Nowy MAN TGM dla straży pożarnych


MAN Truck & Bus demonstruje swoje doświadczenie, zwłaszcza w zakresie budowy podwozi pojazdów służb ratowniczych.MAN Truck & Bus wprowadził nową generację ciężarówek wiosną 2020 r. Najpierw do produkcji wszedł MAN TGX i kolejno teraz TGS, TGM i TGL. Do połowy 2021 roku firma MAN zaktualizuje całą swoją ofertę produktów do całej serii nowych modeli. Jesienią 2020 roku producent nadwozi wprowadził na rynek samochody straży pożarnej na nowych podwoziach serii MAN TGL i MAN TGM. Nowy MAN TGL obejmuje przedział wagowy od 7,5 do 12 ton. Dostępny jest wyłącznie w wersji napędu 4x2, nadaje się do użytku w straży pożarnej jako lekka ciężarówka z przenośną pompą gaśniczą lub wbudowaną pompą. Kolejną wyższą kategorią wagową stanowi nowy MAN TGM. Jako dwuosiowy samochód ciężarowy od 12 do 18 ton oraz 26-tonowe podwozie z trzema osiami. Dwuosiowy TGM z napędem na wszystkie koła jest najczęściej używanym pojazdem straży pożarnej niemal na całym świecie. Nowy MAN TGS o masie całkowitej od 18 do 41 ton znajdzie zastosowanie, jako pojazd pod cysterny i specjalistyczne wozy strażackie, platformy z drabinami o wysokim wysięgu. Ta seria ma największą gamę wariantów - od dwóch do pięciu osi.Nowy MAN jest bardzo rozpoznawalny. Jego niepowtarzalny wygląd to wynik wielu przemyśleń designerów. Wariantom kabin nadano nowe oznaczenia. Kompaktowa kabina serii TGL i TGM nosi teraz oznaczenie CC Dłuższa wersja kabiny, z dużą ilością miejsca za fotelami to FN. Czterodrzwiowa podwójna kabina ma oznaczenie DN i może pomieścić sześcioosobową załogę. Seria MAN TGS zaczyna się od kabin NN. Są to kabiny do transportu na krótkich dystansach (tzw. dzienne). Również w tej serii znajdziemy także dłuższą kabinę z niskim dachem - FN. Lepsza widoczność oznacza większe bezpieczeństwo. Reflektory LED, dostępne opcjonalnie zamiast H7, zapewniają szerszy snop światła i większy zasięg. Asystent świateł drogowych zapobiega oślepianiu nadjeżdżających pojazdów lub jadących z przodu. Światła automatycznie ściemniają się w odpowiednim momencie. Zakrzywiony układ świateł LED do jazdy dziennej wizualnie podkreśla stylistykę reflektorów, a tym samym nowej generacji MAN Truck. Załogi służb ratowniczych muszą często i szybko wsiadać i wysiadać z pojazdów. Dlatego bezpieczne i wygodne wchodzenie i wychodzenie ma kluczowe znaczenie. Drzwi otwierają się pod kątem prostym do 89 stopni. Szerokie stopnie ułożone, jak schody - z antypoślizgową powierzchnią i długimi uchwytami, pozwalają na ergonomiczne proste wchodzenie i wychodzenie. W pozycji postojowej kierownica składa się poziomo do przodu, aby zwolnić miejsce przed siedzeniem kierowcy udostępniając wygodna przestrzeń. To sprawia, że ​​wejście do pojazdu jest znacznie łatwiejsze, zwłaszcza przy ciągłej zmianie kierowcy. Po naciśnięciu przycisku kierownica jest ponownie ustawiana w pozycji do jazdy. Nowo opracowana generacja siedzeń oferuje szeroki zakres regulacji: 12 cm wysokości i 23 cm długości, czyli o 5 cm więcej niż dotychczas. Opcjonalnie w ofercie znajduje się też fotel środkowy. MAN całkowicie zmienił koncepcję sterowania w nowej generacji ciężarówkach. Obsługa przełączników do zmiany trybu sterowania skrzynia biegów czy załączanie hamulca silnikowego odbywają się bez potrzeby odrywania ręki od kierownicy. Po prawej stronie nad kierownicą znajduje się duży przełącznik elektronicznego hamulca postojowego. Hamulec postojowy włącza się automatycznie, gdy pojazd jest zaparkowany, i zwalniany, gdy uruchamiamy tryb D i naciśniemy pedał przyspieszenia. Kokpit, lekko pochylony w kierunku kierowcy, jest wyraźnie podzielony na poziomy. Kierownica, elementy obsługi i przyciski są ergonomicznie rozmieszczone, aby zapewnić łatwy dostęp. Wskaźniki i wyświetlacze są umieszczone dalej. Dzięki temu oczy łatwiej dostosowują się, gdy patrzą w dół z drogi, aby zobaczyć tablicę przyrządów. Wersja z oprzyrządowaniem typu Basic ma klasyczną konstrukcję z dwoma dużymi analogowymi tarczami prędkościomierza i obrotomierza z 5-calowym kolorowym wyświetlaczem pomiędzy nimi. Wersja Professional ma 12,3-calowy kolorowy wyświetlacz pośrodku, zapewniający szeroki zakres informacji o stanie pojazdu , a także sterowanie systemami multimedialnymi, nawigacyjnymi i wspomagającymi kierowcę. Po lewej i prawej stronie półokrągła cyfrowa skala wskazuje prędkość i obroty pojazdu. Wyświetlacz kokpitu umieszczony dalej po prawej stronie dostarcza jeszcze więcej informacji. To lokalizacja nowego systemu multimedialnego MAN. Wyświetlacz ma opcjonalnie rozmiar 7 '' lub 12,3''. System Infotainment jest obsługiwany intuicyjnie za pomocą mikro-obrotowego przycisku. W seriach MAN TGS i MAN TGX bezpieczeństwo kierowcy zwiększa poduszka powietrzna z wielofunkcyjną kierownicą połączoną z napinaczem pasów bezpieczeństwa. Nowa generacja ciężarówek MAN oferuje załodze praktyczną i pomocną funkcję w postaci systemu Easy Control: panelu zawierającego cztery przyciski po wewnętrznej stronie drzwi. Jest łatwo dostępny, gdy drzwi kierowcy są otwarte. Nie ma potrzeby wchodzenia do kabiny lub niewygodnego wyciągania się, aby uzyskać dostęp do sterowania z drzwi. Jest mozliwość przypisania dowolnych funkcji dwóm przyciskom znajdującym się w dolnej części drzwi. Dostępne funkcje obejmują włączanie przystawki odbioru mocy, światła ostrzegawcze, oświetlenie przestrzeni ładunkowej lub reflektory doświetlające. Trzeci przycisk jest fabrycznie ustawiony jako włączanie / wyłączanie silnika lub opcjonalnie do zamykania okien i przesuwanego dachu. Czwarty jest zawsze zarezerwowany dla świateł awaryjnych. (4trucks.pl)

Komentarze