Szwedzki producent ciężarówek prezentuje swoją pierwszą w pełni elektryczną ciężarówkę


Według Scania, dzięki zasięgowi do 250 kilometrów, w pełni elektryczna ciężarówka może być używana w miejskim ruchu dystrybucyjnym przez cały dzień bez potrzeby doładowywania. Gdyby jednak zaszła taka konieczność kierowca może naładować akumulatory podczas przerwy lub podczas koniecznych postojów w drodze - warunkiem jest oczywiście dostęp do gniazdka z prądem Nowy silnik elektryczny oferowany ma moc 230 kW, co odpowiada około 310 KM. Ciężarówka jest dostępna z pięcioma akumulatorami o łącznej pojemności 165 kWh lub z dziewięcioma akumulatorami o łącznej pojemności 300 kWh. Przy pięciu akumulatorach zasięg wynosi około 130 kilometrów, przy dziewięciu akumulatorach - do 250 kilometrów na jednym ładowaniu. Pojazd wyposażony jest w złącze ładowania CCS (Combined Charging System), które umożliwia ładowanie bezpośrednio z sieci energetycznej. Przy ładowaniu prądem stałym o mocy 130 kW pięć akumulatorów ładuje się mniej niż 55 minut, a dziewięć akumulatorów w czasie mniejszym niż 100 minut. Dodatkowo akumulatory są w sposób ciągły ładowane odzyskiwaną energią hamowania podczas jazdy. - W najbliższych latach planowane jest coroczne wprowadzanie na rynek nowych pojazdów elektrycznych. Szczególnie ważne jest to, że za kilka lat wprowadzimy również elektryczne ciężarówki do transportu dalekobieżnego, które będą mogły być doładowywane podczas obowiązkowych 45-minutowych okresów odpoczynku kierowców - powiedział prezes i dyrektor generalny Scania Henrik Henriksson.Oprócz samochodów ciężarowych z napędem elektrycznym Scania oferuje również ciężarówkę hybrydową typu plug-in (PHEV) o zasięgu jazdy na silniku elektrycznym do 60 km. Koncepcja łączy możliwości silnika spalinowego z zaletami trybu elektrycznego. - Ponieważ coraz więcej miast wyznacza strefy środowiskowe w swoich centrach, napędy elektryczne stają się coraz bardziej odpowiednią alternatywą. Cichy tryb elektryczny ciężarówki hybrydowej jest idealny do dostaw nocnych. Dzięki dostawom nocnym można uniknąć okresów największego natężenia ruchu w centrach miast - wyjaśnił Christian Hottgenroth, dyrektor sprzedaży samochodów ciężarowych Scania Germany Austria. Podobnie jak w pełni elektryczna Scania, hybrydowa ciężarówka typu plug-in jest wyposażona w złącze ładowania Combined Charging System (złącze ładowania CCS). Trzy akumulatory PHEV są ponownie naładowane w 80% w ciągu około 35 minut. Regeneracyjną energię hamowania można również wykorzystać do generowania energii podczas jazdy. Dzięki mocy trzech akumulatorów ciężarówka może przejechać do 60 kilometrów w trybie wyłącznie elektrycznym. Akumulatory można również ładować podczas załadunku i rozładunku ciężarówki, a także podczas przerw kierowcy. Zarówno wersja w pełni elektryczna, jak i hybrydowa są oferowane z kabinami z serii L i P. Oprócz silnika elektrycznego o mocy 115 kW - umieszczonego między silnikiem a skrzynią biegów - ciężarówka hybrydowa jest również wyposażona w 9-litrowy silnik wysokoprężny o mocy od 280 do 360 KM. Według Scania, oprócz transportu drobnicowego i transportu w kontrolowanej temperaturze, ciężarówki elektryczne mogą być również używane z różnymi zabudowami, np. jak wywrotka, hakowiec, betonomieszarka, śmieciarka lub jako wóz strażacki. (4trucks.pl)

Komentarze