W Szwecji jeździ Scania R 410 na biogaz


W 2019 roku Returpack, który obsługuje szwedzkie systemy kaucji dla nadających się do recyklingu puszek metalowych i butelek PET, pomógł ograniczyć emisję dwutlenku węgla o 180 000 ton. Oczywiście Returpack chce, aby zdeponowane kontenery były wysyłane w sposób jak najbardziej przyjazny dla klimatu. Dlatego pracujący dla niego przewoźnik Långås Åkeri eksploatuje swoją Scania R 410 na odnawialnym skroplonym biogazie.Långås odbiera skompresowane pojemniki z magazynów Returpack w zachodniej Szwecji w celu transportu do zakładu w Norrköping, położonego 160 km na południe od Sztokholmu. Ciężarówka i przyczepa, tworzące zestaw o długości 25 m, są wypełnione wieloma tysiącami pustych puszek i butelek, które są sortowane, a następnie sprzedawane w celu recyklingu i potem przerobu na nowe butelki i puszki. Långås Åkeri, z flotą 13 ciężarówek, ma swoją siedzibę w wiosce o tej samej nazwie na zachodnim wybrzeżu Szwecji. W 1936 roku Anders Petersson założył firmę specjalizującą się w przewozie ziemniaków. Przewozy te wykonywano ciężarówką American International. Jego syn, dzisiaj 81-letni Curt, odziedziczył ten podmiot i prowadził go zawodowo, kończąc dwa lata temu. „To są bardzo różne czasy” - mówi. „Obecnie mamy zapisy z tachografów i tym podobne, ale za moich czasów zawsze byliśmy w ruchu”. Långås Åkeri ma magazyn o powierzchni 1000 metrów kwadratowych oraz o połowę mniejszą halę myjni dla ciężarówek, ale brakuje w niej biura. Biuro z domu prowadzi córka Curta – Ann-Charlotte, będącą jednym z właścicieli wraz z braćmi i szwagrem Jörgenem Johanssonem. Jörgen Johansson, sam prowadzący samochód z zabranymi kontenerami, po karierze w branży meblarskiej dołączył do rodzinnej firmy. Zachowuje zainteresowanie dekoracjami i samodzielnie udekorował pojazdy floty, tak by przypominały przytulne otoczenie domowe. Mówi „Ciężarówka na gaz działa dobrze i chociaż nowe kabiny Scania są bardzo ciche, ta kabina jest jeszcze cichsza. A właściwości jezdne w żaden istotny sposób nie różnią się od ciężarówek z silnikiem wysokoprężnym”.Zaznacza jednak, że mógłby wykorzystać więcej niż 410 KM, którymi dysponuje. Moc jest więcej niż wystarczająca dla 10–12 tonowych kontenerów ze skompresowanym ładunkiem, ale ładunki wracające z Norrköping mogą ważyć więcej. Johansson stwierdza też, że notuje jeszcze niższe zużycie biogazu niż w Scanii R 520 Långås, słynącej z niskiego zużycia paliwa. Auto jest codziennie napełniane w Norrköping, a obecnie w Szwecji istnieją ambitne plany rozbudowy sieci stacji tankowania skroplonego biogazu. Ciężarówka Långås zasilana gazem nie tylko przyczynia się do mniejszego negatywnego wpływu na klimat. Ich dwie inne ciężarówki, także jeżdżące dla Returpack, działają z kolei na niskoemisyjnym biopaliwie HVO. Rodzina jest więc dobrze przygotowana na przyszłość. ŹRÓDŁO: auto-moto, Foto: Scania Group

Komentarze