSC pracują nad przygotowaniem elektrycznych ciężarówek, z których pierwsza jest elektryczna śmieciarka o indeksie 53198 - KAMAZ-Chistogor. Samochód ten zapoczątkowuje nową rodzinę elektrycznych ciężarówek, noszącą właśnie nazwę Chistogor. Pierwsze podwozie po wyprodukowaniu jest kalibrowane i dostosowywane do pokładowych układów elektrycznych i elektronicznych. W sierpniu rozpoczną się testy drogowe tego podwozia, ale już wraz z zabudową na śmieci. Elektryczna śmieciarka KAMAZ-53198 ma układ napędowy 4x2. Ładowność podwozia wynosi 12000 kg, maksymalna masa zabieranych śmieci 6000 kg, masa całkowita pojazdu 19500 kg. Wartość maksymalnego nacisku na tylną oś napędową określono na 11500 kg, oś przednią 8000 kg. Podstawowy rozstaw osi równa się 4400 mm. REKLAMA Pojazd wyposażono w nowoczesną i wygodną, krótką, dzienną – bez tylnej leżanki – kabinę z czteropunktowym zawieszeniem mechanicznym opartym na sprężynach śrubowych. Hamulce przednie i tylne są tarczowe. Maksymalna prędkość to co najmniej 90 km/h, z kolei zdolność pokonywania wzniesień nie mniej niż 15%. Przy pojemności modułu akumulatorów trakcyjnych, określonej na 156,6 kWh, szacunkowy zasięg przy masie całkowitej zbliżonej do dopuszczalnej, biorąc pod uwagę pracę mechanizmu zabudowy do prasowania śmieci, dochodzi do 100 km. Taka wartość z reguły umożliwia przeprowadzenie na jednym ładowaniu co najmniej dwóch cykli zbierania śmieci i rozładunku, co ogólnie odpowiada zwykłemu trybowi pracy śmieciarek w dużych ośrodkach. Sergey Nazarenko, główny projektant innowacyjnych samochodów Centrum Naukowo-Technicznego, tak wypowiedział się o cechach elektrycznego wariantu towarowego KAMAZ-Chistogor „Elektryczna śmieciarka KAMAZ-53198 jest wyposażona w nowoczesny i mocny elektryczny układ napędowy oraz akumulatory trakcyjne wykorzystujące technologię NMC o wysokiej pojemności właściwej i mocy. Samochód ma również system wspomagania kierowcy ADAS poziom 3, klasa City Pilot, opracowany przez specjalistów Centrum Naukowo-Technicznego KAMAZ, który odpowiada za półautonomiczny tryb jazdy auta. Kierowca pełni rolę operatora-kontrolera i tylko czasami interweniuje w proces przemieszczania ciężarówki”. Przy tym Nazarenko podkreślił, że zastosowanie tych rozwiązań technicznych może całkowicie wyeliminować emisję przez pojazd substancji szkodliwych do atmosfery oraz radykalnie obniżyć poziom emitowanego przez niego hałasu. W rezultacie możliwy staje się wywóz śmieci także w nocy, gdy drogi miejskie są wolne od korków. Tym samym śmieciarki nie przeszkadzają mieszkańcom miasta oraz mogą się bezpiecznie poruszać po drogach wewnątrz osiedli w warunkach ich zatłoczenia zaparkowanymi autami. Eksploatację takiego elektrycznego taboru można już zaobserwować w rosyjskich mega aglomeracjach, takich jak Moskwa i Petersburg, gdzie problemy środowiskowe, hałas w mieście i korki należą do najbardziej dotkliwych. Elektryczna śmieciarka KAMAZ-53198 stanowi optymalne rozwiązanie dla nowoczesnej infrastruktury miejskiej. Podwozie zapewnia możliwość instalowania różnego rodzaju osprzętu, co rozszerza perspektywy jego zastosowania. Wśród najczęściej wybieranych zabudów znajdą się bowiem m.in. furgon, izoterma, chłodnia, podnośnik, laweta czy cysterna albo śmieciarka. Seryjna produkcja odmiany w pełni elektrycznej KAMAZ-53198 ma się rozpocząć w 2023 roku. W przyszłości rodzina Chistogor będzie się rozszerzać, gdyż obejmie kilka wersji elektrycznych o różnych masie całkowitej, formule układu napędowego, liczbie osi, długości oraz typie nadwozia.Źródło: auto-moto.pl

Komentarze